اعلام آمادگی ۱۷ سرمایه‌گذار برای تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی

۱۴۰۱/۰۷/۰۲ - ۰۹:۰۲:۳۸
کد خبر: ۱۳۸۰۴۹۱
اعلام آمادگی ۱۷ سرمایه‌گذار برای تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به برنامه‌ریزی برای تولید ۲۰ محصول تازه پتروشیمی در کشور گفت: برای ۱۷ تا ۱۸ محصول سرمایه‌گذار داخلی پیش‌قدم شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا، مرتضی شاهمیرزایی (پنجشنبه، ۳۱ شهریورماه) در نشست خبری خود در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست ضمن اشاره به مجاهدت‌های رزمندگان در دوران جنگ تحمیلی اظهار کرد: صدام و هم‌دستانش برای اشغال سه روزه ایران خواب‌ها دیده بودند اما تیرشان به سنگ خورد، صنعت نفت هم هم‌زمان با دیگر بخش‌های کشور به دفاع برخاست و شهدای زیادی را تقدیم جنگ کردیم.

وی با بیان اینکه از زمان انقلاب و جنگ تحمیلی تا امروز تحریم‌ها از همه دروازه‌های اقتصادی بر ایران اعمال شده است، گفت: به‌عنوان کمترین عضو صنعت نفت به همه رزمندگان و ایثارگران عرض ادب و تعظیم می‌کنم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به ۱۵ سالی که پس از انقلاب اسلامی کشور درگیر جنگ و بازسازی بوده است، گفت: در زمان انقلاب حدود ۱.۵ میلیون تن محصول پتروشیمی تولید می‌شد اما امروز بر قله ۹۰ میلیون تن ظرفیت نصب شده پتروشیمی قرار داریم و این به معنای ۶۰ برابر شدن تولید محصولات پتروشیمی است.

شاهمیرزایی با بیان اینکه امروز در حوزه‌های مختلفی همچون نانو و هوافضا و صنایع تکمیلی و تولید کاتالیست‌ها، جزو نخستین‌ها هستیم، افزود: کشورهای اروپایی و امریکا تلاش کردند کوچک‌ترین دانشی وارد کشور نشود اما امروز به‌دنبال تسخیر فناوری‌های روز پتروشیمی هستیم. تلاش ما این است که زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی را تکمیل کنیم و این‌گونه نباشد که برای قطعه و موادی صنایع مختلف معطل کشورهای خارجی بمانند.

وی با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم در تأمین کالا و تجهیزات، رسیدن به دانش فنی و دیگر الزام‌های صنعت پتروشیمی خودکفا شویم، اعلام کرد: قراردادهای مهمی با اراده و تلاش شرکت ملی صنایع پتروشیمی امضا شده است و شناسایی و ارزیابی برای ۲۰ محصول تازه پتروشیمی انجام شده است و صاحبان صنایع و سرمایه‌گذاران و هلدینگ‌های پتروشیمی برای تولید این محصولات به میدان آمده‌اند.

به‌دنبال رفع ناقصی پازل محصولات هستیم

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه به‌دنبال رفع ناقصی پازل محصولات پتروشیمی هستیم، گفت: مذاکراتی مطلوب با کشورهای دوست برای توسعه محصولات تازه انجام شده است و این شرکت‌ها حضور فعال و پرشوری در نمایشگاه ایران پلاست داشته‌اند.

شاهمیرزایی با اشاره به نام‌گذاری امسال به نام شرکت‌های دانش‌بنیان، افزود: تلاش می‌کنیم با تکیه بر توان و ظرفیت داخلی، سرمایه‌گذاران مصمم، سرمایه انسانی متخصص، مراکز علمی، پارک‌های فناوری و پژوهشکده‌ها، با اراده پیش رویم و از گردنه وابستگی به خارج رها شویم. در مسیر رهایی از وابستگی تجربه خوبی درباره تولید انواع کاتالیست به‌دست آورده‌ایم و امروز قراردادهای مطلوبی برای صادرات انواع کاتالیست با شرکت‌های خارجی امضا کرده‌ایم.

وی با اشاره به اقدام‌های پیشین در صنعت پتروشیمی گفت: ما به زحماتی که در سال‌های گذشته کشیده شده افتخار می‌کنیم هرچند که اشکالاتی وجود داشت و باید اصلاحاتی شود، در این سال‌ها روی بعضی از محصولات بی‌توجهی و کم‌کاری شده است و باید این روند اصلاح شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره ۲۰ محصول جدید پتروشیمی و سرمایه‌گذاران متقاضی و رقم سرمایه‌گذاری مورد نیاز آن، گفت: تاکنون برای ۱۷ تا ۱۸ محصول اعلام آمادگی شده است و برای چند محصول باقیمانده نیز پیگیری‌هایی انجام شده و پیش‌بینی ما این است که حدود ۳ تا ۴ میلیارد دلار برای تولید این محصولات نیاز باشد.

شاهمیرزایی با بیان اینکه این محصولات تنوع زیادی داشته و نیاز به فرآیند خاص خود دارند، ادامه داد: منطقی است که پیگیری تولید این محصولات فرآیند خاص خود را دارد اما مانعی بر سر راه تولید نداریم. همه سرمایه‌گذاران متقاضی، داخلی هستند اما از سرمایه‌گذاران خارجی هم دعوت کرده‌ایم. با این حال تأکید ما این است که هلدینگ‌ها و سرمایه‌گذاران داخلی در تولید این محصولات شریک شوند و منفعت آن به کشور برسد.

تخفیف خوراک برای طرح‌های تکمیل زنجیره

وی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره توسعه پایین‌دست متانول و ادامه پروژه‌های پیشران پروپیلن و تخفیف خوراک برای این پروژه‌ها، توضیح داد: در افق ۱۰ ساله آینده نزدیک به ۴۰ میلیون تن در سال متانول تولید می‌شود که این رقم هم می‌تواند تهدید و هم فرصت باشد. متانول زنجیره ارزش عظیمی دارد و پروپیلن و پلی‌پروپیلن یکی از محصولات آن است که ارزش بالایی دارد و معافیت‌های خوبی برای قیمت خوراک این محصولاتی که در این زنجیره قرار دارند، لحاظ شده است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از پنج درصد تخفیف قیمت خوراک برای تکمیل زنجیره ارزش متانول خبر داد و گفت: البته رایزنی‌هایی برای مشوق‌های بیشتر صورت گرفته و تا ۳۰ درصد تخفیف خوراک برای چند زنجیره ارزش پیش‌بینی شده است.

شاهمیرزایی در پاسخ به پرسش شرکت نفت و گاز سرو، درباره چشم‌انداز تولید کاتالیست در کشور و زمینه‌های بومی‌سازی آن، افزود: طبق برآوردها همه کاتالیست‌های مورد نیاز کشور ظرف سه تا چهار سال آینده در کشور تولید می‌شود و تا سطح صنعتی و تجاری خواهد رسید و این مهم گامی بلند و راهبردی برای کشور خواهد بود. برای تولید کاتالیست با شرکت‌های داخلی و خارجی هم‌پیمان همکاری می‌کنیم تا به‌زودی به قطب تولید کاتالیست و صادرکننده در دنیا تبدیل شویم.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره اینکه آیا دریافت مالیات از مواد خام و نیمه‌خام صنعت پتروشیمی منجر به توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی شده است، ادامه داد: ما به قانون کشور در بخش عوارض و مالیات پایبند هستیم، مالیات دریافت شده از مواد خام و نیمه‌خام در صنعت پتروشیمی به‌نحوی دریافت شده است که واحدهای پتروشیمی دچار آسیب یا زیان نشوند، این موضوع هم از سوی مسئولان وزارت نفت در حال پیگیری است. اما آنچه مسلم است هنوز مالیات بر این محصولات نهایی نشده است.

واحدها برای تکمیل زنجیره ارزش برنامه‌ریزی کنند

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: اساس کار ما بر این است که واحدهای پتروشیمی فعال باشند و شاهد عدم فعالیتی ناشی از این موضوع نباشیم.

در ادامه، بیژن چگنی، مدیر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این باره گفت: به‌دلیل قیمت جهانی متانول بعضی از واحدها از نظر صرفه اقتصادی در کوتاه‌مدت دچار زیان شده‌اند، از این روز مذاکراتی با این واحدها انجام شده مبنی بر اینکه نگاه بلندمدت به بحث تولید متانول داشته و نگاه مقطعی را در این زمینه کنار بگذارند.

وی با اشاره به مذاکراتی که مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با وزیر نفت و معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت برای حل این مشکل داشته است، ادامه داد: این مذاکرات درباره اصلاح فرمول قیمت خوراک بود به این ترتیب که این زیان را از بین برده و شرکت‌ها به سوددهی برسند.

مدیر تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه شرکت‌ها هم‌اکنون آغاز به راه‌اندازی مجتمع‌های خود کرده‌اند، درباره مسائل فنی به‌وجودآمده در بخش هوای مجتمع دماوند، تصریح کرد: مشکل به‌وجودآمده در این بخش سبب شد اکسیژن پتروشیمی دماوند تأمین نشود، هم‌اکنون نیز پس از تعمیرات واحد هوای پتروشیمی دماوند، مجتمع‌های کیمیا و سبلان هم به چرخه تولید بازخواهند گشت، ضمن اینکه باقی مجتمع‌ها هم عملیاتی هستند.

شاهمیرزایی نیز گفت: از همین تریبون از مدیران مجتمع‌های پتروشیمی که بیشترین تولید متانول را داشته و از گذشته نیز واحدهایی را در حال اجرا دارند، تقاضا می‌کنم که به‌سرعت به سمت برنامه‌ریزی برای تکمیل زنجیره ارزش متانول حرکت کنند، ضمن اینکه به سرمایه‌گذاران در این بخش و سایر بخش‌هایی که به تولید محصولات نیمه‌خام پتروشیمی می‌پردازند اعلام می‌کنم که با برنامه‌ریزی برای تکمیل زنجیره ارزش، معافیت‌های تخفیف خوراک نیز شامل حال آنها خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما