قیمت جدید مرغ اعلام شد/ کاهش ۵۰ درصدی سرانه مصرف مرغ

۱۴۰۱/۰۷/۰۲ - ۱۴:۴۹:۱۴
کد خبر: ۱۳۸۰۷۱۷
قیمت جدید مرغ اعلام شد/ کاهش ۵۰ درصدی سرانه مصرف مرغ
رییس اتحادیه پرنده و ماهی اعلام کرد: قیمت کنونی هر کیلو مرغ گرم 60 هزار تومان، هر کیلو ران مرغ 60 هزار تومان، سینه مرغ 120 هزار تومان و فیله مرغ 130 هزار تومان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، با وجود افزایش هزینه‌های تولید و واقعی‌نشدن قیمت مرغ در کنار کاهش تقاضا ناشی از نبود توان خرید، سیاست حمایتی درخصوص صنعت تولید مرغ انجام نشده است؛ به نظر می‌رسد اگر این روند ادامه یابد در آینده‌ای نزدیک با بحران کمبود مرغ در بازار مواجه خواهیم بود.

طی چند ماه گذشته، بازار مرغ التهاب‌های زیادی را پشت سر گذاشت؛ ابتدا شاهد کمبود مرغ در بازار به دلیل هجوم مردم برای خرید بودیم که با ورود دولت و افزایش عرضه، مدیریت شد. درحالی‌که قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ ۵۹,۸۰۰ تومان توسط دولت اعلام شد، اما به علت بر هم خوردن توازن عرضه و تقاضا، به کمتر از این مقدار و حتی حدود ۴۰ هزار تومان نیز رسید.

حبیب الله اسدالله نژاد مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی، در گفتگویی با اشاره به کاهش سرانه مصرف مرغ در کشور، بیان کرد: متناسب با کاهش مصرف تولید نیز روند کاهشی به خود گرفته و در حال حاضر مازاد تولید باعث شده است که مرغ زیر نرخ مصوب در بازار عرضه شود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه خرید شرکت پشتیبانی امور دام می‌تواند ضررهای تولیدکنندگان را کاهش بدهد، افزود: این شرکت باید باجدیت مرغ مازاد را جمع‌آوری کند تا قیمت‌ها واقعی شوند و شاهد افزایش قیمت مرغ در بازار  و متعاقب آن واقعی شدن قیمت‌ها باشیم.

این فعال اقتصادی با اشاره به کاهش تولید مرغ در ماه‌های اخیر بیان کرد: در اردیبهشت حدود 122 میلیون جوجه ریزی صورت گرفته که این عدد در تیر به کمتر از 93 میلیون قطعه رسیده است.

همچنین، ناصر نبی‌پور رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار، درباره تأثیر افزایش قیمت احتمالی تخم مرغ بر بازار مصرف، افزود: مردم قدرت خرید ندارند و اگر امروز درخواست اصلاح قیمت را تولیدکنندگان تخم مرغ ارائه کرده‌اند بر مبنای توان خرید مصرف‌کنندگان نیست بلکه به این دلیل است که امکان ادامه تولید فراهم شود. 

وی افزود: با همین قیمت کنونی در ماه‌های اخیر مصرف تخم مرغ تا 30درصد کاهش یافته و اگر دولت راهکاری مثل کالابرگ یا روش‌های دیگر برای افزایش توان خرید مردم اتخاذ نکند این رقم بیشتر هم خواهد شد. 

لازم به ذکر است، قیمت کنونی هر کیلو مرغ گرم 60 هزار تومان، هر کیلو ران مرغ 60 هزار تومان، سینه مرغ 120 هزار تومان و فیله مرغ 130 هزار تومان است.

همچنین، هر کیلوگرم مرغ منجمد با کاهش پنج هزار تومانی نسبت به قیمت مصوب با قیمت 40 هزارتومان عرضه می شود.

انتهای پیام/

نظر شما