ترخیص قطعات هواپیما اسیر بروکراسی اداری گمرک

۱۴۰۱/۰۷/۰۴ - ۱۰:۰۳:۴۰
کد خبر: ۱۳۸۱۰۴۴
ترخیص قطعات هواپیما اسیر بروکراسی اداری گمرک
قطعات تحریمی هواپیما که شرکت‌ها به سختی وارد کشور کرده‌اند در گمرک به دلیل نبود ثبت سفارش مانده است و ضرورت دارد دولت مجوزی به گمرک بدهد تا این قطعات بدون ثبت سفارش وارد کشور شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا؛ از لحاظی که وارد قطعات هواپیما برای شرکت‌های هواپیمایی تحریم است، شرکت‌های هواپیمایی به سختی و از کانال‌های مختلف قطعه وارد کشور می‌کنند، اما به دلیل اینکه امکان ثبت سفارش این قطعات وجود ندارد، گمرک نسبت به ترخیص این قطعات هواپیما اقدام نمی‌کند.

شرکت‌های تولیدکننده قطعه در  خارج از کشور با ثبت سفارش قطعات هواپیما را به شرکت‌های داخلی نمی‌دهند، به هر طریق که شده است قطعات را وارد گمرک می‌‌شود، اما گمرک به دلیل نبود ثبت سفارش اجازه ترخیص نمی‌دهد.

پیش از این رئیس سازمان هواپیمایی کشوری طی پیگیری از رئیس کل گمرک و با استفاده از ماده 42 قانون امور گمرکی نسبت به ترخیص برخی قطعات هواپیما از گمرک و با همکاری گمرک اقدام کرد، اما مجدداً و به تازگی گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند که برای ترخیص قطعات بدون ثبت سفارش، از دولت مجوز لازم است.

در خصوص  گمرگ به دلیل نبود ثبت سفارش اجازه ترخصی نمی‌دهد مقصود سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار کرد: در حال حاضر قطعاتی نظیر لاستیک هواپیما در گمرک مانده است و گمرک هم ترخیص نمی‌کند. از سوی دیگر برخی هواپیماهای فعال موجود به تدریج نیازمند لاستیک هستند و یا هواپیماهایی که به سی‌چک رسیده‌اند، نیازمند قطعه هستند اما قطعات در گمرک مانده است و همین موجب می‌شود که هواپیماها عملیاتی نشوند و همین موضوع عاملی است که موجب کاهش عرضه هواپیما و صندلی پروازی شده است و دوره انتظار دریافت بلیت را بین 15 روز تا یک‌ ماه افزایش داده است که این ناشی از عملیاتی نشدن هواپیماها است. به هر حال هواپیما اگر قطعه نداشته باشد زمین‌گیر می‌شود و اگر برای این مشکل فکری نیندیشیم به تدریج هواپیماهای کشور زمین‌گیر می‌شوند.

سامانی در ادامه تصریح کرد: البته در این زمینه مذاکراتی با دادستانی تهران انجام داده‌ایم اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز