نرخ رسمی دلار در لبنان ۱۰ برابر می‌شود

۱۴۰۱/۰۷/۰۷ - ۱۴:۳۰:۵۲
کد خبر: ۱۳۸۱۹۰۰
نرخ رسمی دلار در لبنان ۱۰ برابر می‌شود
خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که لبنان قصد دارد نرخ رسمی دلار را از 1507 لیر به 15 هزار لیر برساند.

به گزارش خبرگزاری برنا، یک منبع در بانک مرکزی لبنان گزارش داد که این بانک قصد دارد نرخ رسمی مبادله لیر را پس از آنکه از سال ۱۹۹۷ روی ۱۵۰۷ لیر ثابت شده بود، به ۱۵ هزار در برابر دلار تعدیل کند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از این منبع اعلام کرد که نرخ جدید ارز از اواخر ماه اکتبر تصویب خواهد شد. اقدامی که پس از حدود  سه سال بحران اقتصادی بی‌سابقه در لبنان صورت خواهد گرفت. لیر لبنان حدود ۹۵ درصد از ارزش خود را از دست داده و نرخ ارز طی ماه‌های گذشته به عددهای بی‌سابقه‌ای رسیده و از مرز چهل هزار هم گذشته است.

از سال ۲۰۱۹، لبنان شاهد یک فروپاشی اقتصادی بوده است که بانک جهانی آن را در زمره بدترین کشورهای جهان از نظر وضعیت اقتصادی قرار داده است، در حالی که این کشور در حال تجربه فلج سیاسی است که مانع از اتخاذ اقداماتی برای محدود کردن وخامت و بهبود کیفیت زندگی جمعیتی شده که بیش از ۸۰ درصد آنها زیر خط فقر زندگی می کنند.

لیره لبنان این روزها با رسیدن نرخ ارز به نزدیک به چهل هزار لیره به ازای هر دلار، پایین‌ترین سطح خود را از آغاز فروپاشی اقتصادی این کشور به ثبت رسانیده است.

این مسئله با تعطیلی یک هفته‌ای بانک­‌ها در اعتراض به حمله به تعدادی از شعب بانکی همزمان گشته بود.

 لیره لبنان از تابستان سال ۲۰۱۹ میلادی نزدیک ۹۵ درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده ­است. این در حالی است که نرخ رسمی ارز روی ۱۵۰۷ لیره ثابت مانده است. همه این بحران­‌ها با نقدینگی شدید و ممانعت بانک­ها از پرداخت اموال سپرده‌­گذاران به دلار همراه شده ­است. 

انتهای پیام/ 

نظر شما