سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری ایران در پروژه های ریلی و بندری/ آزاد شدن بازرس ویژه وزیر راه

۱۴۰۱/۰۷/۱۱ - ۲۱:۳۴:۰۴
کد خبر: ۱۳۸۳۲۵۵
سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری ایران در پروژه های ریلی و بندری/ آزاد شدن بازرس ویژه وزیر راه
وزیر راه و شهرسازی گفت: 20 میلیارد دلار در پروژه‌های ریلی و بندری در چهار سال آینده سرمایه‌گذاری می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، رستم قاسمی امشب در مراسم روز جهانی دریانوردی با بیان اینکه 14 هزار کیلومتر ریل در کشور داریم، اظهار داشت: با این وجود هنوز کریدورهای اصلی کشور کامل نیست به گونه‌ای که کانتینرهایی که از هند به بندرعباس می‌آیند از طریق ریل تا رشت حمل می‌شوند و به خاطر اینکه راه‌آهن رشت - آستارا متصل نیست به وسیله کامیون‌ها جابه‌جا شده و سپس از طریق کشور آذربایجان به فنلاند منتقل می‌شود که این فرایند 15 تا 17 روز طول می‌کشد که اگر می‌خواست از طریق دریای سیاه منتقل شود 45 روز زمان می‌برد.

وی با اشاره به اینکه اجلاس وزرای عشق‌آباد هفته قبل در ترکمنستان برای کشورهای محصور در خشکی برگزار شد، گفت: در این اجلاس همه اعضا پذیرفتند ایران می‌تواند مهم‌‌ترین نقطه ژئوپلتیکی و مهم‌ترین نقش در ترانزیت کالاها را در اختیار داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در آن همایش عنوان شد 200 میلیون تن کالا در منطقه وجود دارد که اگر یک پنجم از این کالاها از طریق ترانزیت ایران جابه‌جا شود می‌تواند درآمد مستمر و پایداری برای ایران به همراه داشته باشد.

قاسمی عنوان کرد: بسیاری از بنادر ما به جاده‌های مناسب و ریل متصل نیست که باید این اتصال برقرار شود و اقتصاد دریاپایه در کشور ما مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر هر 10 روز یک قطار کود شیمیایی از روسیه به مقصد هند حمل می‌شود که ایران هم می‌تواند در ترانزیت این کالاها نقش داشته باشد. 

وی اضافه کرد: هدفگذاری کرده ایم در 4 سال آینده 20 میلیارد دلار در پروژه هایی دریایی و ریلی سرمایه گذاری شود.

وزیر راه در پایان این مراسم در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره بازداشت مشاور وی گفت: بازرس ویژه وزارت راه و شهرسازی آزاد شده است.

انتهای پیام/

 

نظر شما