۹۶۵ دستگاه خودرو در مزایده سراسری به فروش رسید

۱۴۰۱/۰۷/۱۷ - ۱۳:۱۷:۰۳
کد خبر: ۱۳۸۴۸۴۰
۹۶۵ دستگاه خودرو در مزایده سراسری به فروش رسید
مراسم رمزگشایی از مزایده بزرگ و سراسری خودرو‎‌های رسوبی در انبارها در سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی برگزار و 965 خودرو به ارزش 4 هزار و 18 میلیارد تومان فروخته شد.

به ڴزارش خبرگزاری برنا، مراسم رمزگشایی از مزایده بزرگ و سراسری حدود هزار دستگاه خودرو در سازمان اموال تملیکی برگزار شد.

سیدعبدالمجید اجتهادی رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در این مراسم اظهار کرد: شاهد نگهداری طولانی مدت تعداد زیادی خودرو بودیم که با هماهنگی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی طی حکمی که در تاریخ ۲۹ مرداد ماه امسال صادر شد، تصمیم بر این شد که این خودروها از طریق یک مزایده سراسری به بالاترین قیمت به فروش برسد.

وی افزود: سازمان اموال تملیکی در این زمینه جلسات مختلفی را برگزار کرد و دادستان به عنوان ناظر قضائی این موضوع، جلساتی را به همراه پلیس راهور و گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان بنادر و کشتیرانی و دستگاه قضائی برگزار کردند.

رئیس سازمان اموال تملیکی توضیح داد: به موجب حکم رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب قرار شد این مزایده با حضور نماینده حفاظت اطلاعات قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور انجام شود.

اجتهادی بیان کرد: در تصمیمی که شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ابلاغ کرد، تعداد خودروها ۱۰۶۲ دستگاه بود و اطلاع‌رسانی‌ها هم طبق همین تعداد انجام شد، اما در موقع تحویل با اسنادی مواجه شدیم که ۲۲ دستگاه به صورت قانونی ترخیص شده بود، بنابراین مزایده برای ۱۰۴۰ دستگاه خودرو برگزار شد.

وی ادامه داد: طبق تقویم مزایده تمام موارد در زمان خاص خودش شروع شد و بازدیدها هم از هفتم مهر ماه آغاز و امکان بازدید راحت مردم و شرکت‌کنندگان در مزایده فراهم شد.

رئیس سازمان اموال تملیکی متذکر شد: ۹ استان شامل استان های بوشهر، خوزستان، تهران و ... ، جزو استان هایی بودند که امکان بازدید را با مساعدت کامل فراهم کردند. همچنین کارشناسی خودروها توسط کارشناسان رسمی دادگستری انجام شد و روز شنبه با مساعدت همه دستگاه‌ها و نمایندگان دستگاه قضایی و هیات عالی نظارت قرار بر رمزگشایی شد، اما در طول کارشناسی کارشناسان، تعداد ۵۸ دستگاه خودرو به دلیل مغایرتی که در اطلاعات خودرو بود، از لیست مزایده با نظارت مسئولان از مزایده خارج شد.

اجتهادی عنوان کرد: در نهایت ۹۸۲ خودرو به ارزش ۱۸۰۹ میلیارد تومان قیمت پایه کارشناسی بارگذاری شد. در این مزایده تعداد بازدیدکنندگان از سایت سامانه تدارکات الکترونیکی دولت رکورد تاریخی بر جای گذاشت و بیش از ۲ میلیون و ۱۸۷ هزار نفر از سامانه تدارکات الکترونیکی دولت بازدید کردند که عمده بازدیدها هم به دلیل برگزاری همین مزایده بود.

وی یادآوری کرد: همچنین در بین ثبت نامی ها و کسانی که امضای الکترونیکی (توکن) داشتند، ۲۳ هزار و ۱۸۰ ثبت نام جدید در سایت انجام شد. 

اجتهادی افزود: همچنین افراد زیادی پیشنهاد قیمت دادند که ۱۳ هزار پیشنهاد برای این تعداد خودرو انجام شد.

رئیس سازمان اموال تملیکی گفت: افراد در موضوع مزایده باید شرایطی را فراهم می‌کردند، از جمله ضمانتنامه‌هایی که برای نمونه ۱۵ درصد قیمت را باید به عنوان ضمانت به ما می‌سپردند، در بررسی‌ها، برخی ضمانتنامه‌ها مشکل دارند که طبق قانون حذف شوند و بیش از ۱۰۰۰ ضمانتنامه ایراد قانونی داشتند.

اجتهادی عنوان کرد: مبلغ جمع شده متوسط ودیعه ۱۵ درصدی بابت خودروها به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان رسید که بیش از نیمی از ودیعه به صورت نقدی و مابقی از طریق ضمانتنامه بانکی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل احتمال تبانی در روند برگزاری مزایده، با توجه به تدابیر قاضی صادرکننده، تصمیم بر حضور تمام وقت نماینده حفاظت اطلاعات قوه قضائیه و نمایندگان بازرسی کل کشور و ... گرفته شد تا احتمال بروز هرگونه تبانی منتفی شود و امکان تبانی وجود نداشته باشد، بنابراین شبهات در خصوص احتمال تبانی کاملا منتفی است.

رئیس سازمان اموال تملیکی تشریح کرد: بر اساس قانون مناقصات، اگر برنده اول نتوانست به دلایلی مانند فراهم نشدن مبلغ پیشنهادی خودرو، خودرو را تحویل بگیرد، به صورت اتوماتیک خودرو به برنده دوم می‌رسد اما در صورتی که اختلاف قیمت بیش از مبلغ تضمین نباشد. همچنین در صورتی که شرایط خودرو با شرایط اعلام شده تطابق نداشت، همانند ۵۲ خودرویی که از مزایده خارج شدند، با نظر قاضی، همان شرایط برای خودروی مغایر با اطلاعات اعلامی اعمال می‌شود.

اجتهادی توضیح داد: شک نکنید که اگر فروش این خودروها و عملیات خروج این خودروها از بنادر که با دستور قضائی و همکاری پلیس راهور و .... انجام شد، قرار بود توسط صاحبان خودرو در صورتی که میخواستند ترخیص کنند، انجام می شد، با مشکلات بیشتر و زمان چند برابری مواجه می‌شدند در صورتی که این خودروها اکنون بدون حق پارکینگ، هماهنگی با استاندارد محیط زیست، موضوع خودروهای اسقاطی و بخشی از حقوقی که دولت نادیده گرفته است، تحویل داده میشود، در کنار اینکه از سوی خزانه دار کل کشور و با دستور قضائی در کمتر از ۴۸ ساعت در صورت مشخص شدن مالکیت خودرو، مبلغ به حساب مالک واریز خواهد شد.

وی تاکید کرد: کسانی که در مزایده برنده می شوند، دغدغه نداشته باشند، چراکه با همکاری های صورت گرفته در کمتر از یک هفته تمام ودیعه ها استرداد خواهند شد.

به گزارش شادا، در ادامه مراسم رمزگشایی از خودروها آغاز شد و تعداد 1260 مورد از  تقاضاها و پیشنهادات به دلیل عدم تایید ضمانتنامه، تایید نشدند و برای بقیه خودروها پیشنهادات تأیید شده برای 965 خودرو بود که از طریق مزایده به فروش رسیدند.

همچنین 17 دستگاه خودرو به دلایل مختلف به فروش نرسیدند و ارزش خودروهای فروخته شده در این مزایده سراسری 4 هزار و 18 میلیارد تومان بوده و قرار است برای 17 خودروی باقیمانده روند مزایده در آینده دوباره تکرار شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز