نارضایتی آمریکا از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت/رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا عربستان را تهدید کرد

۱۴۰۱/۰۷/۱۹ - ۱۵:۲۰:۱۷
کد خبر: ۱۳۸۵۶۲۷
نارضایتی آمریکا از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت/رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا عربستان را تهدید کرد
در حالی که پیش از این، تصمیم اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت به میزان دو میلیون بشکه در روز، با انتقاد شدید کاخ سفید روبرو شده بود، اکنون شماری دیگر از مقامات ارشد آمریکایی با ابراز نارضایتی از اقدام عربستان سعودی، دولت ریاض را به توقف فروش سلاح تهدید کرده اند.

به گزارش خبرگزاری برنا، تصمیم اخیر اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت خام، منجر به ایجاد تنش در روابط ایالات متحدۀ آمریکا و عربستان سعودی شده است.

باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، اقدام اخیر عربستان سعودی مبنی بر کاهش تولید نفت را در راستای حمایت دولت ریاض از روسیه دانست و تهدید کرد که هرگونه فروش آتی تسلیحات به عربستان سعودی را مسدود خواهد کرد.

این سناتور دموکرات آمریکایی طی بیانیه ای تأکید کرد:«من تصمیم اخیر دولت عربستان سعودی برای حمایت از جنگ پوتین در اوکراین از طریق کارتل اوپک پلاس را محکوم می کنم.»

بنا به نوشتۀ روزنامۀ فیگارو، باب منندز سناتور پر نفوذ آمریکایی همچنین از ایالات متحدۀ آمریکا خواست که «همه جنبه‌های همکاری خود با عربستان سعودی، از جمله هرگونه فروش تسلیحات به این کشور را فوراً متوقف کند.»

باب منندز تأکید کرد:« من به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنا، تا زمانی که عربستان سعودی در موضع خود در برابر جنگ در اوکراین تجدید نظر نکند، اجازه هیچگونه همکاری با ریاض را نخواهم داد؛ دیگر کافی است.»

در همین حال، کریس مورفی دیگر سناتور آمریکایی اهل کانکتیکات، در گفتگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان، ضمن تاکید بر تجدید نظر آمریکا در روابط خود با عربستان سعودی، گفت: «ما مقادیر زیادی سلاح به سعودی‌ها می‌فروشیم و اکنون باید در مورد فروش تسلیحات به دولت ریاض تجدید نظر کنیم.»

از سوی دیگر، ریچارد بلومنتال دیگر سناتور آمریکایی نیز در واکنش به تصمیم اخیر اوپک پلاس، از کنگره خواسته است که واشنگتن فروش اسلحه به عربستان سعودی به عنوان عضو پیشرو اوپک پلاس را تا زمانی که این کشور به حمایت خود از پوتین پایان دهد، متوقف کند.

به نظر می رسد اظهارات اخیر این سناتورهای آمریکایی و شماری دیگر از مقامات ارشد این کشور، نشان دهندۀ چرخش جدی در سیاست آمریکا در برابر دولت ریاض باشد.

اوپک پلاس، ائتلافی متشکل از ۱۳ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از جمله امارات متحده عربی و عربستان سعودی و همچنین ده کشور غیر عضو به رهبری روسیه است.

گروه اوپک پلاس در جلسۀ چهارشنبۀ هفتۀ گذشته خود، اعلام کرد که تصمیم گرفته است تولید نفت خام را به میزان ۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهد که این اقدام منجر به افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی شد.

این گروه که به رغم درخواست‌های متعدد کشورهای غربی و ایالات متحدۀ آمریکا، تصمیم به کاهش تولید نفت خام خود گرفته است، از سوی دولت آمریکا متهم شده است که با این اقدام قصد حمایت از روسیه را دارد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، هفتۀ گذشته با انتقاد شدید از تصمیم اوپک پلاس، ریاض را به همسویی با مسکو متهم کرد و اقدام اوپک پلاس را «کوته بینانه» دانست.

پیش از این، جو بایدن با وجود انتقادات فعالان حقوق بشر، در ماه ژوئیه برای دیدار رسمی با مقامات عربستان سعودی و گفتگو با محمد بن سلمان، به جده سفر کرد اما نتوانست تعهد قاطع همکاری عربستان در زمینۀ انرژی را کسب کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز