رشد ۶۸۰ درصدی صدور سند کشاورزی در یکسال گذشته

۱۴۰۱/۰۷/۲۱ - ۱۴:۱۳:۰۴
کد خبر: ۱۳۸۶۲۶۴
رشد ۶۸۰ درصدی صدور سند کشاورزی در یکسال گذشته
سید جواد ساداتی‌نژاد گفت: صدور سند اراضی کشاورزی در سال اول دولت ۶۸۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در چهارمین گردهمایی سراسری فرماندهان مهندسی و رزمی جهاد سازندگی گفت: امروز نوع فعالیت و کار جهاد در حوزه امنیت غذایی است، به طوری که در تمامی کشور‌ها بعد از جنگ اوکراین اقتدار غذا مطرح است.

ساداتی نژاد در ادامه تصریح کرد: بسیاری از کشور‌های اروپایی در پی جنگ روسیه و اوکراین دچار صف، سهمیه و کمبود مواد غذایی شدند، در حالی که هیچ منطقه‌ای از کشور ما دچار صف نشدیم، که این امر بیانگر تفکر جهادی است.

وی در ادامه افزود: اجرای قانون تمرکز بعد از گذشت ۱۲ سال از دیگر اقدامات جهادی است که به رغم اختلاف نظر‌هایی که در حوزه واگذاری بازار به وزارت جهاد وجود داشت، این امر صورت گرفت. حالا بعد از یکسال می‌توان گفت که بدون بازار تولید معنا ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با استفاده از نیرو‌های بازنشسته جهادی و بسیجیان به پایداری در حوزه غذا رسیدیم چرا که بازار و تولید در اختیار یک وزارتخانه باید باشد تا حمایت از کشاورز صورت گیرد.

وی در ادامه گفت: بنابر آمار کمتر از یک درصد کشاورزی کشور، قراردادی است، در حالی که کشاورزی قراردادی مدرن، یکی از راهکار‌های حمایتی است که سال گذشته در گندم و برنج اجرا کردیم که افزایش خرید تضمینی از نتایج آن بود.

ساداتی نژاد سنددار کردن اراضی را از دیگر اقدامات جهادی برشمرد و گفت: همچنان بعد از طی ۴۳ سال اراضی کشاورزی سند ندارند که این امر بیانگر هویت نداشتن کشاورزان است، با روندی که وجود داشت ۴۰ سال دیگر اراضی سنددار نمی‌شدند. این درحالی است که صدور سند در سال اول ۶۸۰ درصد رشد داشت و تا پایان دولت سیزدهم، اسناد اراضی کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: مردمی سازی یارانه‌ها بر روی اقلام اساسی کار بسیار سختی بود که وزارت جهاد اقدام کرد. برخی‌ها گمان می‌کنند وزارت جهاد مقصر افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ است، در حالی که با تبدیل ارز ترجیحی به نیما بدیهی است که قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

ساداتی نژاد افزود: بعد از مردمی سازی یارانه فراوانی تولید و کالا وظیفه اصلی وزارت جهاد بود که خوشبختانه به درستی انجام شد. هم اکنون با کمک صنعت دام و طیور کار را پیش می‌بریم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: علی رغم آنکه طی نیم قرن گذشته بدنبال اجرای الگوی کشت بودیم، اما این موضوع عملیاتی نشد. این بار می‌خواهیم الگوی کشت را اجرا کنیم. هرچند کار سختی است، اما با استفاده از ابزار سیاست قیمت و غیرقیمتی در حوزه کشاورزی باید الگوی کشت را اجرا و بهره وری افزایش دهیم.

انتهای پیام/

نظر شما