صادرات ۲۰ میلیون دلاری محصولات شیلاتی گیلان

۱۴۰۱/۰۷/۲۵ - ۱۶:۳۱:۲۸
کد خبر: ۱۳۸۷۶۵۱
صادرات ۲۰ میلیون دلاری محصولات شیلاتی گیلان
سرپرست شیلات گیلان، گفت: گیلان در پرورش ماهیان خاویاری رتبه اول و در پرورش ماهیان گرم آبی رتبه های دوم تا سوم را دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا، کوروش خلیلی سرپرست شیلات گیلان، با بیان اینکه بیشترین فعالیت صیادی در حوزه ماهیان استخوانی خزر در پره ها رخ می دهد، اظهار کرد: شرکت های تعاونی پره در طول نوار ساحلی گیلان هستند و با مجوز صید اداره کل شیلات استان اقدام به صیادی می کنند.

وی از کاهش چهار درصدی صید ماهیان استخوانی در فصل صید گذشته خبر داد و افزود: پیک صید از نیمه دوم بهمن آغاز می شود و تا فروردین ادامه دارد، اما سال گذشته با شرایط جوی مناسبی برای صیادی مواجه نبودیم.
سرپرست اداره کل شیلات گیلان در گفت وگوی خبری باران، روند صید ماهیان استخوانی طی ۱۰ سال گذشته را ثابت دانست و تصریح کرد: این روند ثابت نشان دهنده فعالیت شیلات در حوزه بازسازی ذخایر است.
خلیلی با بیان اینکه امسال پیش بینی می شود بیش از ۲۰۰۰ تن صید ماهیان استخوانی رخ دهد، گفت: مراکز بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی گیلان یکی از قوی ترین مراکز بازسازی در هفت استان ساحلی کشور است  لذا تعهدات سال گذشته گیلان در حوزه مراکز بازسازی برای تولید بچه ماهی و رهاسازی ۱۶۰ میلیون قطعه بوده که تاکنون ۱۳۰ میلیون قطعه انجام شده است.
وی با اشاره به فعالیت چهار مرکز بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی در گیلان، اضافه کرد: در حوزه بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری نیز متعهد به رهاسازی دو میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری بودیم که تاکنون یک میلیون محقق شده است.
سرپرست شیلات گیلان با بیان اینکه اثرات رهاسازی ها تا پنج سال بعد بروز و ظهور دارد، ادامه داد: تداوم فعالیت صید و صیادی مرهون همین بازسازی هاست؛ البته در تکنیک و زیرساخت ضعف نداریم و چالش ما منابع اعتباری است و لذا نیازمند مشارکت صیادان در این بخش هستیم.
وی ضریب بازماندگی بچه ماهی های رهاسازی شده را بین پنج تا هفت درصد دانست و خاطرنشان کرد: در بازسازی مصنوعی امکان تغییر ژنتیک وجود دارد و لذا طی دو سال گذشته در نوار ساحلی خزر تکثیر طبیعی ماهی سفید را دنبال می کنیم. در راستای برنامه تحولی وزارت جهاد کشاورزی، استفاده از مراکز بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی با هچری های ساحلی جهت تکثیر طبیعی پیش بینی شده است.
خلیلی ماهیان اقتصادی دریای خزر را رودکوچ دانست و تاکید کرد: آلودگی رودخانه ها و تخریب مصب رود موجب کاهش ضریب بازماندگی می شود؛ همچنین صید بی رویه و غیر مجاز سبد صید را برای دارندگان مجوز کاهش می دهد؛ البته صیادان هم می توانند با عدم رعایت دستورالعمل های صید از جمله استفاده از ادوات غیر استاندارد و چشمه تور نامناسب اقدام به صید ماهیان خارج از اندازه اقتصادی کنند.
سرپرست شیلات گیلان با تاکید بر لزوم مشارکت جامعه صیادی جهت تکثیر طبیعی، بیان کرد: سال ۱۳۹۹ هشت پره صیادی در ایجاد استخر و هچری های ساحلی مشارکت کردند که تا سال گذشته به ۱۷ استخر رسید. براساس برنامه تحولی در نظر داریم تا سال ۱۴۰۴ به ۵۰ استخر برسیم.
وی در ادامه به معافیت ۱۰ درصدی بیمه صیادان اشاره کرد و یادآور شد: توانمندسازی تعاونی های پره شامل آبزی پروری می تواند توسعه درآمد را به دنبال داشته باشد.
خلیلی در ادامه به سهم ۱۰ درصدی شیلات گیلان در حوزه آبزی پروری و یک و نیم درصدی در مجموع تولیدات شیلانی کشور، اظهار کرد: مجموع تولیدات شیلاتی کشور در سال گذشته یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن بوده است که ۱۱ هزار و ۳۰۰ تن مربوط به صید ماهیان استخوانی و کیلکا در گیلان است.
وی با اشاره به صادرات ۲۰ میلیون دلاری گیلان در حوزه محصولات شیلاتی از جمله آبزی پروری و غذای آبزیان، عنوان کرد: گیلان در پرورش ماهیان خاویاری رتبه اول و در پرورش ماهیان گرم آبی رتبه های دوم تا سوم را دارد. همچنین ۴۷ هزار تن در حوزه آبزی پروری داشتیم که باید به ۷۰ هزار تن برسد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز