ظرفیت مخازن آب شهر تهران افزایش می‌یابد

۱۴۰۱/۰۸/۰۴ - ۱۲:۴۳:۵۱
کد خبر: ۱۳۹۱۰۰۰
ظرفیت مخازن آب شهر تهران افزایش می‌یابد
مدیرعامل آبفای استان تهران گفت: افزایش مخازن آب می‌تواند در تامین آب تهران کمک کننده باشد که در همین راستا، طی ۳ تا ۴ ماه آینده، ۲۳۰ هزار مترمکعب به حجم مخازن شهر تهران اضافه خواهیم کرد.

به گزارش تهران بهشت، محمدرضا بختیاری افزود: در تهران ۳۵۰ آزمایشگاه وجود دارد که به صورت آنلاین، کیفیت آب را رصد می‌کنند و آب شرب تهران، قطعا جزو بهترین آب شرب‌های منطقه است و گاهی دنیاست، اما تهران بعد از سیستان و بلوچستان، فقیرترین استان کشور از نظر منابع آبی است.

وی گفت: متوسط سرانه مصرف آب برای هر شهروند در دنیا، ۶ هزار مترمکعب است؛ این رقم در ایران، هزار و ۶۰۰ مترمکعب، اما در استان تهران، ۳۵۰ مترمکعب که یعنی، تهرانی‌ها یک چهار متوسط سرانه مصرف کشور را باید داشته باشند. علت آن هم این است که در تهران، جمعیت بسیار فراوانی در یک گستره بسیار کوچک مستقر شده اند. در یک درصد از مساحت کشور، حدود ۱۸ درصد از جمعیت کشور جمع شده اند.

مدیرعامل آبفای استان تهران با بیان این که در استان‌های دیگر نهایتا ۱۰ درصد آب برای شرب استفاده می‌شود و عمده آب به مصرف کشاورزی می‌رسد، گفت: در تهران ۴۰ تا ۵۰ درصد آب برای شرب استفاده می‌شود یعنی معادل کشاورزی، مصرف شرب داریم که علت آن، جمعیت زیاد تهران است.

وی تاکید کرد: برای تامین آب این درصد از جمعیت کشور در تهران، هر قدر که می‌توانستیم آب منتقل کرده ایم؛ به طور مثال، سد‌های طالقان و کرج با همین هدف ایجاد شده اند و هر آبی موجود بوده را به تهران آورده ایم. با اجرای پروژه انتقال آب از لار به تهران توسط شرکت آب منطقه ای، منابع جدیدی به تهران منتقل می‌شود، اما واقعیت این است که در اطراف استان تهران، دیگر آبی وجود ندارد که بخواهیم منتقل کنیم. معنای این جملات این است که باید در سیاست‌های توزیع جمعیتی البرز جنوبی یعنی قزوین، البرز و تهران بازنگری شود.

آقای بختیاری گفت: پروژه لار به تهران در حدود ۳۰ ماه آینده به اتمام می‌رسد؛ پروژه رینگ تهران نیز ۶۵ درصد پیشرفت دارد که با اجرای آن ها، کمی از مشکلات آب تهران کاسته خواهد شد. افزایش مخازن نیز می‌تواند کمک کننده باشد که در همین راستا، طی ۳ تا ۴ ماه آینده، ۲۳۰ هزار مترمکعب به حجم مخازن شهر تهران اضافه خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: کل مخازنی که در ۷۰ سال تاسیس سازمان آب تهران ایجاد شده، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب حجم دارند که با اضافه شدن ۲۳۰ هزار مترمکعب در این مدت کوتاه، تاب آوری شبکه اضافه خواهد شد.

این مقام مسئول در خصوص تاب آوری شبکه آب با ذکر مثال توضیح داد: تصفیه خانه‌های تهران می‌توانند کدورت تا هزار NTU را پوشش دهند و بیش از آن، قادر به تصفیه آب نیستند و اگر آب با کدورت بالاتر را وارد کنیم، تضفیه خانه دچار مشکل می‌شود. در ایامی که تهران درگیر سیل شده بود، مابین سیل فیروزکوه و سیل امام زاده داود، کدورت رودخانه‌های تهران بالا رفت؛ به طوری که کدروت رودخانه کرج به حدود ۱۲۰ هزار و رودخانه جاجرود به حدود ۵۰ هزار NTU رسید که منجر به قطعی ۵۰ درصد از ورودی‌های تهران شد.

وی گفت: حدود ۱۶ ساعت زمان برد تا کدورت کاهش یابد و بتوانیم آب را وارد تصفیه خانه‌ها کنیم، اما به علت وجود مخازن و پروژه رینگ تهران، توانستیم مانور دهیم و قطعی آبی رخ نداد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز