فعالیت شبانه روزی وزیر صمت با هدف تحقق اهداف و رفع مشکلات بخش صنعت

۱۴۰۱/۰۸/۰۷ - ۱۴:۳۳:۱۷
کد خبر: ۱۳۹۲۱۹۳
فعالیت شبانه روزی وزیر صمت با هدف تحقق اهداف و رفع مشکلات بخش صنعت
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: شاهد فعالیت شبانه‌روزی وزیر صمت، معاونان و مدیران کل وزارتخانه هستیم و در حوزه‌های مختلف با فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان جلسه گذاشته و در رفع مشکلات موجود می‌کوشند.

به گزارش خبرگزاری برنا، «عبدالرضا یعقوب زاده» درخصوص مطرح شدن استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: فاطمی‌امین فردی استراتژیست و متفکر است و با تغییر ساختاری که در بدو ورود به وزارت صمت انجام داد، متفاوت از وزرای قبلی این وزارتخانه نشان داد.

وی گفت: وزارت صمت پیش از این «وزارت خودرو» و محل رفت و آمد خودرویی‌ها بود، اما در این دوره توجهی خاص به سایر حوزه‌ها دارد، به‌طوری که حوزه تجهیزات پزشکی ذیل آن شکل گرفته و مدیرانی توانمند و برنامه‌محور در آن حضور دارند.

این مقام صنفی تاکید کرد: با وجود اقدامات مثبت انجام شده و در نظر داشتن مدت زمان کوتاه عمر دولت سیزدهم، نمی‌توان انتظار داشت که یک‌شبه صنعت کشور به صنعت آلمان برسد! اما به نظر می‌رسد برخی نمایندگان مجلس چنین انتظاری داشته باشند.

وی ادامه‌داد: شاهد فعالیت شبانه‌روزی وزیر صمت، معاونان و مدیران کل وزارتخانه هستیم و در حوزه‌های مختلف با فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان جلسه گذاشته و در رفع مشکلات موجود می‌کوشند.

یعقوب‌زاده همچنین به توسعه تجارت خارجی در یک سال گذشته به‌ویژه با کشورهای روسیه، بلاروس، عمان، قطر و غیره اشاره کرد و بیان‌داشت: این مساله در همین مدت کوتاه اثر خود را در افزایش صادرات غیرنفتی و رشد صادرات فناوری نشان داد؛ این در حالی است که طی همین مدت نرخ دلار رشد خاصی را تجربه نکرده است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با تاکید بر اینکه باید صبر کرد تا برنامه‌ها و اقدامات وزیر صمت به نتیجه برسد، خاطرنشان‌کرد: معاونان وزارت صمت و همچنین مدیران کلی که در این مجموعه مشغول فعالیت هستند، همگی بسیار پرانرژی و متفاوت از ادوار گذشته‌اند.

وی اظهار داشت: در ادوار گذشته جلساتی در سازمان توسعه تجارت در خصوص مسائل و مشکلات این اتحادیه به صورت محدود برگزار می‌شد، اما بیشتر «دورهمی» بود و اتفاق خاصی نمی‌افتاد، اما امروز شاهدیم رییس سازمان توسعه تجارت مدام در حال سفر به کشورهای مختلف و تعامل با مسوولان، تولیدکنندگان و صنعتگران کشورهای هدف صادراتی است.

یعقوب‌زاده تاکید کرد: علت این همه انتقاد از سوی نمایندگان مجلس به وزیر صمت آن هم در این مدت کوتاه را متوجه نمی‌شویم و «خدا رحم کرد که این دولت و مجلس هم‌سو هستند و چنین مسائلی را شاهد هستیم».

استیضاح فاطمی امین اقدام اشتباهی است

عبدالمجید شیخی در خصوص طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس، اظهار کرد: یکی از بهانه‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای استیضاح فاطمی امین به وضعیت بازار خودرو برمی‌گردد.

وی افزود: این در حالی است که تولید خودرو در سال جاری با افزایش چند برابری روبرو بوده است و از طرف دیگری باید به این نکته اذعان کرد.

مشکلات وزارت صمت به اقدامات نسنجیده دولت قبل برمی‌گردد

این کارشناس اقتصادی گفت: مشکلات و مسائل گوناگون وزارت صمت به اقدامات نسنجیده دولت قبل برمی‌گردد، به طوری که این دولت‌ها اقتصاد کشور را به برجام مشروط کرده بودند، در حالی که توجهی به رشد و افزایش تولید، دانش بینان شدن تولیدات کشور، تقویت نهاده‌های آن و یا تصحیح الگوی مصرف نشد.

شیخی ادامه داد: در طول یک سال اخیر اما باید از نو زیرساخت‌های اقتصادی تخریب شده در دولت قبل اصلاح شده تا وزیر صمت بتواند بر اساس آن کارهای جدیدی صورت داده و آرام آرام بخش‌های مختلف صنعت را توسعه دهد.

استیضاح وزیر صمت اقدام اشتباهی است

وی بیان کرد: از اساس استیضاح وزیر صمت اقدام اشتباهی است، به طوری که طی سال‌های اخیر رئیس جمهور همواره به دنبال احیای صنایع و کارخانه‌های تعطیل شده در کشور بود به همین دلیل از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون وزارت صمت بیش از ۲ هزار بنگاه تولیدی را احیا کرده است.

کاهش خودروهای متوقف شده در پارکینگ‌ها و افزایش تولید خودرو

این کارشناس اقتصادی اذعان کرد: کاهش خودروهای متوقف شده در پارکینگ‌ها و افزایش تولید خودرو در کشور و رونمایی از چند خودروی دیگر در کشور را می‌توان از مهم‌ترین اقدامات وزارت صمت طی یک سال اخیر دانست.

شیخی گفت: وزیر صمت پژو و ۴۰۵ را هم به‌خاطر بی کیفیتی از رده خارج کرد و تولیدات جدید از جمله خودروهای برقی می‌توانند جایگزین این محصولات شوند.

وی در پایان تاکید کرد: مشکل صنعت خودرو عدم واردات آن نیست، بلکه باید انحصارزدایی از آن کرد و صرفا تولیدات محدود به دو خودروساز دیگر نباشد، به طوری که با حمایت دولت و سرمایه مردم می‌تواند تعداد خودروسازان را بیشتر کرد، از طرف دیگر افزایش تولید سیمان و بهبود وضعیت بازار این صنعت و افزایش تولید فولاد در کشور را می‌توان از دیگر اقدامات مطلوب وزیر صمت عنوان کرد.

نقش فاطمی‌امین در مقابله با رانت و رفع موانع تولید از زبان تولیدکننده کرمانی

علی شریفی‌نژاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه وزیر کنونی صمت در مسایل رفع موانع تولید، ارائه تسهیلات و صدور مجوزها موفق عمل کرده است گفت: از زمان فعالیت فاطمی امین فرایند صدور مجوزها همراه با تمامی استعلامات از یک ماه به کمتر از یک هفته کاهش یافته است.

این فعال اقتصادی افزود: این در حالیست که تمامی فرایندها به صورت برخط و بدون حضور فیزیکی متقاضی صورت می گیرد.

وی اظهارداشت: شاهد بوده‌ام در شرایطی که صدور مجوزها مشکل استعلامات سایر دستگاه ها را نداشته، وزارت صمت مجوز فعالیت های اقتصادی را طی یک روز صادر کرده که صدور این مجوزها بر کسب و کار داخلی بسیار اثرگذار است.

شریفی نژاد گفت: توسعه صنایع تبدیلی شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی فعالیت ها و رویکرد خوبی در این دوره داشته و ضمن آنکه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور نیز اختیارات خوبی گرفته و جلسات این ستاد با نظم برگزار می شود.

وی بیان کرد: به عنوان فعال اقتصادی که با بسیاری از وزارتخانه ها و سازمان ها در ارتباطم، وزارت صمت نظم بیشتری از دیگر وزارتخانه ها پیدا کرده که آقای فاطمی امین باعث بهبود نظم بیشتر در این وزارتخانه شده است.

نقش فاطمی امین در توقف رانتخواری شرکت های خاص

این فعال اقتصادی استان کرمان همچنین عنوان کرد: شخص فاطمی امین انسانی بسیار سالم است و دوره ای که وزارت صمت را تحویل گرفت، رانت بازی شرکت های خاص متوقف شد.

وی ادامه داد: اکنون شرکت های مردمی فعال تر از گذشته شده اند و اکثر این شرکت ها طی این دوره آغاز به کار کرده اند.

فاطمی امین از سیاست بازی‌ها آسیب دید

شریفی نژاد ابراز داشت: وزیر صمت همیشه حرف حق می زد و انسانی بی حاشیه بود؛ او به دنبال سیاست بازی نیست و به عقیده بنده از همین حوزه آسیب دیده است.

وی افزود: مکاتبات و بخشنامه های صادراتی بین گمرک و وزارت صمت در گذشته روندی بسیار زمان‌بر بود اما از زمان فعالیت فاطمی امین در وزارت صمت این وضعیت بهبود یافته است.

صادرکننده نمونه استان کرمان یادآور شد: اکنون فرایند صادرات به‌روز، فعال و با سرعت بیشتری انجام می گیرد و دشواری های گذشته را ندارد که نشان می دهد حمایت خوبی شده است.

سیاست انقباضی بانک مرکزی ضربه بزرگی به وزارت صمت وارد کرد

وی همچنین گفت: بانک مرکزی در حمایت از صادرات حرکتی انقباضی گرفته و حاضر نیست وام به این حوزه تزریق کند؛ این روند انقباضی وزارت صمت را در چالش قرار داده است.

شریفی نژاد بیان کرد: این سیاستگذاری مربوط به بانک مرکزی است اما بیشترین اثر را بر حوزه صنعت، معدن و تجارت می گذارد؛ در شرایطی که فعالان اقتصادی نیاز به سرمایه ثابت و سرمایه در گردش دارند، این سیاست بانک مرکزی ضربه بزرگی به وزارت صمت وارد می کند و عملکرد فاطمی امین را نیز ممکن است تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: کشور در سال ۱۴۰۰ رشد صادرات خوبی داشت اما گمان می کنم در سال ۱۴۰۱ صادرات ما ضربه بخورد.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: فاطمی امین در مقابل این مشکل در پرداخت وام کارگروه هایی را تشکیل داده و بسته حمایت از صادرات، تسهیل رونق تولید، تبصره ۱۸ و وام هایی برای حمایت از تولید پرداخت کرد که برای حمایت این حوزه بسیار تاثیرگذار بود.

وی ادامه داد: سازمان توسعه تجارت بسته حمایت از صادرات سال ۱۴۰۱ را باید اردیبهشت ماه امسال آماده می کرد اما تا این لحظه انجام نشده است.

شریفی نژاد افزود: کشاورزی استان کرمان و کشور نیز به واسطه سیل و سرمازدگی در سال های اخیر آسیب دید و صادرات این حوزه کاهش یافت اما وزارت صمت در حوزه صادرات مواد معدنی عملکرد خوبی ارئه کرده و حجم صادرات این حوزه افزایشی بوده است.

 

 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز