مشکلات صنعت به جای استیضاح وزیر، راهبردی حل شود

۱۴۰۱/۰۸/۰۷ - ۱۴:۳۶:۱۷
کد خبر: ۱۳۹۲۱۹۶
مشکلات صنعت به جای استیضاح وزیر، راهبردی حل شود
فعال اقتصادی استان سمنان گفت: حل مشکلات بخش صنعت باید با برنامه‌ریزی راهبردی پیگیری شود و استیضاح وزیر گره‌گشای مشکلات نیست.

به گزارش خبرگزاری برنا، علی مقدم نژاد اظهار داشت: مشکلات بخش صنعت متاثر از اقتصاد است و برای حل مشکلات این بخش باید بهبود وضعیت در حوزه اقتصاد مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: تمرکز بر پرداخت تسهیلات به منظور توسعه و رفع مشکلات تولید اقدامی ارزشمند در دولت سیزدهم است، اما وجود قانون‌های دست و پاگیر از دوره‌های گذشته مانع از دستیابی به نتیجه مطلوب است.

مقدم‌نژاد تصریح کرد: استیضاح وزیر صمت مشکلی از بخش صنعت حل نمی‌کند و قوانین باید اصلاح و برنامه‌ریزی در سطح کلان مورد توجه باشد.

فعال اقتصادی استان سمنان گفت: تدوین چشم انداز و ساز و کار رسیدن به چشم انداز باید مورد توجه مسئولان بالادستی قرار بگیرد و سپس بر اساس ساز و کار تعریف شده از وزیر صنعت معدن تجارت کار بخواهند.

تیم به‌کار گرفته شده در وزارت صمت مسلط به مسائل است

«مجید نامی» با اشاره به مطرح شدن استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: امروز شاهدیم فردی به عنوان مدیرکل نساجی و پوشاک در وزارتخانه فعالیت می‌کند که سابقه خوبی در این صنعت دارد، از علم و آگاهی تخصصی لازم برخوردار بوده و با آن به خوبی آشناست.

وی تاکید کرد: با وجود به‌کارگیری چنین افرادی که با برنامه و مسلط به مسائل هستند و با اجرایی شدن برنامه‌ها، به‌طور قطع به نتایج خوبی دست خواهیم یافت.

نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران خواستار آن شد تا فرصت بیشتری به وزیر صنعت، معدن و تجارت برای اجرایی کردن برنامه‌ها و رفع مشکلات موجود داده شود، زیرا کمی بیش از یک سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد و باید منتظر بود و به انتظار نتایج برنامه‌ها نشست.

فاطمی امین موانع صادرات صنعت نساجی را رفع کرد 

یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمونه نساجی قم با اشاره به عملکرد مثبت سید رضا فاطمی امین وزیرصنعت، معدن و تجارت در رفع موانع توسعه صادرات گفت: در دوره وزارت فاطمی امین، روند توسعه صادرات صنعت نساجی، با سرعت و شتاب بیشتری نسبت به دوره‌های قبل، پیش می‌رود.

محمد مقدم همچنین تاکید کرد: در حال حاضر در بحث صادرات نساجی با مشکل خاصی مواجه نیستیم.

وی با اشاره به اینکه معضل بالا بودن تعرفه کد کالا سال‌ها وجود داشته است گفت: در دولت سیزدهم و دوره وزارت فاطمی امین در این زمینه شفاف سازی صورت گرفته‌است.

این صادرکننده نمونه همچنین انتصاب علیرضا پیمان پاک به ریاست سازمان توسعه تجارت را از اقدام‌های بسیار خوب و تاثیرگذار وزیر صمت توصیف کرد و گفت: از زمان این انتصاب، در موضوع سازمان توسعه تجارت به‌ویژه در خصوص پیمان‌های تجاری با کشورهای اوراسیا مانند روسیه و قزاقستان اتفاقی‌های خوبی رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: قبلا موضوع رسیدگی به یک نامه را چند بار باید پیگیری می‌کردیم، و آخر هم جواب نمی‌آمد، ولی الان نحوه رسیدگی‌ها رضایتمندی ایجاد می‌کند.

مقدم در بخشی از سخنان خود تسهیل در صادرات را اصلی ترین موضوع در حوزه صنعت، معدن و تجارت دانست و گفت: تحقق این امر در گرو این است، که موانعی مانند تعهدات ارزی رفع شود.

این صادر کننده برتر یادآور شد: اینکه یک صادرکننده، ارز حاصل از صادرات انجام داده را باید در مدت چهارماه به دولت تحویل بدهد، واقعا دست‌وپاگیر است، اما سازمان توسعه تجارت، درخواست افزایش این مدت را تا ۳۶ ماه، برای صنایعی مانند فرش ارائه داده‌است.

به گفته مقدم ، باید صنایع از یکدیگر تفکیک شوند و با توجه به جنس و ذات هر صنعت، برای بازگشت ارز، دوره‌های تخصصی بگذارند، چون این موضوع در توسعه صادرات نقش بسزایی دارد.

وی افزود: اکنون در زمانی هستیم که موضوع توسط وزیر صمت و سازمان توسعه تجارت آسیب‌شناسی شده و اگر این اتفاق‌ها بیفتد، اصلی‌ترین مشکل صادرات که برگرداندن ارز از سوی صادرکننده است را دیگر نخواهیم داشت، و این خیلی می‌تواند کمک کند.

این تولید کننده بخش نساجی بیان کرد: به دلیل نداشتن ال. سی و تضامین بانکی، پول باید در یک صرافی برود، از این رو با توجه به شرایط موجود، بسیاری از تولیدکنندگان، حاضر به پذیرش ریسک نیستند، و با صرف نظر از صادرات، ظرفیت تولیدی خود را فقط برای تامین نیاز بازار داخل تنظیم می‌کنند.

فاطمی‌امین با تشکیل دفتر تخصصی نوشت‌افزار تحولی در این صنعت ایجاد کرد

«محمودرضا صنعت‌کار» در نامه‌ای به «مصطفی طاهری» رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، از اقدام فاطمی امین وزیر صمت در تشکیل دفتر تخصصی نوشت‌افزار قدردانی کرد.

در نامه وی آمده است: سوابق اجرایی و مدیریتی فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در طول مدت خدمت در وزارت متبوع و ایجاد چارت جدید و دفتر تخصصی مستقل برای صنعت نوشت‌افزار و به‌کارگیری جوانان و نیروهای متخصص و زبده در آن دفتر تخصصی، منجر به تحولی شگرف در این صنعت نوپا، برآورده شدن نیازها و رفع مشکلات واحدهای تولیدی و همچنین ارتقای تجارت بین‌المللی و تقویت تولید ملی شده است.

در رییس هیات مدیره این انجمن ابراز امیدواری شده است تا با درایت و حُسن اطمینان نمایندگان، ادامه حضور وی همچنان در مسند وزارت منجر به رشد بیشتر و تقویت صنعت کشور به‌ویژه این صنعت نوپای نوشت‌افزار و مهم که رهبر معظم انقلاب در پیام تاریخی مورخ هشتم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ نگاه ویژه‌ای به این صنعت کردند، شود.

 

 

 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز