هماهنگ کننده سازمان ملل: غذا باید دردسترس جهان باشد

۱۴۰۱/۰۸/۰۹ - ۱۷:۵۲:۲۱
کد خبر: ۱۳۹۳۱۱۳
هماهنگ کننده سازمان ملل: غذا باید دردسترس جهان باشد
هماهنگ کننده سازمان ملل اعلام کرد: کشتی‌های باری غیرنظامی هرگز نمی‌توانند هدف نظامی یا گروگان گرفته شوند و غذا باید جاری شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، امیر عبدالله، هماهنگ کننده سازمان ملل برای طرح غلات دریای سیاه، تاکید کرده است که کشتی های باری غیرنظامی هرگز نباید اهداف نظامی باشند. 

پس از حمله اوکراین به بندر سواستوپل، مسکو از این طرح که با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه در ماه ژوئیه انجام شد، خارج شد.

این مقام سازمان ملل روز دوشنبه در توییتی نوشت: کشتی‌های باری غیرنظامی هرگز نمی‌توانند هدف نظامی یا گروگان گرفته شوند و غذا باید جاری شود.

روز یکشنبه، مرکز هماهنگی مشترک (JCC) در استانبول اعلام کرد که مقامات سازمان ملل، ترکیه و اوکراین به 16 کشتی برای تردد در امتداد کریدور برای 31 اکتبر چراغ سبز نشان داده‌اند.

بر اساس داده های ترافیک دریایی، حداقل دو کشتی صبحگاهی بندر اودسا در دریای سیاه اوکراین را ترک کردند و استانبول را مقصد خود گزارش کردند.

مسکو مدت‌هاست که از اجرای این توافق شکایت می‌کند و بیان می‌کند که غلاتی که از اوکراین حمل می‌شود عمدتاً به کشورهای ثروتمند اروپایی می‌رود تا کشورهایی که بیشترین ضربه را از افزایش قیمت مواد غذایی وارد می‌کنند.

این سازمان همچنین سازمان ملل را به دلیل ناتوانی در رهایی از تحریم های غرب که صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه را با مشکل مواجه می کند، مقصر دانست. 

مسکو پیشنهاد داد برخی از محصولات به صورت رایگان به نیازمندان اهدا شود. 

دیمیتری پاتروشف، وزیر کشاورزی روسیه روز شنبه گفت این کشور آماده است تا 500000 تن غلات را تا 4 ماه آینده به فقیرترین کشورهای جهان ارسال کند.

قبل از دستیابی به این توافق، کی‌یف و حامیان خارجی آن، دولت روسیه را متهم کردند که مردم کشورهای فقیر را در معرض خطر گرسنگی قرار می‌دهد و ظاهراً مانع از صادرات غلات از طریق دریای سیاه می‌شود.

مسکو این ادعا را رد کرد و گفت تا آنجا که به روسیه مربوط می‌شود، تردد غیرنظامیان آزاد است.

مفاد قرارداد توافق شده با ترکیه و سازمان ملل شامل چندین مفاد امنیتی از جمله بازرسی کارشناسان JCC برای قاچاق احتمالی سلاح است.

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز