روند آتی طلا در پی سه روز کاهش+ جزئیات

۱۴۰۱/۰۸/۱۱ - ۱۷:۱۸:۱۸
کد خبر: ۱۳۹۳۸۲۸
روند آتی طلا در پی سه روز کاهش+ جزئیات
همزمان با کاهش دلار و بازدهی خزانه‌داری آمریکا، روند نزولی سه‌روزه‌ی طلا متوقف شد. سرمایه‌گذاران برای پیش‌بینی حرکت قیمت بعدی، منتظر تصمیم فدرال رزرو هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا؛ قیمت طلا در اوایل روز سه‌شنبه در حال افزایش است، زیرا خرس‌ها پس از سه روز کاهش متوالی نفسی تازه می‌کنند. مع‌الوصف، افزایش مجدد قیمت طلا (XAU/USD) از پایین‌ترین سطح هفتگی 1,631 دلاری را می‌توان عمدتاً به عقب‌نشینی دلار آمریکا همگام با بازدهی خزانه‌داری نسبت داد. از سوی دیگر، در حالی که فدرال رزرو آمریکا جلسه سیاست پولی دو روزه خود را در اواخر روز آغاز می‌کند، سرمایه‌گذاران به تغییر موقعیت دلار متوسل می‌شوند.

جریان‌های ریسک‌پذیر مسلط می‌شوند و بر ضعف دلار آمریکا می‌افزایند

با نگاهی به عملکرد ارز ایالات متحده می‌توان به وضوح دید که دلار آمریکا بار عمده جریان‌های ریسکی را که سه‌شنبه به بازارهای آسیا غالب شده است، متحمل می‌شود. در چشم‌انداز شاخص‌های تولید و سهام، سرمایه‌گذاران از بهبود شاخص PMI تولید در چین و همچنین افزایش سهام فناوری چین که ناشی از کاهش یوان است، راضی به نظر می رسند.

از سوی دیگر، نگرانی‌ها در مورد مهار کووید در چین در حال حاضر تا حدودی برطرف شده است و این امر، پیشرفت 0.50 درصدی در معاملات آتی S&P 500 ایالات متحده را منعکس می‌کند. علاوه بر این‌ها، قیمت طلای حساس به دلار تمایل دارد از عقبگرد این ارز و بازدهی ضعیف‌تر آمریکا منتفع شود.

طلا (XAUUSD) قبل از PMI تولید ISM ایالات متحده، خوش‌بینی تقاضا را برمی‌انگیزد

آخرین گزارش شورای جهانی طلا (WGC) نشان داد تقاضای جهانی طلا در سه ماهه‌ی سوم نسبت به مدت مشابه در سال 2021، 28 درصد افزایش یافته است. طلا (XAU/USD) از این خوش‌بینی برای تجدید تقاضای جهانی استفاده می‌کند و قبل از انتشار مجموعه جدیدی از داده‌های اقتصادی سطح بالا از ایالات متحده، در صدد امتداد حالت بازیابی خود است.

افزون بر آن، گزارش‌های نهایی S&P Global و گزارش‌های PMI تولید ISM از آمریکا نیز از نزدیک مورد بررسی قرار خواهند گرفت تا نکاتی در مورد سلامت بزرگترین اقتصاد جهان را شفاف‌سازی کنند که تأثیر قابل‌توجهی بر چشم‌انداز افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه‌های آینده خواهد داشت.

همه نگاه‌ها به تصمیم روز چهارشنبه فدرال رزرو ایالات متحده است

به طور گسترده انتظار می‌رود که فدرال رزرو این چهارشنبه 75 نقطه پایه (bps) افزایش نرخ را اعلام کند، اگرچه دستورالعمل سیاستی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، عامل تعیین‌کننده‌ی اصلی بازار خواهد بود. با وجود مجموعه‌ای از داده‌های اقتصادی ناامیدکننده اخیر ایالات متحده، انتظارات مبنی بر اینکه بانک مرکزی این کشور سرعت انقباض خود را در ماه‌های آینده کاهش دهد، همچنان روی میز باقی می‌ماند.

به علاوه، منحنی بازدهی سه ماهه و 10 ساله خزانه‌داری، معیاری که فدرال رزرو به طور گسترده مورد توجه قرار می‌دهد، تقریباً در آستانه‌ی وارونگی قرار دارد که نشان می‌دهد خطرات رکود در حال افزایش است. بنابراین، دلار آمریکا که به پناهگاه امن تبدیل شده است، رشد سه روزه خود را در روز دوشنبه افزایش داد و در آغاز یک هفته‌ی حساس، قیمت طلا (XAU/USD) را بیش از 10 دلار کاهش داد.

تاثیر قیمت دلار بر طلا

چشم‌انداز فنی کوتاه‌مدت قیمت طلا XAU/USD با استفاده از نمودار روزانه

قیمت طلا (XAU/USD) به زیر 1644 دلار رسیده است، بدین معنی که سطح 23.6 درصدی بازیابی فیبوناچی (فیبو) در اکتبر، از اوج 1730 دلار کاهش یافت.

از این رو، خرس‌ها نگاه خود را به پایین‌ترین سطح اکتبر در 1617 دلار نگه می‌دارند که در زیر آن، تمرکز بر روی پایین‌ترین سطح سال 2022 در رقم 1615 دلار باقی می‌ماند.

شاخص قدرت نسبی 14 روزه (RSI) در حالی که پایین‌تر از سطح 50.00 است، حرکتی صعودی را ایجاد می‌کند که بیانگر ماندگاری احتمالی این بازگشت کوتاه‌مدت است.

از منظر دیگر، در جهت صعودی، مقاومت فوری در سطح 23.6% فیبو فوق‌الذکر دیده می‌شود که در پی آن، حذف سطح روانی 1650 دلاری برای آزادسازی روند بهبود بیشتر، حیاتی است.

البته ناگفته نماند که تلاقی میانگین متحرک روزانه 21 نزولی (21-DMA) و سطح 38.2 درصدی فیبو در حدود 1662 دلار، برای گاوها سخت خواهد بود.

نمودار روزانه قیمت طلا

و در نهایت، حرکت قیمت (پرایس اکشن) طلا به احتمال زیاد به صورت جانبی باقی می‌ماند، در حالی که سرمایه‌گذاران را نسبت به تصمیم بسیار مهم فدرال رزرو برای افزایش نرخ، محتاط‌تر خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز