عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:

فصلی نو از مناسبات ایران و روسیه در حوزه انرژی آغاز شده است

۱۴۰۱/۰۸/۱۵ - ۱۴:۱۰:۲۱
کد خبر: ۱۳۹۵۵۶۳
فصلی نو از مناسبات ایران و روسیه در حوزه انرژی آغاز شده است
عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روسیه شریک راهبردی ایران در بخش‌های مختلف انرژی است، گفت: همکاری‌ ایران و روسیه در حوزه نفت و گاز می‌تواند تولید کشور در این بخش را افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری برنا، حسین حسین‌زاده با بیان اینکه همکاری‌های سازنده‌ای در حوزه انرژی بین ایران و روسیه ایجاد شده است، اظهار کرد: روسیه می‌تواند در توسعه میدان‌های نفت و گاز به ایران کمک کند، همچنین همکاری‌ها در این بخش می‌تواند تولید نفت و گاز کشور را افزایش دهد.

وی با تأکید بر اینکه قراردادهای میان دو کشور باید سریع‌تر اجرایی شود، افزود: ایران و روسیه دو کشوری هستند که از سوی کشورهای غربی با تحریم‌های اقتصادی مواجه شده‌اند، از این رو همکاری‌های دو کشور در حوزه نفت و گاز می‌تواند بازی غرب را در حوزه انرژی بر هم بزند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همکاری‌های گازی ایران و روسیه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: فعال شدن دیپلماسی انرژی و منطقه‌ای برای توسعه صنعت نفت و گاز ما بسیار راهگشاست، همچنین معتقدم اگر همکاری با کشورهای همسایه بیش از این افزایش یابد به تحول صنعت نفت کمک خواهد کرد.

قاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز با بیان اینکه با دیپلماسی فعال دولت توانستیم ارتباطات خوبی با مسکو بگیریم، همچنین با تلاش مسئولان این امکان به‌وجود آمده است که در فروش گاز روسیه مشارکت داشته باشیم، اظهار کرد: مشارکت ایران در فروش گاز روسیه می‌تواند به بهره‌گیری از زیرساخت‌های بدون استفاده کشورمان و ایجاد مشاغل خدماتی جدید منجر شود.

وی افزود: با توجه به شرایط جدید و نقش ایران در تعاملات انرژی منطقه، کشورهای دیگر نمی‌توانند جایگاه ایران را در این حوزه نادیده بگیرند و بدون توجه به مواضع تهران به تصمیم‌گیری بپردازند.

ساعدی تصریح کرد: وزارت نفت در زمینه صادرات فناوری به دیگر کشورها عملکرد خوبی داشته‌ که به‌عنوان ابزاری برای خنثی‌سازی تحریم‌ها می‌توان به آن نگاه کرد.

به گزارش شانا، در شانزدهمین نشست کارگروه‌های کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه بیش از ۵۰ نفر از کارشناسان و معاونان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ایران با بیش از ۱۵۰ نفر از کارشناسان و مسئولان بخش‌های دولتی و خصوصی در قالب کارگروه‌های مختلف مذاکره داشتند که نتیجه این مذاکرات منتج به امضای چهار سند همکاری جدید بین ایران و روسیه شد.

نگاه کارشناسان و مسئولان روس در شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور به‌واسطه شرایط کنونی اقتصاد این کشور و فضای بین‌المللی نسبت به کمیسیون‌های مشترک اقتصادی گذشته بسیار متفاوت‌تر بود، به‌طوری که روس‌ها به‌شدت به‌دنبال اجرایی شدن هرچه سریع‌تر تفاهم‌ها و توافق‌نامه‌ها با ایران بودند.

مجموع کل مبادلات ایران و روسیه در سال ۲۰۲۱ برابر با ۴ هزار و ۳۵ میلیون دلار (حدود ۴ میلیارد دلار) بوده است که بالاترین رقم در تاریخ روابط دو کشور به‌شمار می‌رود. از این رقم ۳ هزار و ۶۸ میلیون دلار آن مربوط به واردات ایران از روسیه و ۹۶۷ میلیون دلار آن مربوط به صادرات ایران به روسیه بوده است.

مجموعه مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال ۲۰۲۰ نیز عبارت بود از ۲ هزار و ۲۲۰ میلیون دلار که از این حجم، واردات ایران از روسیه برابر با هزار و ۴۲۵ میلیون دلار و صادرات ایران به روسیه برابر با ۷۹۵ میلیون دلار بوده و افزایش حدود دو برابری آن مشهود است. در همین حال حجم مبادلات تجاری دو کشور در دو سال گذشته دارای جهشی قابل‌توجه به‌ویژه در صادرات کالاهای ایرانی به روسیه بوده است، ضمن آنکه آن‌طور که اعداد و ارقام به‌ ما می‌گوید، همکاری‌های تجاری دو کشور در سال جاری میلادی (۲۰۲۲) نیز به‌سرعت در حال افزایش است.

نظر شما