کاهش ۲۲ درصدی صید کلیکا ماهیان دریای خزر

۱۴۰۱/۰۸/۲۴ - ۱۴:۱۷:۲۴
کد خبر: ۱۳۹۹۲۲۲
کاهش ۲۲ درصدی صید کلیکا ماهیان دریای خزر
معاون امور صیادان سازمان شیلات ایران از کاهش 22درصدی صید کلیکا ماهیان دریای خزرخبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا، رضا عباس پور نادری معاون امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، اظهار داشت: صید کیلکا ماهیان در دریای خزر پس از هجوم گونه مهاجم به دریای خزر در سال‌های گذشته که باعث کاهش شدید ذخایر ماهیان کیلکا شده بوده، در حال حاضر با معاون امور صید مسئولانه به ثبات نسبتاً مطلوبی رسیده است.

معاون امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، ادامه داد: سال گذشته ۷۴ فروند شناور در مجموع در فصل صید موفق به صید ۲۰ هزار تن کیلکا شدند که رقم قابل قبولی است.
وی خاطرنشان ساخت: بر اساس آمار اخذ شده از ابتدای فصل صید در سال جاری تا اوایل آبان ماه امسال، هفت هزار و ۹۴۷ تن کیلکا در استان‌های گیلان و مازندران صید شده است.
به گفته وی، این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد که امیدواریم تا پایان سال جبران شود.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران عنوان کرد: امسال ۷۳ فروند شناور کیلکاگیر در استان‌های مازندران و گیلان به صید اشتغال دارند که بخش عمده صید به استان مازندران اختصاص دارد.
دکترنادری تصریح کرد: متوسط میزان صید در شبِ هر شناور طی هفت ماه سال جاری حدود ۱۹۸۶ کیلوگرم بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته، کاهش ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.
به گفته معاون امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، بیش از ۹۰ درصد کیلکای صید شده در دریای خزر متاسفانه به تبدیل به پودر ماهی می‌شود.
وی بیان داشت: از آنجا‌ئیکه کیلکا‌ماهیان در اعماق بیش از ۴۰ متر صید می‌شوند لذا از خاصیت غذایی بسیار بیشتری در مقایسه با سایر آبزیان حتی ماهیان استخوانی برخوردارند، اما متاسفانه به دلیل عدم آگاهی عموم مردم از این امر قیمت کیلکا همچنان پایین است.
دکترنادری با اشاره به اینکه می‌توان با فرآوری ماهیان کیلکا و ایجاد تنوع غذایی با استفاده از این محصول مشتریان بیشتری پیدا کرد، اذعان داشت: در سال‌های اخیر تلاش تشکل‌های صیادی بر افزایش مصرف انسانی کیلکا‌ماهیان است تا سود بیشتری عاید صیادان شود.
معاون امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، با اشاره به اینکه از سال ۷۹ با ورود مهاجم شانه‌دار به آب‌های خزر شاهد کاهش چشمگیر ماهیان کیلکا بودیم، اظهار داشت: این گونۀ شانه‌دار با از بین بردن غذای اصلی ماهیان کیلکا باعث کاهش ذخایر این گونه ماهیان با ارزش دریای خزر شد.
انتهای پیام/
نظر شما