همیشه پای پرمصرف‌ها در میان است/ سیاستگذاران، با تعرفه پلکانی دم پر مصرف‌ها را بچینند

۱۴۰۱/۰۹/۱۳ - ۱۴:۳۰:۴۸
کد خبر: ۱۴۰۱۹۱۵
همیشه پای پرمصرف‌ها در میان است/ سیاستگذاران، با تعرفه پلکانی دم پر مصرف‌ها را بچینند
دو عامل مهم در افزایش مصرف مطرح است که موضوع اول بدمصرفی است و مسئله دیگر به عدم بهره‌وری تجهیزات گرمایشی و اتلاف ساختمان مربوط می‌شود.

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری برنا، دلایل متعددی برای بالا بودن مصرف گاز در کشور مطرح شده است. برخی معتقدند ارزانی گاز دلیل اصلی بالا بودن سرانه مصرف این ماده ارزشمند در کشور است. به عقیده این افراد، اینکه مصرف کنندگان هزینه بالایی برای گاز مصرفی شان پرداخت نمی‌کنند، باعث شده است آن را به صورت بی رویه مصرف کنند. از این رو کارشناسان معتقدند تعرفه‌گذاری پلکانی برای گاز و اعمال سیاست‌های قیمتی بر پرمصرف‌ها می‌تواند کارساز باشد.

در همین راستا افشین غلامعلی پور، کارشناس انرژی معتقد است: دو عامل مهم در این موضوع تأثیرگذار بوده است که موضوع اول بدمصرفی است و مسئله دیگر به عدم بهره‌وری تجهیزات گرمایشی و اتلاف ساختمان مربوط می‌شود. اعمال سیاست‌های قیمتی در وهله اول بر بدمصرفی تأثیر می‌گذارد.

این کارشناس ادامه داد: در برخی موارد می‌بینیم که وسایل گرمایشی در خانه‌ها روشن است و همزمان پنجره‌ها باز است. این‌ها نمونه‌هایی از بدمصرفی است که باید حل شود. افزایش قیمت گاز می‌تواند بر این موارد تأثیر بگذارد و بدمصرفی را کاهش دهد. اما بخش دیگری از مشکلات مربوط به مصرف بالای گاز به بحث بهره‌وری مربوط می‌شود. به طور مثال، الان حدود 20 میلیون بخاری در کشور داریم که گرید جی و اف هستند و به شدت به هدررفت انرژی منجر می شوند.

فروش نفت | نفت و گاز ایلام

وی در ادامه اذعان داشت: با توجه به آنچه در بالا گفته شد، اگر بخواهیم راهکار اساسی ای برای حل مشکلات مربوط به مصرف بی رویه گاز در کشور داشته باشیم، باید سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی را به صورت همزمان اعمال کنیم. باید از مردم حمایت کنیم تا تجهیزات گرمایشی خود را بهینه تر کنند و از وسایلی که گرید ای یا بی دارند، استفاده کنند.

غلامعلی پول به نقش نظام مهندسی اشاره کرد و گفت: نظام مهندسی نیز باید نظارت‌های قوی‌ای در زمینه استانداردهای بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها داشته باشد. در کنار این اقدامات باید از سیاست‌های قیمتی مانند تعرفه گذاری پلکانی بهره ببریم تا انگیزه لازم را برای مدیریت مصرف در خانوارها به وجود بیاوریم.

این کارشناس انرژی گفت: اعمال سیاست‌های قیمتی بر پرمصرف‌ها که در طبقات بالای جامعه قرار دارند، می‌تواند به افزایش درآمدهای دولت منجر شود. از محل این درآمدها می‌توان در بخش افزایش بهره‌وری انرژی سرمایه‌گذاری کرد. به نظر من، اعمال تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها تنها راه پیش‌روی ما برای مدیریت مصرف گاز در بخش خانگی است.

وی افزود: در این روش هر چه میزان مصرف بالاتر می‌رود، مبلغ پرداختی خانوارها نیز افزایش می‌یابد. به این ترتیب، عدالت بیشتری در توزیع یارانه‌ها در کشور خواهیم داشت و طبقات بالا که مصرف بالاتری دارند از یارانه کمتری بهره‌مند می‌شوند و طبقات پایین که مصرف معقولی دارند از یارانه دولتی در بخش انرژی بهره می‌برند. باید بررسی‌های دقیقی برای اعمال این روش صورت بگیرد. در هر شهر و روستا میزان استاندارد مصرف خانوارها باید مشخص شود و اگر کسی بیشتر از حد مجاز مصرف داشت، موظف است، هزینه اضافه مصرف را با قیمت تجاری و واقعی پرداخت کند.     

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز