در گفت و گو با برنا مطرح شد:

ضربه اغتشاشات به کارگران روزمزد و ایجاد رکود در بازار/ اقتصاد کشور دیگر وابسته به برجام نیست

۱۴۰۱/۰۹/۰۲ - ۰۶:۴۲:۰۶
کد خبر: ۱۴۰۲۱۹۵
ضربه اغتشاشات به کارگران روزمزد و ایجاد رکود در بازار/ اقتصاد کشور دیگر وابسته به برجام نیست
یک کارشناس اقتصادی گفت: اغتشاشات اخیر کشور آثار مخربی روی سیستم اقتصادی کشور دارد و برخی از کسب و کارها تعطیل هستند و بخشی از نیروی کار که به صورت روزمزد حقوق دریافت می‌کردند کار خود را از دست دادند و این اتفاق موجب روند منفی در اقتصاد کشور شده است.

سهراب دل‌انگیزان، کارشناس اقتصادی و عضو هیت مدیره دانشگاه رازی در خصوص تاثیر توافق برای احیای برجام در فعالیت‌های اقتصادی ایران، اظهار کرد: اگر امروز اعلام رسمی شود که برجام تعلیق شده و دیگر وجود خارجی ندارد فقط یک شوک کوتاه مدت به بازارها وارد می‌شود زیرا همه تصمیم گیری‌های کلان اقتصادی بر اساس عدم توافق در برجام گرفته شده است.

دل‌انگیزان در مورد نوسانات نرخ دلار در شرایط فعلی، افزود: بر اساس شرایط اقتصادی کشور و برنامه های دولت احتمال تغییرات چشمگیر دلار در بازار دور از انتظار است در نهایت قیمت دلار در بازار بین 32 تا 38 هزار تومان نوسان خواهد داشت.

کارشناس اقتصادی و عضو هیت علمی دانشگاه رازی در ادامه تصریح کرد: سرمایه گذاران بنا را بر این پیشامد گذاشته‌اند که دیگر برجامی وجود ندارد و سیاست های دولت  و رفتارهایی که بعد از این مدت صورت گرفته نشان داد که مردم کسب و کار و یا دارایی خود را بر اساس برجام سرمایه گذاری نمی‌کنند و اگر به صورت رسمی اعلام شود که دیگر برجامی وجود ندارد فقط تاثیر کوتاهی در معاملات روز دارد و یک شوک کوچک بر معاملات ارزی ایجاد می‌کند و از کانال ارزها وارد کانال کالا می‌شویم و شوک بعد از مدت کوتاهی از اقتصاد کشور تخلیه می‌شود و همچنان قیمت‌ها به حالت گذشته بازمی‌گردد.

وی در مورد تاثیرات اغتشاشات اخیر بروی مسائل اقتصادی، گفت: اغتشاشات اخیر کشور آثار مخربی روی سیستم اقتصادی کشور دارد و برخی از کسب و کارها تعطیل هستند و بخشی از نیروی کار که به صورت روزمزد حقوق دریافت می‌کردند کار خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: برخی از کسب و کارها به هر علتی به ناچار مجبور به تعطیلی صنف خود هستند و یا حداقل مجبور هستند بعضی از روزهای هفته کسب و کار خود را تعطیل کنند و همه این کار موجب روند منفی در اقتصاد کشور شده است.

عضو هیت علمی دانشگاه رازی در مورد راهکار دولت برای کنترل اتفاقات اخیر در کشور، افزود: دولت برای کنترل شرایط فعلی کشور بخشی از اینترنت‌ها را قطع کرد و یا آنها را فیلتر کرد و یا دسترسی به سوشال مدیا را به حداقل رساند، البته چند نکته در فیلترینگ فضای سوشال مدیا وجود دارد، این فیلتراسیون بخش ارتباطات رسمی را فیلتر نکرده است فقط کند کرده است به طور مثال ارتباطات با دستگاهای دولتی و بانک‌ها و سامانه‌های دولتی قطع نیست فقط کند شده است.

 وی در مورد فیلتر پلتفرم‌های خارجی، تصریح کرد: حدود 700 هزار کاربر ایرانی در پلتفرم خارجی اینستاگرام فعالیت تجاری در حوزه کسب و کار داشتند که با فیلترینگ این پلتفرم محدودیت زیادی برای کاربران ایجاد کرد و موجب معلق شدن فعالیت تجاری آنان شده است.

عضو هیت علمی دانشگاه رازی با اشاره به آمار اتاق بازرگانی در خصوص ضرر و زیان کسب و کار ها  که به علت  فیلترینگ فضای  ایجاد شده است، گفت: حدود 150 هزار میلیارد تومان زیان رکودی در فضای فیلترینگ ایجاد شد که ناشی از اتفاقات اخیر است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز