کاهش تولید گندم در کشور نسبت به مقیاس جهانی

۱۴۰۱/۰۹/۰۷ - ۱۷:۳۳:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۳۶۳۳
کاهش تولید گندم در کشور نسبت به مقیاس جهانی
میانگین راندمان در هکتار تولید گندم در ایران در سال گذشته زراعی با توجه به سطح زیرکشت در مقایسه با میانگین کشورهای عضو OECD حدود ۳/۲ تن در هکتار کمتر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، امروزه به علت افزایش جمعیت، مساله امنیت غذایی در سطح جهان ابعاد تازه‌ای به خود گرفته و به یکی از مباحث مهم در کلیه کشورهای جهان تبدیل شده است.

محصولات زراعی نقش عمده‌ای در تغذیه جمعیت جهان دارند و این موضوع به خصوص در کشورهای در حال توسعه و از جمله ایران مشهودتر است.

در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ حدود ۴/۱۰ میلیون تن گندم تولید شده که نزدیک به ۶۷ درصد از آن از طریق کشت آبی (معادل ۱/۷ میلیون تن) و مابقی ۳۳ درصد نیز از طریق کشت دیم (معادل ۳/۳ میلیون تن) حاصل شده است.

میانگین راندمان در هکتار تولید گندم در ایران در سال گذشته زراعی با توجه به سطح زیرکشت حدود ۶۸/۶ میلیون هکتار این محصول، حدود ۵۶/۱ تن در هکتار برآورد می‌شود که در مقایسه با میانگین کشورهای عضو OECD در سال ۲۰۲۱ (حدود ۹/۳ تن در هکتار)، حدود ۳/۲ تن در هکتار کمتر است.

با توجه به سطح زیرکشت محصولات ذرت علوفه‌ای و خوشه‌ای، برنج، نیشکر و چغندر در سال مورد بررسی به ترتیب برابر با ۱۸۳ هزار هکتار، ۴۹۴ هزار هکتار، ۷۸ هزار هکتار و ۹۷ هزارهکتار، بازدهی تولیدات مزبور به ترتیب حدود ۴۱ تن در هکتار، ۷/۳ تن در هکتار، ۱۰۰ تن در هکتار و ۵۶ تن در هکتار برآورد می‌شود که برای محصولات ذرت و نیشکر از ارقام مشابه OECD بالاتر است.

نظر به محدودیت دسترسی به منابع طبیعی و لزوم مدیریت مصرف بهینه، توصیه‌های بین‌المللی در حوزه اقتصاد بخش کشاورزی، بیش از همه متمرکز افزایش میزان تولیدات این بخش از طریق تقویت بازدهی و استفاده از روش‌های مکانیزاسیون همراه با کاهش اتلاف و ضایعات در حین کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی است.

برخی از محصولات اساسی بخش کشاورزی ایران به ویژه گندم از بازدهی کمی برخوردار هستند که ضرورت دارد با توجه به تقاضای بالای داخلی، تحولات مربوط به تغییرات اقلیمی و کاهش دسترسی به منابع آبی لازم، توجه دقیق‌تری به افزایش بهره‌وری این بخش مبذول شود.

همان‌طور که ملاحظه می‌شود بخش زیادی از تعداد بهره‌برداری‌های زمین را، اراضی با وسعت کمتر از ۵ هکتار تشکیل می‌دهند، که این امر را می‌توان یکی از دلایل پایین بودن راندمان تولیدات کشاورزی بیان کرد، زیرا ادغام این اراضی با یکدیگر می‌تواند منجر به توانایی بیشتر در استفاده از تکنولوژی پیشرفته که بهره‌وری زمین را افزایش و ضایعات را کاهش و در نهایت راندمان تولید را افزایش دهد، شود.

انتهای پیام/
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز