اروپا جدی‌تر از همیشه برای صرفه‌جویی انرژی/ مصرف گاز فقط برای زنده ماندن کافی است

۱۴۰۱/۰۹/۰۸ - ۲۰:۱۵:۳۹
کد خبر: ۱۴۰۴۶۵۴
اروپا جدی‌تر از همیشه برای صرفه‌جویی انرژی/ مصرف گاز فقط برای زنده ماندن کافی است
اروپا برای کاهش ضربات خود از کمبود گاز، اقداماتی را در نظر گرفته است که در این گزارش به آن پرداخته شده است.

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری برنا، اروپا بحرانی‌ترین وضعیت خود را از لحاظ کمبود انرژی تجربه می‌کند. این قاره با توجه به جنگ اوکراین و روسیه و عدم صادرات گاز روسیه، ناچارا اقداماتی نظیر کاهش روشنایی، کاهش دما، حذف تزیینات کریسمس، کاهش ساعات اداری و... در دستور کار خود در جهت صرفه‌جویی قرارداده است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهد شد.

روشنایی

برخی از سوپرمارکت‌ها، خواربارفروش‌های بلژیک، فرانسه، ایتالیا خود را مجهز به چراغ‌های کم نور کرده‌اند. همچنین برخی مراکز خرید در ایتالیا نور مغازه‌های خود را در ساعات کاری 30 درصد کاهش می‌دهند. به علاوه در فرانسه نیز خاموش کردن چراغ‌های اضافی در فروشگاه‌های برندهای از اکتبر آغاز خواهد شد، اقدامی که سوپرمارکت‌ها و برندهای معروف سوئیس نیز به صورت داوطلبانه آن را اجرا می‌کنند. شرکت‌های لوکس از جمله Ermenegildo Zegna و خانه مد ایتالیایی، چراغ‌های مغازه خود را زودتر از موعد خاموش می‌کنند.

 مالک مرکز خرید فرانسوی Klepierre ، پس از اتمام زمان استفاده از مرکز خرید، تمامی چراغ‌های روشنایی در فضای باز را خاموش می‌کند، همچنین در اتریش، گروه چندملیتی SPAR و گروه ایلیاد فرانسه، ساعات روشنایی در فضای باز را کاهش دادند.

فرانسوی‌ها همچنین زمان روشن شدن صفحه‌های تبلیغاتی و نمایشگرهای مغازه‌ها را کاهش دادند. شایان ذکر است که تولیدکننده لباس ورزشی آدیداس، زمان عملکرد صفحه نمایش‌های LED را کاهش داده‌ و گروه مد OTB از بهار، نور صفحه نمایش‌گرهای تبیلیغاتی خود را در شب خاموش کرده و سنسورهایی را برای روشن و خاموش کردن چراغ‌ها در اتاق کارکنان نصب کرده است.

سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای تخفیف‌دار اسپانیایی DIA، در حدود 30 درصد از مغازه‌های خود در این کشور را مجهز به برنامه روشنایی مطابق با نور خورشید، کردند. در آلمان، گروه MediaMarktSaturn که دارای مالکیت خصوصی است، تلویزیون‌های خود را تنها در طبقات فروش محدود کرده است. به این نکات باید خاموشی پله برقی‌ها فروشگاه‌ها در اروپا را نیز اضافه کرد.

به علاوه، بسیاری از شرکت‌ها، از جمله خرده‌فروش بریتانیایی Marks & Spencer (MKS.L) و گروه آلمانی Schwarz، مالک سوپرمارکت‌های تخفیف‌دار Lidl و سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای Kaufland، چراغ‌ها را به LED‌های کارآمدتر تبدیل کرده‌اند.

گرمایش

بسیاری از خرده فروشان در سراسر صنعت مد و مواد غذایی، گرمایش در کارگاه‌های خود را 1 تا 2 درجه سانتیگراد (33.8 درجه فارنهایت تا 35.6 درجه فارنهایت) کاهش داده‌اند. خرده فروش لوازم الکترونیکی مصرفی فرانسوی FNAC Darty انتظار دارد با کاهش دو درجهای دما در فروشگاه‌ها و دفاتر خود، در زمستان امسال حدود 1.4 گیگاوات (GWh) صرفه جویی کند.

Klepierre مالک بیش از صد مرکز خرید در سراسر اروپا، معتقد است که سیستم‌های گرمایش و تهویه مطبوع را یک ساعت پس از باز شدن، روشن و یک ساعت قبل از بسته شدن، آن‌ها را خاموش می‌کند.

علاوه بر این، پرده‌های هوا را می‌بندد تا جریان‌های هوای متحرک به طور مصنوعی ایجاد می‌شود، در حالی که OTB که صاحب برندهایی مانند Diesel، Jil Sander، Maison Margiela، Marni و Viktor&Rolf است، استفاده از آن‌ها را در ورودی مغازه‌ها برای کاهش پراکندگی گرما محدود کرده است.

ساعات کار

شرکت Aldi Nord  قصد دارد ساعات کاری شعبه‌های متعدد خود را از نوامبر کاهش دهد، شرکت Leclerc نیز این کار را در مواقع اضطراری انجام خواهد داد و همچنین MediaMarktSaturn Group تمامی فروشگاه‌های خود در سراسر آلمان را مجاز کرده تا به صورت داوطلبانه اقدام به کاهش ساعت اداری کنند.

تزیینات کریسمس

برند سوئدی مد کاپ‌آل اعلام کرده تصمیم به حذف تزئینات کریسمس در فروشگاه‌های خود را دارد و به جای چراغ‌ها یا وسایل پر مصرف انرژی، از محصولات گرافیکی و مصنوعی استفاده خواهد کرد.

این گروه گفت که فروشگاه‌های Coop Switzerland می‌توانند روشنایی کریسمس را به صورت داوطلبانه در داخل خانه محدود کنند، در حالی که سه شعبه Commercianti Indipendenti Associati اعلام کردند که از روشنایی‌های کریسمس استفاده نخواهند کرد.

یخچال/فر

برخی از برندها‌ مانند Auchan، Marks & Spencer (MKS.L) و گروه Schwarz، به دنبال کاهش مصرف انرژی یخچال‌های خود با تنظیم دما یا قرار دادن درب‌ها بر روی برخی از چیلرها برای جلوگیری از اتلاف سرما هستند. مسئولین Auchan همچنین معتقدند که در مواقع اضطراری استفاده از اجاق‌ها را برای نانوایی‌ها و پذیرایی‌های درون فروشگاهی خود به نصف کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/

نظر شما