درخواست چین برای افزایش واردات گاز طبیعی از روسیه

۱۴۰۱/۰۹/۱۰ - ۱۳:۱۴:۱۴
کد خبر: ۱۴۰۵۶۵۷
درخواست چین برای افزایش واردات گاز طبیعی از روسیه
شرکت ملی نفت چین خواستار افزایش پیوسته صادرات گاز روسیه به این کشور از طریق خط لوله «قدرت سیبری» شد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ هووانگ یونگ ژانگ، معاون شرکت ملی نفت چین (CNPC) گفت: صادرات گاز روسیه به چین از طریق مسیر شرقی موسوم به خط لوله «قدرت سیبری» باید به صورت پیوسته افزایش یابد.

این خط لوله مرزی 3 هزار کیلومتری ارسال گاز طبیعی روسیه به چین را در سال 2019 آغاز کرد و ظرفیت ارسال 61 میلیارد مترمکعب گاز در سال را دارد که 38 میلیارد مترمکعب آن به صادرات اختصاص دارد. عرضه گاز روسیه به چین از طریق این خط لوله در سال گذشته 10.4 میلیارد مترمکعب افزایش یافت.

یونگ ژانگ روز سه‌شنبه در همایش تجارت انرژی روسیه و چین گفت: «لازم است عرضه گاز روسیه به چین از طریق مسیر شرقی به طور پیوسته افزایش یابد، طرفین به همکاری در این زمینه ادامه می‌دهند و از تمام مزیت‌های آن استفاده می‌کنند و همکاری‌‌‌‌های تجاری را تقویت می‌کنند و تعمیم می‌بخشند».

وی همچنین خواستار تقویت همکاری‌‌‌‌‌های علمی و فنی میان دو کشور به منظور بهبود کیفیت همکاری‌های مشترک در بخش نفت و گاز و همچنین در زمینه انرژی‌های سبز شد. توافق عرضه گاز از طریق خط لوله «قدرت سیبری» میان شرکت‌های «گازپروم» و «CNPC» در سال 2014 تحت یک قرارداد 30 ساله به امضا رسید. این قرارداد 400 میلیارد دلاری بزرگ‌ترین قرارداد در تاریخ شرکت «گازپروم» و «قدرت سیبری» نخستین خط لوله گاز طبیعی میان روسیه و چین است.

این شرکت روسی در حال حاضر بر روی پروژه «قدرت سیبری 2» کار می‌کند که شامل ساخت یک خط لوله انتقال گاز به چین از طریق خاک مغولستان است. این خط لوله به محض بهره‌برداری، ظرفیت ارسال 50 میلیارد مترمکعب گاز را خواهد داشت.

الکساندر نوواک، معاون نخست‌وزیر روسیه در همین همایش گفته بود؛ صادرات برق این کشور به چین احتمالا تا پایان سال 11 درصد افزایش می‌یابد.

پایان پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌/

نظر شما