پیش‌بینی تولید ۹.۳ میلیون عدد مینی‌تیوبر سیب‌زمینی در سال جاری

۱۴۰۱/۰۹/۱۲ - ۱۴:۴۱:۴۲
کد خبر: ۱۴۰۶۳۰۸
پیش‌بینی تولید ۹.۳ میلیون عدد مینی‌تیوبر سیب‌زمینی در سال جاری
تولید حدود ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار عدد مینی‌تیوبر یا ریزغده سیب‌زمینی در سال جاری پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا، صمد مبصّر معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، با اشاره به پیش‌بینی تولید ۹.۳ میلیون عدد مینی‌تیوبر سیب‌زمینی اظهار داشت: تولید مینی‌تیوبر در ۱۲ شرکت خصوصی کشت بافت در چهار استان اردبیل، خراسان رضوی، اصفهان و فارس صورت می‌گیرد و ظرفیت این شرکت‌ها، تولید مینی‌تیوبر تا ۳۰ میلیون عدد در سال است.

صمد مبصّر سطح زیر کشت سیب‌زمینی در کشور را سالانه حدود ۱۶۰ تا ۱۶۵ هزار هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به این سطح کشت، نیاز غده بذری حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار تن است و تولید ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن مینی‌تیوبر و حتی کمتر از آن می‌تواند پاسخگوی چرخه بذری برای کشاورزان باشد.

وی در همین حال افزود: در صورت تکمیل بودن چرخه تولید بذر سیب زمینی، با حدود ۷ میلیون عدد مینی‌تیوبر می‌توان کل نیاز بذر سیب‌زمینی در کشور را تامین کرد.

مبصّر پیش‌بینی کرد که امسال تولید مینی‌تیوبر در استان‌های اردبیل، خراسان رضوی و فارس بیشتر از سال گذشته باشد.

وی با بیان این که تولید مینی‌تیوبر از نیمه دوم سال آغاز و تا حدود سه ماهه نخست سال آینده ادامه می‌یابد، گفت: گیاهچه‌های سالم مورد نیاز برای تولید مینی‌تیوبر در آزمایشگاه‌های کشت بافت، تکثیر شده و این گیاهچه‌های تکثیر شده در گلخانه‌ها و در شرایط کاملا کنترل شده کشت شده‌اند و یا در حال کشت هستند و محصولی که از آن بدست می‌آید مینی‌تیوبر یا ریزغده سیب‌زمینی نام دارد.

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال ادامه داد: هزینه تولید مینی‌تیوبر بالا است و از این رو شرکت‌های تولید کننده براساس نیاز بازار این نهاده را تولید می‌کنند.

وی در مورد صادرات غده بذری سیب‌زمینی نیز اذعان داشت: سال گذشته حدود ۵۰۰ تن غده بذری سیب‌زمینی به کشور آذربایجان صادر شد.

مبصّر اضافه کرد: شرکت‌های تولید کننده بذر سیب‌زمینی کشور، ظرفیت‌های خوبی در کشورهای همسایه به ویژه در عراق، ترکمنستان و آذربایجان شناسایی کردند و به دنبال افزایش صادرات غده بذری سیب‌زمینی هستند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز