روسیه، ناجی بلاروس در زمستان سرد

۱۴۰۱/۰۹/۱۶ - ۱۶:۴۶:۱۶
کد خبر: ۱۴۰۷۹۲۸
روسیه، ناجی بلاروس در زمستان سرد
کشور بلاروس در بحران انرژی اروپا، کمترین آسیب را دیده، در حالی که اروپا از کمبود گاز رنج می‌برد این کشور به واسطه روسیه دارای انرژی است.

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری برنا، بحران انرژی سرتاسر اروپا را درگیر خود کرده است. چرا که پس از جنگ اوکراین و روسیه، اروپا روسیه را با تحریم‌های خود روبرو کرد و روسیه نیز این قاره را از گاز خود محروم نمود.

کشورهای این قاره در جهت مقابله با بحران انرژی، اقدام به برنامه‌ریزی و انجام سیاست‌هایی نمودند. البته کشورهای دیگری نظیر بلاروس که روابط سیاسی خوبی با روسیه دارند، از این قضیه ضرر چندانی ندیدند با این حال سیاست‌هایی در نظر گرفته‌اند که در ادامه به سیاست‌های بلاروس پرداخته می‌شود.

از این رو بلاروس یکی از مهم‌ترین متحدان اروپایی روسیه بوده که جنگ اوکراین نیز باعث افزایش اعتماد این دو متحد گردید. از طرفی بخش عمده‌ای از انرژی بلاروس یعنی چیزی حدود 84.8 درصد از کل انرژی مصرفی آن از طریق واردات نیز تامین می‌شود.

از طرفی براساس جدیدترین اطلاعات از منابع تامین انرژی اولیه بلاروس، 62 درصد از نیاز این کشور توسط گاز طبیعی، 28 درصد به وسیله نفت، 6 درصد به وسیله سوخت زیستی و زباله و 3 درصد توسط ذغال سنگ و 1 درصد نیز از طریق برق تامین می‌شود.

3

همچنین بلاروس به انرژی روسیه وابسته است. از این رو بخش عمده‌ای از درآمد بلاروس را هزینه ترانزیت گاز و صادرات مجدد نفت ارزان با ارزش افزوده که برابر با 16.5 درصد از صادرات بوده را حاصل می‌شود.

علاوه بر این طبق آخرین آمار، تا پیش از جنگ روسیه و اوکراین، 33 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و 40 میلیون تن از فراورده‌های نفتی روسیه از طریق خطوط یامال و دروژبا بلاروس به خریداران اروپایی می‌رسید.

2

شایان ذکر است که علی‌رغم اینکه بلاروس از زمستان سرد، به دلیل روابط نزدیک با روسیه آسیب چندانی ندید با این وجود کاهش هزینه‌های ترانزیت انرژی سبب شده تا دولت این کشور اقداماتی را نظیر، خرید نفت از روسیه بدون عوارض و فروش سهام شرکت گاز بلاروس به یک شرکت روسی، فروش دو واحد پالایشگاه در ازای دریافت انرژی از روسیه، تنظیم برنامه مدیریت مصرف با تکیه بر توسعه فناوری و ساخت بویلر حرارتی برای نیروگاه و راه اندازی واحد دوم نیروگاه اتمی بلاروس برای تولید برق به 18.5 تراوات ساعت معادل 40 درصد از نیاز این کشور است.

1

انتهای پیام/

نظر شما