ارتقای مراودات تجاری ایران و روسیه با تکیه بر ظرفیت‌های صادراتی

۱۴۰۱/۰۹/۱۶ - ۱۱:۳۲:۵۶
کد خبر: ۱۴۰۷۹۷۶
ارتقای مراودات تجاری ایران و روسیه با تکیه بر ظرفیت‌های صادراتی
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: ظرفیت‌های صادراتی ایران و روسیه می‌تواند زمینه ‌ساز ارتقای مراودات تجاری دو کشور باشد که در این راستا تدوین نقشه راه با مشارکت بخش خصوصی توانمند دو کشور حائز اهمیت است.

به گزارش خبرگزاری برنا، عزیزالله قربانی معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در خصوص مراودات تجاری ایران و روسیه در نشست با فعالان اقتصادی روسیه افزود: شرکت‌های کوچک و متوسط توانمندی در جمهوری اسلامی ایران فعالیت دارند که می‌توانند ظرفیت قابل توجهی برای گسترش مبادلات تجاری با روسیه باشد.

وی اضافه‌کرد: تاکنون حدود ۹۰۰ شهرک و ناحیه صنعتی مورد بهره برداری قرار گرفته که نزدیک به یک میلیون نفر در ۵۰ هزار بنگاه اقتصادی مشغول به کار هستند که ۴۸ درصد از کل بخش تولیدی ایران را تشکیل می‌دهد.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه‌داد: با توجه به این‌که بیش از ۹۴‌درصد واحدهای تولیدی ایران را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند، این سازمان تلاش می‌کند تا با اعمال سیاست‌ها و حمایت‌های مختلف توسعه‌ای، بسترهای لازم و فضای رقابتی برای صنایع کوچک را فراهم آورد.

قربانی با اشاره به این‌که یکی از الگوهای حمایتی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برنامه توسعه خوشه‌های کسب و کار است، یادآور شد: این سازمان برنامه توسعه خوشه را از یونیدو اتخاذ کرده و پس از بیش از یک دهه تلاش، مدل توسعه خوشه‌های صنعتی را با موفقیت در کشور پیاده سازی کرده است.

وی تصریح‌کرد: در این برنامه ۵۰۴ خوشه کسب و کار شناسایی شده و ۱۴۰ پروژه توسعه خوشه‌ای در حوزه‌های مختلف خودرو، نفت و گاز، چرم، سنگ، سرامیک، پوشاک، بسته بندی، کفش و غیره اجرایی شده است.

این مسئول در پایان اعلام کرد: فعالان اقتصادی روسیه می‌توانند از شهرک‌های صنعتی و زیرساخت‌های مهیا شده در ایران بازدید به‌عمل آورند تا زمینه ارتقای مراودات تجاری و به‌هم‌رسانی کسب و کارهای دو کشور بیش از پیش فراهم شود.

برپایه این گزارش، به موجب توافق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و مرکز صادرات فدراسیون روسیه در سال ۲۰۲۰، بزرگترین هیات تجاری روسی در روزهای ۲۸ تا ۳۰ شهریور امسال در تهران حضور یافت و پس از آن به‌طور متوالی هیات‌های کوچک و بزرگ متشکل از تجار بخش‌های صنعتی، کشاورزی، دارویی، حمل و نقل، خودروسازی و صنایع غذایی راهی ایران شدند.

این هفته نیز کشورمان میزبان هیأتی متشکل از بیش از ۳۰ شرکت روسی است که درصدد ارتقای مراودات و مبادلات تجاری و اقتصادی با ایران هستند.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۹ شهرک و ۳۴۰ ناحیه صنعتی و پنج منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره ‌برداری، ۸۵ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم ‌افزاری، ۱۰۰ هزار و ۵۸ قرارداد منعقده و بهره ‌برداری از ۴۹ هزار و ۸۸۲ واحد صنعتی و سه هزار و ۲۷۰ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۹۸ هزار و ۵۹۵ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز