در گفت وگو با برنا مطرح کرد

واقعی سازی قیمت خوراک و سوخت گازی صنایع پتروشیمی و فولادی در جهت بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع

۱۴۰۱/۰۹/۲۰ - ۲۳:۰۰:۰۷
کد خبر: ۱۴۰۹۶۰۲
واقعی سازی قیمت خوراک و سوخت گازی صنایع پتروشیمی و فولادی در جهت بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در ایران بیش از دو برابر متوسط جهانی برای کالا و خدمات تولیدی انرژی مصرف می شود، گفت: یکی از دلایل مصرف غیربهینه انرژی گاز، ارزان بودن آن است؛ باید قیمت ها را برای برخی صنایع افزایش دهیم و براساس قیمت تمام شده در نظر بگیریم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، از جمله عوامل موثر در فعالیت صنعت پتروشیمی ها مواد خام حاصل از نفت و گاز طبیعی یا خوراک و سوخت است. در ایران قیمت این عوامل تولید پایین تر از قیمت های جهانی محاسبه و اعمال می شود؛ این نوع قیمت گذاری به طور مستقیم و غیرمستقیم تاثیر به سزایی در مؤلفه‌های مختلفی چون میزان صادرات محصولات پتروشیمی، توسعه داخلی این صنعت و قیمت صنایع پایین دستی دارد اما آن‌چه اکنون در شرایط فعلی حائز اهمیت است، قیمت ارزان این سوخت و مصرف غیر استاندارد این صنایع می‌باشد. لذا مجلس باید در بودجه 1402 در راستای حذف رانت خوراک و سوخت ارزان، گام‌های مؤثرتری را بردارد. 

پیرامون این موضوع محمد صفایی دلوئی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار نفت و انرژی خبرگزاری برنا اظهار داشت: متأسفانه ما در مصارف خانگی، صنعتی و پتروشیمی دچار اسراف و مصرف غیر بهینه هستیم و این با ارزان بودن انرژی در کشور ارتباط مستقیم دارد. استفاده غیر استاندارد تنها در انرژی گاز نیست بلکه ما در آب و برق هم این مشکل و ناترازی را داریم.  

صنعت پتروشیمی

وی افزود: در واقع اگر قیمت ها به صورت واقعی باشد افراد سعی می‌کنند به صورت صحیح از این انرژی استفاده کنند. شاید در حوزه مصارف خانگی به دلیل اقتصاد و معیشت خانوار نتوانیم قیمت گاز را افزایش دهیم اما باید در حوزه‌های مختلف از جمله صنایع فولادی و پتروشیمی‌ها این افزایش قیمت را اعمال کنیم.

این نماینده مجلس با اشاره به قرار دادن سقف پنج هزار تومانی بر روی خوراک پتروشیمی و حذف فرمول شفاف و شناور خوراک پتروشیمی، یادآور شد: افزایش قیمت گاز طبیعی و شکستن سقف تاریخی قیمت گاز در سال ۲۰۲۲، درآمدهای ارزی کشورهای دارای منابع گاز را افزایش داد ولی متأسفانه ایران به دلیل رانت خوراک و سوخت ارزان از درآمدزایی ۳۵۰ هزار میلیارد تومانی جا ماند. سال گذشته بر واقعی‌سازی قیمت گاز اصرار داشتیم اما دولت تأکید داشت که قیمت‌ها نباید واقعی باشد. به نظر بنده این یک خطای استراتژیک بود که متأسفانه باعث آسیب هایی هم شد. امسال واقعی سازی قیمت سوخت گاز صنایع پتروشیمی و فولادی باید در بودجه 1402 در نظر گرفته شود و مجلس باید بر این موضوع پافشاری لازم را داشته باشد چرا که باید قیمت گاز پتروشیمی به قیمت تمام شده باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شناورسازی قیمت خوراک گاز پتروشیمی ها را در جهت واقعی سازی قیمت‌ها دانست و اظهار داشت: در حوزه صنایع پتروشیمی و فولادی هرچه قیمت ها واقعی‌تر شود، سرمایه‌گذار از سود بیشتری بهره‌مند می‌شود لذا از طریق فرمول شناور خوراک می‌توان در جهت واقعی سازی قیمت‌ها گام برداشت و در سرمایه‌گذاری شفافیت ایجاد کرد. خوشبختانه ما در حوزه پتروشیمی و فولادی با کمبود سرمایه مواجه نیستیم و فقط در حوزه فولادی ها با کمبود سنگ آهن و در پتروشیمی‌ها با کمبود گاز روبه‌رو هستیم. 

پارک پتروشیمی

صفایی افزود: اعطای رانت خوراک و سوخت ارزان، حاشیه سود بالای خام فروشی در ابتدای زنجیره صنعت پتروشیمی، عامل عدم توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی است و به نوعی زنجیره را ناقص می‌کند. به عنوان مثال ترک‌ها بعضی از محصولات پتروشیمی ما را پیش خرید کردند و با آن‌ها البسه تولید می‌کنند و سپس با نام ترک به خودمان تحویل می‌دهند. در حقیقت کار سختی نیست و این تولیدات را هم خودمان می‌توانستیم انجام دهیم اما متأسفانه زنجیره را ناقص کردیم و آن را حفظ نکردیم.

وی در پایان به برنامه سه ساله مرکز پژوهش های مجلس که هر سال ۲۰ درصد به قیمت سوخت صنایع عمده و پتروشیمی اضافه شود تا بعد از سه سال قیمت خوراک با سوخت گاز صنایع برابر شود، اشاره کرد و گفت: بنده با افزایش 20 درصد مخالف هستم چرا که این‌ها از سودهای بالایی برخوردار هستند و باید قیمت‌هایشان را بیش از این تغییر داد. امیدواریم در سال 1402 قیمت‌ها واقعی و بر اساس قیمت تمام شده و صادرات تعیین شود. این نکته را نباید فراموش کنیم که کشور با توجه به دسترسی که از جنوب به دریا دارد، می‌تواند هاب انرژی باشد لذا باید دولت در این حوزه فعال‌تر باشد و از تمامی ظرفیت ها استفاده کند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز