تخصیص تسهیلات برای اجرا کنندگان الگوی کشت

۱۴۰۱/۱۰/۰۳ - ۱۰:۱۰:۱۵
کد خبر: ۱۴۱۴۶۱۶
تخصیص تسهیلات برای اجرا کنندگان الگوی کشت
معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: تسهیلاتی برای کشاورزانی که الگوی کشت را اجرا می‌کنند در نظر گرفته شده است، این تسهیلات در زمینه خرید ادوات، بذر، نهاده و … خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری برنا، علیرضا مهاجر معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی، درباره تدوین سندهای الگوی کشت در استان‌ها، اظهار کرد: در اصلاح الگوی کشت چند شرط دیده شده است که بتوانیم علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، ضایعات بخش کشاورزی را نیز کاهش دهیم، همچنین بهره‌وری در بخش کشاورزی و درآمد کشاورزان نیز افزایش پیدا می‌کند.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی افزود: تقریباً ۱۲ میلیون هکتار اراضی زراعی در کشور داریم که نیمی از آن آبی و نیم دیگر دیم است، در اراضی دیم با اصلاح الگوی کشت به‌دنبال افزایش عملکرد در واحد سطح، کاهش هزینه‌ها و استفاده از تکنولوژی‌های نوین هستیم تا بتوانیم تولید را در کشور افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه به دنبال کشت ارقام مقاوم به خشکی هستیم، توضیح داد: همچنین باید آبیاری نوین جایگزین آبیاری سنتی شود، آبیاری تیپ و زیرسطحی بهره‌وری بالاتری نسبت به سایر شیوه‌های آبیاری نوین دارند، بنابراین باید از این شیوه‌ها در آبیاری سطوح زراعی استفاده کنیم.

مهاجر بیان کرد: کشاورزانی که اصلاح الگوی کشت و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری را در دستور کار قرار دهند با همکاری وزارت نیرو مشمول تخفیف ۵۰ درصدی آب بها می‌شوند، همچنین درصدد هستیم با نقل و انتقال محصولات کشاورزی با کامیون‌های یخچال‌دار، ضایعات بخش کشاورزی را کاهش بدهیم.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در بخش سبزی و صیفی ضایعات بخش کشاورزی به بیش از ۳۰ درصد نیز می‌رسد، گفت: ضایعات در برخی محصولات مانند گندم و جو کمتر از سایر محصولات است، اما درصدد هستیم با اصلاح ادوات کشاورزی ضایعات در محصولاتی مانند گندم، جو، ذرت و دانه‌های روغنی را کاهش بدهیم.

وی در پایان عنوان کرد: طرح‌های اصلاح الگوی کشت به تمامی استان‌ها ابلاغ شده و تسهیلاتی برای کشاورزانی که الگوی کشت را اجرا می‌کنند در نظر گرفته شده است، این تسهیلات در زمینه خرید ادوات، بذر، نهاده و … خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما