بارندگی تهران ۷۰ درصد کمتر از حد استاندارد است

۱۴۰۱/۱۰/۰۵ - ۱۱:۴۱:۱۴
کد خبر: ۱۴۱۵۶۷۴
بارندگی تهران ۷۰ درصد کمتر از حد استاندارد است
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: با وجود بارندگی‌های اخیر به دلیل پاییز کم بارش امسال، کمبود بارندگی شهرهای پرجمعیت جبران نخواهد شد و درحال حاضر میزان بارندگی کل کشور ۳۳ درصد و میزان بارندگی تهران ۷۰ درصد کمتر از سطح نرمال است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ احد وظیفه رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، درباره میزان ذخایر آبی کشور و استان‌ها با بیان اینکه ذخیره آبی در بسیاری از مناطق کشور از جمله غرب و جنوب غرب، شرق، شمال شرق و مناطق مرکزی از جمله تهران وضعیت مطلوبی نداشت، افزود: حداکثر ۲۰ درصد ظرفیت آبی مجموع ۵ سد استان تهران پر بوده و باقی سدها وضعیت نامطلوبی داشت و سامانه بارشی اخیر حدود ۱۰ تا ۲۰ میلی‌متر در بخش‌های شمالی بارندگی داشت که البته بارش چندان سنگینی نیست اما امیدوار کننده است.

وظیفه خاطر نشان کرد:‌ بیشتر بارندگی‌ها در جنوب غرب و غرب کشور یعنی استان‌های ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، بوشهر، فارس و جنوب کرمانشاه رخ داد و سد کرخه آب‌گیری بسیار خوبی داشت اما با توجه به اینکه در سومین سال کم بارشی به سر می‌بریم بازهم کمبودهای گذشته جبران نمی‌شود.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت:‌ در استان‌های تهران، قزوین، سمنان و البرز به ویژه در حوزه‌های جنوبی بارندگی‌ها بیش از ۵۰ درصد کمتر از نرمال است ولی با توجه به اینکه در فصل زمستان قرار داریم و فصل کشاورزی نیست، بارندگی ها از لحاظ هیدرولوژی یعنی ذخیره در بالادست و تاثیری که در آینده بر سدهای منطقه خواهد گذاشت، مطلوب است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به شاخص‌ها و مدل‌های عددی پیش‌بینی به نظر می‌رسد شرایط بارندگی به ویژه در نیمه دوم زمستان و اوایل بهار بهتر شود و به حد نرمال نردیک شود اما بازهم چون پاییز کم بارشی داشتیم بارندگی در پایان سال آبی کمتر از نرمال خواهد بود.

به گفته وظیفه، جنوب کشور و کرمانشاه شرایط بسیار بهتری از سال قبل دارد اما در تهران، قزوین و سمنان شرایط بدتر از سال گذشته است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: به طور کلی در مناطق پر جمعیت مثل تهران باید کاهش مصرف و برنامه‌ریزی مورد توجه قرار گیرد تا نگرانی برای تامین آب نداشته باشیم.

وی افزود: در حال حاضر میزان بارش کل کشور ۳۳ درصد کمتر از نرمال و میزان بارش تهران ۷۰ درصد کمتر از نرمال است.

وظیفه گفت: شرایط گذر امواج هواشناسی نشان می‌دهد بارش‌ها در زمستان امسال قدری بهتر از سال قبل باشد و نگرانی‌ها نسبت به سال قبل کمتر شود اما مدیریت مصرف هم برای مصارف خانگی و هم کشاورزی ضروری است و از آنجا که مصرف آب در بخش کشاورزی بیشتر است باید نوع کشت، سطح کشت، زمان کشت، نحوه کشت و زمان آبیاری مورد توجه قرار گیرد.

 

نظر شما