کاهش ۴ درصدی سهم سوخت مایع در نیروگاه ها و افزایش گاز تحویلی به پتروشیمی ها

۱۴۰۱/۱۰/۰۶ - ۱۱:۵۱:۴۹
کد خبر: ۱۴۱۵۹۹۵
کاهش ۴ درصدی سهم سوخت مایع در نیروگاه ها و افزایش گاز تحویلی به پتروشیمی ها
وزارت نفت در ابتدای دولت سیزدهم با چالش های متعددی مواجه شد که بخش مهمی از آنها به دلیل تصمیمات و برنامه ریزی های غیر کارشناسی بود.

به گزارش خبرگزاری برنا، یکی از این چالش ها .وزارت نفت موضوع سوخت زمستانی بود بگونه ای که در ابتدای پاییز 1400 مشخص شد کشور لااقل با 200 میلیون متر مکعب کسری گاز مواجه است.

 ناترازی گاز از کجا آمد؟
اما دلیل اصلی این کسری گاز چیست؟ پس از بهره برداری از فازهای نیمه تمام پارس جنوبی که با پیشرفت های بالای 90 درصد تا 60 درصد تحویل دولت یازدهم شده بود، تولید گاز کشور بالا رفت و مصارف انرژی به سمت گاز تغییر کرد. به گونه ای که محل های مصرف گسترده ای برای گاز تعریف شد. از نیروگاه ها، پتروشیمی ها و صنایع گرفته تا کشاورزی و دیگر بخش ها. در بسیاری از این بخش ها، گاز جایگزین سوخت مایع شد. اما نکته مهم این بود که مجوزهایی که برای مصارف جدید گاز صادر شد، با میزان تولید کشور همخوانی نداشت و در عین حال سرمایه گذاری جدیدی نیز برای افزایش تولید گاز از مایدین گازی متناسب با مصارف تعریف شده، انجام نشد.
با این بی تدبیری، عملا مصرف گاز بر تولید آن پیشی گرفت. تغییر نکردن قیمت گاز از سال 96 به این سو نیز باعث شد در همان مصارف موجود نیز مصرف غیر بهینه در عمل تشویق شود و مصرف افزایش بیابد. همه این موارد باعث شد که در سال های آخر دولت قبل روند ایجاد محدودیت در مصرف گاز برای صنایع و پتروشیمی ها آغاز شده و سال به سال بیشتر شود. تا جایی که در سال 99 علاوه بر محدودیت شدید مصرف در صنایع و پتروشیمی ها، گاز و سوخت مایع کافی برای نیروگاه ها هم تامین نشد و شهرهای کشور در زمستان هم با خاموشی های مکرر مواجه شدند.
n00189830-b
خاموشی های زمستان 99 در زمستان 1400 تکرار نشد
با تغییر دولت، تلاش گسترده ای برای تامین سوخت زمستانی علیرغم کسری جدی گاز آغاز شد. واضح است که هیچ پروژه سرمایه گذاری در توسعه میادین گازی ظرف چند ماه و یک سال به نتیجه نمی رسد. بر این مبنا، وزارت نفت تلاش برای تولید حداکثری گاز از میادین موجود را با رفع موانع متعدد موجود در تعمیرات اساسی تاسیسات و موانع ناشی از ذخیره سازی میعانات روی آب آغاز کرد.
همزمان فعالیت دامنه داری برای ذخیره سازی سوخت مایع و جایگزینی گاز با سوخت مایع در فصل سردسال آغاز شد تا صنایع و نیروگاه ها همزمان با رشد مصرف خانگی گاز در فصل سرد سال، با کمبود سوخت برای فعالیت مواجه نشوند.
درباره صنایع و پتروشیمی هایی که با خوراک گاز کار می کردند یا تنها سوخت مورد استفاده آنها گاز بود هم تلاش شد گاز بیشتری از سال گذشته به آنها تحویل داده شود.
با این تدابیر، در زمستان سال 1401 بر خلاف زمستان 1399، خاموشی برق رخ نداد و سوخت بیشتری نیز تحویل نیروگاه ها و صنایع شد. البته بدیهی ست که به دلیل ناترازی که به دلایل آن اشاره شد، همچنان محدودیت هایی هم در سوخت رسانی وجود داشت و این محدودیت ها هم صفر نشد.
1596500_523
 کاهش 4 درصدی سهم سوخت مایع در سبد سوخت نیروگاه ها
در سال 1401 هم این تلاش ها برای رفع گلوگاه های افزایش تولید ادامه یافت و علاوه بر تعریف پروژه های جدید، تلاش شد سوخت رسانی به بخش خانگی، نیروگاه ها و صنایع بدون توقف انجام شود.
علاوه بر این، تلاش شد برای کمتر شدن آلودگی هوا، گاز بیشتری به نیروگاه ها و صنایع تحویل داده شود.
بر این اساس، با تحویل گاز بیشتر به نیروگاه ها، سهم سوخت مایع ( مجموع گازوئیل و نفت کوره) در سبد سوخت نیروگاهی که در پاییز 1400 حدود 24 درصد بود، در پاییز 1401 به 20 درصد رسید و در عمل 4 درصدکاهش یافت. درحالی که مجموع سوخت مصرفی نیروگاه ها در پاییز امسال نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی را نشان می دهد.
در همین مدت، یعنی پاییز 1401، تحویل گاز به عنوان سوخت پاک به نیروگاه ها بیش از 14 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. با افزایش تحویل گاز، مصرف سوخت مایع در نیروگاه ها نسبت به سال گذشته کمتر شده است.
علاوه بر این، تحویل گاز به پتروشیمی ها نیز در پاییز 1401 نسبت به پاییز 1400 معادل 4 درصد بیشتر شده است. در سال  1400 هم گاز بیشتری نسبت به  سال 99 به پتروشیمی ها تحویل داده شده بود.
در صورتی که مصرف کنندگان بزرگ گاز مانند صنایع و پتروشیمی ها روی پروژه های صرفه جویی در مصرف انرژی سرمایه گذاری کنند، علاوه بر در دسترس بودن گاز بیشتر برای خودشان، به سوزانده نشدن سوخت مایع هم کمک زیادی می کنند.
اگرچه نباید از یاد برد که مهم ترین نقش در آلودگی هوای کلانشهرها را وسایل نقلیه اعم از موتورسیکلت ها، خودروهای فرسوده و کامیون ها بازی می کنند و علیرغم توزیع بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو 4 در این کلانشهرها، مصرف بالای سوخت در موتور خودروها و عدم احتراق مناسب به خاطر فرسوده بودن خودروها باعث ورود آلاینده های فراوان به هوا می شود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز