ظرفیت بندر خرمشهر به ۱۱ میلیون تن در سال افزایش پیدا کرده است

۱۴۰۱/۱۰/۰۷ - ۱۷:۴۷:۳۸
کد خبر: ۱۴۱۶۵۲۱
ظرفیت بندر خرمشهر به ۱۱ میلیون تن در سال افزایش پیدا کرده است
مدیر کل بنادر و دریانوردی خرمشهر گفت: با انجام پروژهای توسط سازمان بنادر شاهد احیای مجدد بندر خرمشهر هستیم؛ تا به امروز ظرفیت این بندر از پنج میلیون تن در سال به یازده میلیون تن افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا؛ نوراله اسدی مدیر کل بنادر و دریانوردی خرمشهر در مورد اهمیت بندر خرمشهر و جابه جایی های کانتینری و برقراری ارتباط نزدیک با عراق ؛ اظهار کرد: بندر خرمشهر یکی از بنادر مهم در جنوب غرب کشورمان است که از دیرباز در تاریخ تجارت و حمل و‌ نقل دریایی نقش پرمعنای ایفا کرده است؛ امروزه هم در‌ حوزه تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری ،کالاهای غیرکانتینری و کالاهای عمومی در حال فعالیت های خوبی در بندر خرمشهر صورت گرفته است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی گفت: طول اسکله بندر خرمشهر 3.5 کیلومتر است و 4.5 متر عمق و 123 هزار متر مربع انبار سرپوشیده دارد و به همه مدل های حمل و نقلی وصل است و تعداد شناورها و تناژ کالا در 9 ماهه 1401 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 6.21 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: بندر خرمشهر در حوزه حمل و نقل دریایی در سال 1355 نزدیک به 5 میلیون تن در سال عملکرد داشت و پس از جنگ تحمیلی زیر ساخت‌های بندر تقریبا 100 در صد از بین رفت و زیر ساخت‌ها نیاز به بازسازی مجدد داشت که در این راستا سازمان بنادر اقداماتی از سال 1371 ببعد شروع کرد که با انجام‌ پروژهایی شاهد احیای مجدد بندر خرمشهر بودیم و تا به امروز ظرفیت بندر از پنج میلیون تن در سال به یازده میلیون تن در سال افزایش پیدا کرده است و البته ظرفیت عملیاتی بندر خرمشهر در سال گذشته، سه میلیون و 200 هزار تن بود.

اسعدی افزود: چهار سرویس رفت وبرگشت به مقصد کویت و بالعکس به صورت هفتگی انجام می شود به طوری که ۲هزار مسافر در روز جابه جا شده و ظرفیت کشتی 220 مسافر است و مدل های مختلف حمل و نقل زمینی، آبی و ریلی در این بندر واقع شده و این یکی از مزیت های اصلی خرمشهر است.

بندر خرمشهر زیرساخت برای نگهداری و انبارداری و همچنین واردات دارد اما واردات خودرو در پس کرانه بندر لنگه بوده است.

وی گفت‌: نشست ایران و کویت بعد از ۸ سال در کشور کویت انجام شد و نتیجه مثبتی هم در پی داشت که یکی از این مصوبات جلوگیری از معطلی بی مورد شناور ها است همچنین ایجاد ۱۰ نمایندگی کشتیرانی در دستور کار قرار گرفته است.

اسدی در ادامه گفت: احداث پروژه ترمینال کانتینری به مساحت 15 هکتار و به ظرفیت 500 هزار TEU کانتینر با سرمایه گذاری 157 میلیارد تومانی در بخش خصوصی که یکی از پروژه هایی است که در این بندر به مرحله احداث رسیده است؛ این زیر ساخت نیاز به تجهیزاتی نظیر 10 دستگاه ریچ استاکرس و 10 کشنده جزء تجهیزات این ترمینال دارد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی گفت: پیگیر تخفیف 30 درصدی سود بازرگانی هستیم که با اجرای این تخفیف در بندر خرمشهر شاهد استقبال بیشتر شناورها خواهیم بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان اینکه در شش ماهه اول سال بیش از 8000 پهلوگیری و جداسازی کشتی در مجموع بنادر استان خوزستان داشتیم، افزود: بندر امام بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور و بزرگ‌ترین بندر استان خوزستان است. هفت کیلومتر اسکله در بندر امام وجود دارد و 14 هزار هکتار اراضی منطقه ویژه است. در این بندر 4 میلیون و 600 هزار تن ظرفیت در حوزه کالاهایی که به انبار نیاز دارد و 29 میلیون تن هم ظرفیت کل در حوزه کالاهایی که نباز به انبارش مسقف دارند، کالا قرار دارد.

آقایی با بیان اینکه بندر امام یکی از بنادری است که بیشترین پسکرانه را دارد، افزود: این بندر هم در حوزه صادرات و هم در حوزه کمک به پتروشیمی‌ها نسبت به همه بنادر عملکرد بهتری دارد و بهتر می‌تواند صادرات کالاها را رقابت‌پذیر کند. پسکرانه امام خمینی 75 درصد جمعیت کشور است. غالب کالاهای فاسدشدنی در پسکرانه بندر امام هستند و برای صادرات احشام هم پسکرانی خوبی دارد و غالب دام‌پروری‌ها در بندر امام است.

آقایی درباره انتقال مسافران بین ایران و عراق از بندر آبادان توضیح داد: یک کار مشترک با هم حمل ونقل مسافر بین ایران و عراق در حال انجام است. ترمینال مسافری برای خروج و ورود مسافر بین ایران و سیبه عراق آماده شده و پروتکل‌هایی که باید انجام شده است که به واسطه آن می‌توان نیم‌ساعته به عراق دسترسی پیدا کرد.

وی درباره بندر اروند نیز توضیح داد: این بندر عمق 5 متر دارد و مطلوب‌ترین بندر برای صادرات آبزیان و محصولات کشاورزی است. بیشترین نخیلات از طریق اروند صادر می‌شود. اسکله اروند حدود یک ماه است که راه‌اندازی شده و 113 میلیارد تومان پروژه از جمله برای ساخت انبار، ساختمان‌های اطفای حریق در حال انجام سرمایه‌گذاری شده است. بندر اروند به عنوان یکی از بنادر ما در تجارت محلی مورد استفاد قرار می‌گیرد. بیش از 20 هزار راس دام از طریق این بندر جابه‌جا می‌شود. در 9 ماهه 1401 در مقایسه با سال گذشته، 18 درصد رشد شناور و 100درصد تناژ کالا داشتیم.

آقایی در پایان گفت: در حال حاضر33 فروند کشتی روی آب مانده‌ است و در حال حاضر سه میلیون و 480 هزار تن کالای اساسی در انبار موجود است و مجموع کالای اساسی باقیمانده در لنگرگاه و اسکله و انبار پنج میلیون و 704 هزار تن است که البته این میزان را کالای رسوبی تلقی نمی‌دانیم. این کشتی‌ها عمدتا مشکلات اسنادی ارزی یا ردوبدل شدن اسناد بین فروشنده و خریدار دارد، که در دی ماه بخشی از مشکلات مرتفع شد و شش میلیون و 400 هزار تن کالای موجودی به 5 میلیون و 700 تن رسید.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز