بندر فاو عراق برای بنادر آبادان هم تهدید، هم فرصت است/ صادرات فرآوردهای نفتی از پالایشگاه آبادان بعداز ۴۰ سال

۱۴۰۱/۱۰/۰۸ - ۱۲:۵۳:۰۷
کد خبر: ۱۴۱۶۷۱۴
بندر فاو عراق برای بنادر آبادان هم تهدید، هم فرصت است/ صادرات فرآوردهای نفتی از پالایشگاه آبادان بعداز ۴۰ سال
مدیر کل بنادر و دریانوردی آبادان گفت: بندر فاو برای بنادر ما هم تهدید و هم فرصت محسوب می‌شود و حدود ۹۰ پست اسکله در بندر فاو عراق در حال ایجاد است؛ برای اسکله‌های شرکت نفت لایروبی انجام شده و پس از 40 سال شرایطی ایجاد شد که صادرات فرآوردهای نفتی از پالایشگاه آبادان با نظارت بنادر و دریانوردی انجام شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا؛ کامبیز مالکی زاده مدیرکل بنادر و دریانوردی آبادان در خصوص ظرفیت اسمی که برای بنادر سه‌گانه آبادان (آبادان، اروند و چوئبده) پیش‌بینی شده نزدیک به دو میلیون تن است اظهار کرد:  در حال حاضر آنچه باعث شده به این ظرفیت نرسیم، اتفاقاتی است که بخش عمده به شرایط کرونا و محدودیت‌هایی برمی‌گردد که با بنادر مجاور از جمله عراق و کویت داشتیم و سخت‌گیری‌هایی که کویت برای تردد شناورهای ما داشت که این سختگیری‌ها نتیجه‌اش مهاجرت شناورها که به بنادر بوشهر و هرمزگان بود.

وی افزود: بندر فاو عراق برای بنادر ما هم تهدید و هم فرصت محسوب می‌شود و حدود ۹۰ پست اسکله در بندر فاو عراق در حال ایجاد است و یک شهر لجستیکی با تمام امکانات تا سال 2027 میلادی  تکمیل می‌شود که بازار منطقه شمال خلیج فارس را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی در ادامه گفت: البته سازمان بنادر برای مقابله ساخت بندر بزرگ خلیج فارس را در نظر گرفته که 2400 هکتار اراضی در یک قطعه و 700 هکتار به بنادر امام خمینی اضافه می‌کند.

وی در مورد آغاز صادرات دام به کویت گفت: سازمان بنادر نقش خود را در اقتصاد منطقه ایفا می‌کند اما به دلیل مهاجرت کشتیها در کسب درآمدها صد درصد با کاهش هزینه‌ها مواجه شدیم.

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان افزود: در حال حاضر پروژه‌ای برای افتتاح  در آبادان در دستور کار نداریم اما در اروند و بنادر دیگرقرار است روکش آسفالت منطقه، ساخت ایستگاه آتش‌نشانی، ساخت اسکله 1000تنی و انبار 2000 هزار متری از پروژه‌ها است که برخی از آنها در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسند و مجموعه سرمایه صورت گرفته برای پروژ‌ها 140 میلیارد تومان است.

وی از تفاهم با کویت برای شروع مجدد تجارت دریایی بین بنادر دو کشور خبر داد و گفت: دلیل این تفاهم‌نامه بخاطر سخت‌گیری‌های محیط زیستی کویت روی شناورهای ایرانی است.

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان در خصوص کشتی‌های گردشگری گفت: در بحث گردشگری و جابه جایی مسافر، هدف 75 هزار جابه‌جاییمسافر را پیش‌بینی کردیم که در ایام عید اجرا می‌شود و از جهت دیگر هدف گذاشتیم که از ظرفیت ترمینال آبادان برای سفر بین کشورها ازجمله کویت استفاده کنیم و با یک فروند کشتی کروز مسیر آبادان به کویت، کویت به قطر، بحرین به امارات، امارات به مسقط و مسقط آبادان را راه‌اندازی کنیم.

مالکی‌زاده گفت: برای اسکله‌های شرکت نفت لایروبی انجام شده و پس از 40 سال شرایطی ایجاد شد که صادرات فرآوردهای نفتی از پالایشگاه آبادان با نظارت بنادر و دریانوردی انجام شود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز