شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) و فرصت‌های فرارو

۱۴۰۱/۱۰/۱۱ - ۱۱:۰۳:۳۸
کد خبر: ۱۴۱۷۶۶۲
شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) و فرصت‌های فرارو
شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) علاوه بر این‌که مبدأ پروازهای بین المللی است، با ظرفیت‌هایی از قبیل منطقه آزاد تجاری، منطقه ویژه فرودگاهی، کاربری لجستیکی و دیگر محورها قابل توجه است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، در زمینی به مساحت ۱۴ هزار هکتار واقع شده است. این فرودگاه که در سال ۱۳۸۴ افتتاح شده،در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی پایتخت ایران قرار دارد.

فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) در سال ١٣٨٤ به بهره‌برداری رسید و با شروع فعالیت آن، پروازهای بین‌المللی به این فرودگاه منتقل شد. در پی نقش و ماموریت منحصر به فرد این فرودگاه در شبکه حمل‌ونقل کشور و سوددهی بالای آن و با هدف افزایش درآمدهای غیرهوانوردی در ایران و تقویت موقعیت کشور در حمل‌ونقل هوایی، لجستیک و ترانزیت مسافر و بار، بر اساس برنامه پنجم توسعه کشور، فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) به شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به مساحت ١٤هزار هکتار تبدیل شد و با تصویب اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در سال ١٣٩٢ توسط هیئت دولت، این شرکت فعالیت خود را از آذر ماه سال ١٣٩٤، به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی آغاز کرد.

همچنین طرح جامع شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با در نظر گرفتن اهداف برنامه ریزی شده مثل تبدیل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به قطب اول بار در منطقه و قطب دوم مسافری و لحاظ کردن ملاحظات هوانوردی و لجستیکی در تاریخ ١٥ خرداد ماه ١٣٩٧ به عنوان سند ٣٠ ساله توسعه، به تصویب مجمع عمومی شرکت شهر فرودگاهی و وزارت راه و شهرسازی رسید.

از سوی دیگر احداث منطقه آزاد تجاری و اقتصادی نیز در این محدوده با هدف تقویت جایگاه این منطقه، ضمن حفظ استقلال سازمانی، مالی و مدیریتی آن، در کنار ایجاد جریان پایدار منابع مالی میان ذی‌نفعان و منطقه انجام گرفته است.

این منطقه در محدوده‌ای به مساحت هزار و پانصد هکتار در انتهای ضلع جنوبی بخش هوایی فرودگاه امام خمینی (ره) واقع شده و در ضلع غربی فرودگاه نیز منطقه ویژه اقتصادی باشایان  مساحت دو هزار و پانصد هکتار ایجاد شده است.

بر اساس ماده ١٦٦ برنامه پنجم توسعه کشور، ٢٥٠٠ هکتار از اراضی شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در محدوده غربی پهنه هوانوردی به منطقه ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) تبدیل شده است.

مزایای منطقه آزاد تجاری موارد زیر را شامل می‌شود:

معافیت مالیاتی ۲۰ ساله برای دریافت کنندگان مجوز فعالیت اقتصادی

امکان ورود اتباع خارجی بدون اخذ روادید

 امکان استفاده از متخصصین خارجی

آزادی کامل ورود و خروج اصل و سود سرمایه گذاری

ثبت شرکت و مالکیت معنوی در منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)

تسهیلات واردات در پردازش کالا طبق قانون ارزش افزوده

ارائه مشوق های گمرکی برای واردات مواد 

منطقه ویژه شهر فرودگاهی نیز در جوار فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) واقع شده و برای تبدیل بخش مهمی از واردات کشور به کالاهایی دارای ایجاد ارزش افزوده، اقتصادی کردن فعالیت‌های لجستیکی شامل واردات، صادرات، صادرات مجدد و ترانزیت کالا، کاهش هزینه های انبارداری، تولید، مونتاژ و بسته بندی از جمله دستاوردهاییست که با استفاده از قوانین مناطق ویژه اقتصادی حاصل می‌شود.

 بهره‌گیری از قوانین و مزایای منطقه ویژه اقتصادی در پارک لجستیک و سرمایه‌گذاری شهر فرودگاهی که متشکل از حمل و نقل چند وجهی و انبارداری است، موجب هم‌افزایی در توسعه این صنعت در شهر فرودگاهی خواهد شد و اهدافی از قبیل حمایت از چشم اندازهای رشد و رونق اقتصاد ایران، ایجاد شهر فرودگاهی شامل منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی با اهمیت بین المللی،تبدیل به یک مرکز پیشرو در توسعه کسب و کارهای داخلی و بین المللی در زمینه‌های لجستیک،تولید،مراکز اداری- تجاری و تحقیق و توسعه در هم افزایی با فرودگاه به عنوان قلب شهر فرودگاهی را دارد.

محورهای کسب و کار نیز دارای بخش‌های متعددی شامل:لجستیک،تولیدات صنایع سبز و سبک، مونتاژ و بسته بندی، سایت اداری شامل دفاتر اداری، بانک،بیمه، بازار سرمایه، شهر رسانه، شهر الکترونیک (دیتا سنتر)،مرکز همایش‌ها، کنفرانس و هتل،خدمات پشتیبانی، زنجیره تامین و تولید (انبارهای هوشمند و امورگمرکی)، خدمات حمل و نقل چند وجهی (هوایی، ریلی و جاده ای)،مراکز تحقیق و توسعه و فناوری های برتر،مراکز تجاری شامل شهر فرش، بورس طلا و جواهر و سنگ‌های قیمتی، مراکز آرایشی و بهداشتی و مرکز نمایشگاه‌های بین المللی است.

گفتنی‌است شهر لجستیک و سرمایه گذاری بر مبنای طراحی مشتری محور، دسترسی به حمل و نقل چندوجهی شامل  هوا، ریل و جاده،معافیت گمرکی در عملیات لجستیکی با بهره گیری از قوانین مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی،انبارداری طولانی مدت بدون پرداخت تعرفه های گمرکی و امکان تولید در ردیف صنایع سبز و سبک پی‌ریزی شده‌است.

فرصت ها

از آنجایی‌که توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) بر محور لجستیک بنا نهاده شده است، محدوده ای به وسعت ٦٠٠٠ هکتار از اراضی شهر فرودگاهی، با کاربری لجستیکی در نظر گرفته شده است. فاز اول توسعه شهر لجستیک و سرمایه گذاری به مساحت ١٧٠٠ هکتار در قسمت جنوبی شهر فرودگاهی با هدف ایجاد زیرساخت ها و کسب و کارهای مرتبط با صادرات، واردات، ترانزیت، صادرات مجدد،تولید، پردازش و پخش کالا طراحی شده است.

به طورکلی شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) مملو از فرصت‌هاست و به فراخور اهداف و بر اساس نیازسنجی می توان از ظرفیت این مجموعه بهره برد.

انتهای پیام/

نظر شما