واردات برنج ممنوع شد

۱۴۰۱/۱۰/۱۳ - ۱۱:۰۳:۱۰
کد خبر: ۱۴۱۸۴۸۹
واردات برنج ممنوع شد
رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: واردات انواع برنج از نیمه آبان ماه سال جاری ممنوع و متوقف شده است و عملاً هیچ نوع برنج خارجی از گمرک ترخیص نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، برنج ایران همیشه زبانزد مردم جهان بوده است و بی انصافی است اگر از عطر و کیفیت برنج ایرانی بخواهیم بد بگوییم.

بعد از جهشی که در نرخ برنج از سال گذشته رخ داد، برنجکاران اولویت خود را در حفظ منافع شان درفروش محصول قرار دادند و به همین علت دیگر تمایل به فروش محصول با هر قیمتی ندارند.

همچنین، واردات برنج با قیمت کم طرفداران بیشتری دارد گرچه این نوع برنج ها برای سلامتی انسان نیز مناسب نیست.

از همین رو، اخوان اکبری رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران در گفتگویی اظهار داشت: واردات برنج از نیمه آبان ماه سال جاری ممنوع و متوقف شده است و عملاً هیچ نوع برنج خارجی از گمرک ترخیص نمی‌شود.

وی افزود: درباره دلایل توقف واردات برنج به کشور تنها متعادل نبودن تراز تجاری کشورمان با این کشورها اعلام شده است.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران هشدار داد: ممنوعیت یا توقف واردات برنج توسط وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند منجر به کوچک شدن سفره مصرف‌کنندگان شود.

وی با یادآوری این مهم که در ایام پایانی سال و هم‌زمان شدن عید نوروز و حلول ماه مبارک رمضان تقاضا برای برنج تشدید می‌شود، اظهار داشت: براساس آمار گمرک از ابتدای سال تا کنون حدود یک میلیون و 274 هزار تن برنج وارد شده‌ است، در حالی که نیاز کشور به واردات 1.5 میلیون تن است و تا پایان سال باید 250 هزار تن برنج وارد کشور شود.

بر اساس این گزارش،  کشاورزان و به خصوص شالیکاران با هزینه‌های بسیار و با استفاده از نهاده‌های بسیار گران در امر تولید برنج در کشور فعالیت می‌کنند و از این رو نیازمند حمایت ویژه هستند.

در چنین وضعیتی واردات برنج از همان زمان اولین دوره برداشت محصولات آغاز می‌شود که تداوم این چرخه واردات به ضرر کشاورزان است؛ آن هم در شرایطی که مدیریت و نظارت شایسته‌ای هم بر بازار برنج وجود ندارد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز