در گفت و گو با برنا مطرح شد

صنایع و مردم اروپا زیر بار هزینه‌های سخت بحران انرژی / خروج سنگین سرمایه و کاهش شدید سرمایه‌گذاری در صنایع اروپا

۱۴۰۱/۱۰/۲۵ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۱۶۰۴
صنایع و مردم اروپا زیر بار هزینه‌های سخت بحران انرژی / خروج سنگین سرمایه و کاهش شدید سرمایه‌گذاری در صنایع اروپا
یک کارشناس انرژی تصریح کرد: با وجود اینکه کشورهای اروپایی تنها در سال 2022 مبلغ 1000 میلیارد دلار در زمینه ارائه یارانه به مردم اختصاص داده اند، مشکلات جدی برای دولت های اروپایی ایجاد می کند. منابع مالی این کشورها افت می کند و در آینده با وجود اعطای یارانه بالا، باز هم با خروج سرمایه و کاهش شدید سرمایه گذاری مواجه می شوند. تأمین 1000 میلیارد دلار در یک سال عدد بزرگی است و جبرانش خیلی سخت است. در کوتاه مدت این شرایط برای کشورهای اروپایی اثر منفی دارد. زیرا جبران آن حجم از گاز که از روسیه وارد می شد، بسیار سخت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، قطع صادرات گاز روسیه به اروپا شوکی به صنایع این قاره وارد کرد. به طوری که تولیدات صنعتی کشورهای اروپایی اعم از کود، آمونیاک، چدن، فولاد و... افت بسیار شدیدی را تجربه کرد. این شرایط، فرصتی را برای کشورهای دارای منابع مانند ایران در راستای توسعه ی صادراتشان به وجود آورده است. در همین ارتباط، انجمن جهانی فولاد اعلام کرد که ایران در نوامبر امسال توانسته برای نخستین بار تا جایگاه هفتمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان بر اساس آمار ماهانه بالا برود. کشورمان طی سالیان اخیر به طور معمول در رتبه دهم بزرگترین تولیدکنندگان فولاد جهان قرار داشته است. اما اخیراً تولید فولاد ایران از آلمان که بزرگترین اقتصاد اروپا محسوب می شود و همچنین از تولید فولاد برزیل و ترکیه بیشتر بوده است. بر اساس آخرین آمار انجمن جهانی فولاد، بحران انرژی اروپا سبب شد طی ماه سپتامبر 2022 افت 16.7 درصدی تولید فولاد در 27 کشور اتحادیه اروپا رقم بخورد. افت تولید فولاد کشورهای اتحادیه اروپا در یک ماه به 2.9 ‌میلیون تن رسید که ضرر 1.7 میلیارد دلاری را به این کشورها وارد کرد. اما بر اساس آمار ماهانه انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد ایران در تیر، مرداد و شهریور سال 1401 به ترتیب 34.1، 64.7 و 26.7 درصد افزایش را تجربه کرد و به 6.8 میلیون تن در 3 ماه فصل گرم رسید.

اگرچه اروپایی ها ادعا می کنند که توانسته اند بحران را پشت سر بگذارند، اما از آنجائیکه مزیت اروپا در صنعتی بودن این قاره است، صدماتی که عدم صدور گاز روسیه به صنایع اروپا وارد کرد، قابل کتمان نیست. بیکاری، تورم و وضعیت بد اقتصادی از نتایج قطع صادرات گاز روسیه به اروپاست. در این شرایط، اروپایی ها به ارائه ی یارانه ی هیزم به شهروندانشان روی آورده اند و مردم خاموشی های اجباری در معابر را تجربه می کنند. در ادامه نظرات سیدمحمد میرهاشمی را به عنوان یک کارشناس انرژی می خوانید.

میرهاشمی در خصوص قطع صادرات گاز روسیه به اروپا خاطرنشان کرد: حتماً قطع 40 الی 50 درصدی گاز روسیه به اروپا بر کشورهای این قاره اثرگذار بوده است و باید ابعاد این اثرگذاری مورد بررسی میدانی قرار بگیرد. مطمئناً اروپایی ها به راحتی نمی توانند این بحران را کنترل کنند و اثرات آن را به صفر برسانند.

البته اروپایی ها در حال انجام کارهایی هستند. مثلاً به شدت در حال کار بر روی انرژی های نو هستند و از ذخایر خود استفاده می کنند. اما قطعاً نمی توانند اثرگذاری قطع صادرات گاز به این قاره را به طور کامل از بین ببرند.

169884584

این کارشناس انرژی با توجه به اثرات قطع گاز روسیه به اروپا در زمینه ی صنعتی که به کاهش تولید چدن و فولاد منجر شده و تولیدات مختلف از جمله شیشه، سرامیک، کاغذ و... را با مشکل مواجه کرده است، گفت: محدودیت دسترسی اروپا به گاز روسیه در کوتاه مدت می تواند اثرات مخربی بر صنایع کشورهای این قاره داشته باشد. طبیعی است صنایع اقدام به خرید گاز یک دلاری برای تولید فولاد یا چدن نخواهند کرد. چون قیمت فولاد در جهان آنقدر بالا نیست که بتواند این قیمت های بالای انرژی را پوشش دهد. مطمئناً افت تولید در اروپا را در کوتاه مدت شاهد خواهیم بود و خروج سرمایه از کشورهای این قاره اتفاق می افتد. کاهش رفاه خانوارها نیز در کشورهای اروپایی رخ می دهد. قطعاً عدم دسترسی اروپا به منابع انرژی بر سطح رفاه مردم اثرگذار بوده و مشکلاتی را برایشان به وجود آورده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: موضوعی که در ارتباط با کشورهای اروپایی باید مدنظر داشته باشیم این است که سرمایه گذاری برای آن ها سخت است. زیرا به مانند کشورهای خاورمیانه به منابع سرمایه ای دسترسی ندارند. با وجود اینکه کشورهای اروپایی تنها در سال 2022 مبلغ 1000 میلیارد دلار در زمینه ارائه یارانه به مردم اختصاص داده اند، مشکلات جدی برای دولت های اروپایی ایجاد می کند. منابع مالی این کشورها افت می کند و در آینده با وجود اعطای یارانه بالا، باز هم با خروج سرمایه و کاهش شدید سرمایه گذاری مواجه می شوند. تأمین 1000 میلیارد دلار در یک سال عدد بزرگی است و جبرانش خیلی سخت است. در کوتاه مدت این شرایط برای کشورهای اروپایی اثر منفی دارد. زیرا جبران آن حجم از گاز که از روسیه وارد می شد، بسیار سخت است.

میرهاشمی در خصوص مشکلات ایران به لحاظ انرژی گفت: ما در این زمینه دچار مسائلی در کشورمان هستیم که هر چقدر دیرتر برای آن ها چاره اندیشی کنیم، زمان را از دست می دهیم و وضعیت مان بدتر می شود. اما این مشکلات با تمهیداتی همچون بهینه سازی مصرف انرژی و مدیریت آن قابل حل است. مشکلات لاینحلی به لحاظ انرژی نداریم زیرا به منابع را در اختیار داریم و فقط کافی است برای مصرف درست آن ها برنامه ریزی کنیم. ما نیاز به سیاست گذاری های درستی در این زمینه داریم تا از بزرگ شدن مشکلات جلوگیری کنیم. بنابراین، مشکلات ایران به لحاظ انرژی با آنچه در اروپا شاهد هستیم، متفاوت است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز