مصرف زیاد تهرانی ها استان‌های شمالی را بی گاز کرد/ چه کنیم صرفه جویی شود؟

۱۴۰۱/۱۰/۲۶ - ۱۸:۰۲:۱۳
کد خبر: ۱۴۲۳۴۰۳
مصرف زیاد تهرانی ها استان‌های شمالی را بی گاز کرد/ چه کنیم صرفه جویی شود؟
مصرف گاز در تهران به روزانه 125 میلیون متر مکعب در روز رسیده است که رقم بالایی است و گازرسانی به سایر استان‌های شمالی و شمال شرقی را با مشکل مواجه می‌کند و سبب افت فشار گاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری برنا، با ورود سامانه‌های جدید بارشی و برودت هوا در اکثر نقاط کشور، مصرف گاز به خصوص در پایتخت به شدت افزایش پیدا کرده است به طوری که مسلم رحمانی مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به لزوم مصرف بهینه گاز در پایتخت کشور گفت: مصرف گاز در تهران به روزانه 125 میلیون متر مکعب در روز رسیده است که رقم بالایی است و گازرسانی به سایر استان‌های شمالی و شمال شرقی را با مشکل مواجه می‌کند و سبب افت فشار گاز می‌شود.

از طرفی با توجه به این مصرف بی‌سابقه، شبکه گاز رسانی توانایی انتقال گاز از جنوب که میادین گازی ایران در آنجا مستقر هستند را به شمال کشور ندارد زیرا جهت انتقال گاز به نقاط شمالی، گاز باید از نقاطی مانند تهران عبور کند و به جهت مصرف زیاد در تهران، کاهش فشار شبکه در شمال و شمال شرق کشور رخ می‌دهد.

شایان ذکر است که گاز استان‌های شمال و شمال شرق از طریق سوآپ گاز ترکمنستان تامین می‌شد به این معنا که گاز صادراتی ترکمنستان در سرخس تحویل گرفته و ایران آن را در آستارا به ترکمنستان ارسال می‌نمود که این موضوع سبب افزایش تقویت فشار در شبکه بود. اما با ورود سرمای شدید و قطعی گاز پایتخت کشور ترکمنستان و توقف سوآپ گاز این کشور، در استان‌های شمالی با افت فشار همراه هستیم.

گاز

کارشناسان معتقدند برای عبور از این شرایط باید بهینه مصرف کنیم و با صرفه‌جویی، نگزاریم مردم دیگر نقاط کشور از گاز محروم شوند. 

از این رو عمده فعالیت‌هایی که در زمینه صرفه‌جویی می‌توان لحاظ نمود به شرح زیر است:

برای افزایش راندمان رادیاتورهای شوفاژ، در پشت آن‌ها صفحات منعکس‌کننده نصب کنید.

در پنجره‌ها از شیشه‌های دو یا سه جداره استفاده کنید.

دمای رفاه محیط داخل در ماه‌های سرد سال، 18 تا 21 درجه سانتیگراد است.

دمای رفاه ادارات و سازمان‌های دولتی در ماه‌های سرد سال، ۱۸ درجه سانتیگراد است.

جهت جلوگیری از اتلاف حرارتی، فاصله در و پنجره‌ها تا چارچوب را درزبندی کنید.

هنگامی که اختلاف حرارت داخل و خارج از خانه زیاد است، از پرده‌های ضخیم استفاده کنید.

جهت گرم نگه داشتن آب، به جای استفاده دراز مدت از اجاق گاز یا سماور، از فلاسک استفاده کنید.

از پنجره‌هایی با قاب‌های PVC، UPVC یا آلومینیومی ترمال بریک دوجداره (نوعی عایق حرارتی) برای کاهش اتلاف حرارتی استفاده کنید.

استفاده از سیستم کنترل هوشمند موتورخانه با قابلیت برنامه‌ریزی ساعتی و مجهز به سنسور دمای بیرونی، موجب کاهش تا 40 درصد در سوخت ساختمان‌های اداری و تجاری می‌شود.

با استفاده از شیرهای ترموستاتیک در رادیاتورها، دمای محیط خانه را بین 18 تا 21 درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

با استفاده از البسه گرم در منزل، می‌توان تا حد زیادی در مصرف گازطبیعی صرفه‌جویی کرد.

شعله گاز

امید است با رعایت اصول صرفه جویی و بهینه‌سازی تمامی مردمان عزیز کشور از نعمت گاز، در این هوای سرد کم سابقه بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز