پیش‌بینی صادرات ۱.۴ میلیون بشکه نفت در روز در سال ۱۴۰۲

۱۴۰۱/۱۰/۲۷ - ۱۰:۱۷:۰۵
کد خبر: ۱۴۲۳۹۹۴
پیش‌بینی صادرات ۱.۴ میلیون بشکه نفت در روز در سال ۱۴۰۲
برآوردهای دولت نشان دهنده پیش‌بینی صادرات ۱.۴ میلیون بشکه نفت در روز در سال ۱۴۰۲ است.

به گزارش خبرگزاری برنا، اعداد نفتی همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین اعداد در لایحه بودجه هر سال به شمار می‌روند.

اگرچه ایران تلاش کرده تا در سال‌های اخیر از بودجه نفتی فاصله بگیرد و به سمت استفاده از درآمدهای غیرنفتی برای تامین هزینه‌ها حرکت کند، با این حال همچنان سهم بزرگی از درآمدهای ارزی کشور از طریق صادرات نفت و فرآورده‌های حاصل از آن تامین می‌شود.

بنابراین توجه به این اعداد می‌تواند به نشان دادن سمت و سوی اقتصاد در سال آینده کمک کند. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ که هفته گذشته به مجلس رفت، نیز اعداد نفتی خودنمایی می‌کنند.

بر اساس این لایحه، دولت قیمت هر بشکه نفت در سال بعد را ۸۵ دلار در نظر گرفته است. با توجه به آنکه شرایط جهان به سمت تثبیت قیمت و حتی حرکت به سمت کانال ۱۰۰ دلاری برای طلای سیاه است، قیمت ۸۵ دلار برای نفت عدد معقولی به نظر می‌رسد.

همچنین برآوردهای دولت نشان دهنده پیش‌بینی صادرات ۱.۴ میلیون بشکه نفت در روز در سال ۱۴۰۲ است.

این عدد از پیش‌بینی امسال بالاتر است که نشان می‌دهد دولت سیزدهم بازارسازی را برای صادرات نفت در اولویت خود دارد.

توجه به بازارهای سنتی و جذب مشتریان جدید در کنار استفاده از ظرفیت پالایشگاه‌ها فراسرزمینی از مواردی است که به ایران کمک کرده تا با وجود ادامه تحریم‌ها علیه صنعت نفت، صادرات و درآمدهای نفتی خود را افزایش دهد.

دولت سیزدهم از همان ابتدای فعالیت خود همواره تاکید کرده که معیشت مردم را به تحریم‌ها و برجام گره نمی‌زند. بررسی کارنامه ۱۸ماهه این دولت نیز نشان می‌دهد که در این امر موفق بوده است.

با توجه به اعداد نفتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، ایران در سال آینده روزانه ۱۱۹ میلیون دلار از محل صادرات نفت درآمد خواهد داشت.

این عدد نشان می‌دهد که درآمد کشور در سال بعد از صادرات نفت ۴۳ میلیارد و ۴۳۵ میلیون دلار خواهد بود.

این در حالی است که درآمدهای نفتی در آخرین سال فعالیت دولت قبل به اذعان خود آنها ۹ میلیارد دلار بود که نشان می‌دهد دولت سیزدهم در این مدت توانسته درآمدها از محل صادرات نفت را حدود ۵ برابر کند.

​انتهای پیام/
نظر شما