سخنگوی صنعت برق: برق‌رسانی پایدار به مناطق سردسیر کشور نیازمند همراهی مردم در کاهش مصرف است

۱۴۰۱/۱۰/۲۷ - ۱۴:۰۸:۵۴
کد خبر: ۱۴۲۴۱۷۴
سخنگوی صنعت برق: برق‌رسانی پایدار به مناطق سردسیر کشور نیازمند همراهی مردم در کاهش مصرف است
سخنگوی صنعت برق گفت: هر چقدر که صرفه‌جویی در مصرف گاز بخش‌های خانگی و تجاری صورت گیرد، سهم گاز نیروگاه‌ها بیشتر شده و پایداری برق رسانی به مناطق سردسیر را بهبود خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری برنا، مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق درباره راندمان نیروگاهی کشور گفت: متوسط راندمان نیروگاه‌های کشور در حال حاضر بیش از 39.4 درصد است که این رقم در رده راندمان‌های خوب محسوب می‌شود، چرا که راندمان نیروگاه‌های کشورهای پیشرفته نیز مشابه راندمان نیروگاه‌های حرارتی ایران است.

سخنگوی صنعت برق اظهار داشت: در حال حاضر دو دسته نیروگاه در مدار تولید برق هستند، دسته اول نیروگاه‌های نسل قدیم با 3 تا 4 دهه عمر و راندمان متوسط 30 تا 31 درصد و دسته دوم نیروگاه‌های نسل جدید که همگی نیروگاه سیکل ترکیبی هستند و راندمان آنها بیش از 50 درصد است. ساخت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی بیش از دو دهه است که در کشور بومی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. نیروگاه‌های پربازده سیکل ترکیبی سهم عمده مصرف برق را در تولید برق بر عهده دارند چرا که از راندمان بیشتری برخوردارند.

وی در خصوص سوخت نیروگاه‌ها بیان کرد: نیروگاه‌های کشور بر پایه استفاده از گاز طراحی شده‌اند و در صورت قطع گاز از سوخت مایع استفاده می‌کنند.

رجبی مشهدی گفت: در حال حاضر ظرفیت نیروگاهی ما 90 هزار مگاوات است که از این میزان، تولید نیروگاه‌های برقابی بیش از 12 هزار مگاوات است. در واقع حدود 17 تا 18 درصد ظرفیت منصوبه نیروگاهی ما به نیروگاه‌های غیر حرارتی تعلق دارد و نیروگاه‌های حرارتی به طور عمده بر پایه گاز هستند.

وی در پایان گفت: از مردم عزیزمان درخواست می‌کنیم با تنظیم دمای محیط کار و منزل روی دمای رفاه که 18 تا 21 درجه است و خاموش کردن حتی یک لامپ روشنایی و صرفه‌جویی در مصرف برق و گاز به عبور از شرایط سخت تامین سوخت نیروگاه‌ها کمک کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز