یک اقتصاددان: سامانه شفافیت تصمیمات دولت ایجاد شود

۱۴۰۱/۱۱/۰۸ - ۱۲:۲۰:۵۸
کد خبر: ۱۴۲۸۷۹۳
یک اقتصاددان: سامانه شفافیت تصمیمات دولت ایجاد شود
بابک اسماعیلی استاد دانشگاه و پژوهشگر توسعه اقتصادی گفت: ایجاد سامانه شفافیت تصمیمات دولت با کمک به پیش بینی پذیر سازی اقتصاد ایران، بهترین کمک به فعالین اقتصادی کشور است.

بابک اسماعیلی استاد دانشگاه و پژوهشگر توسعه اقتصادی در گفت‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد، پیش نیاز و زمینه ساز ایجاد ثبات در تمامی بازارها است اظهار داشت: اتخاذ تصمیمات خلق الساعه و شبانه در شرایطی که انتظارات تورمی بالا، مردم و فعالین اقتصادی را به تکاپو برای یافتن مکانی امن برای در امان ماندن از گزند تورم واداشته است، با ایجاد فضای غیر شفاف و مبهم اقتصادی، مشکلات متعددی را برای تصمیم گیری ایجاد می‌کند.

وی افزود: پیش‌بینی‌پذیر ساختن اقتصاد، بهترین ابزار برای کمک به سرمایه‌گذار است تا بتواند برای آینده برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کند. دولت با ایجاد سامانه شفافیت تصمیمات خود می تواند با ایجاد این بستر و بازگرداندن اعتماد و آرامش به جامعه، از ظرفیت بالای فعالین اقتصادی کشور در مسیر رشد و توسعه بهره ببرد.

این فعال بازار سرمایه با اشاره به نامه هفته پیش شورای رقابت در خصوص عرضه خودرو در بورس و زیان بالغ بر 100هزار میلیارد تومانی سهامداران در بازار سرمایه گفت: انتشار نامه شورای رقابت در خصوص غیرقانونی بودن عرضه خودرو در بورس کالا، نمونه بارز ناهماهنگی بود که به جای حمایت از اصلاح ساختاری صنعت خودرو، به دنبال جلوگیری از عرضه خودرو در بورس کالا و ایجاد تعادل در بازار شده است. 

وی گفت: چه کسی در این شرایط سخت اقتصادی، پاسخگوی زیان سنگین سهامداران به دلیل سخنان ناموجه شخصی هستند که از قضا مسئولیت تسهیل‌کنندگی فعالیت بخش خصوصی و به طور کلی‌تر عرصه اقتصادی و کاهش ریسک ها در این بخش را بر عهده دارند؟!

این اقتصاددان خاطرنشان ساخت: اقتصاد ایران اقتصاد ذینفعان است و هر تصمیمی در هر صنعت، قطعا با قطع رانت بخشی از ذینفعان مواجه خواهد شد. در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا نیز، ما شاهد هستیم که این تصمیم شورای عالی بورس همانند مشکلاتی که پیشتر در صنایعی چون سیمان و فولاد به وجود آمده بود و موجب افزایش قیمت غیرمنطقی و کمیابی این دست کالاها شده بود را مرتفع ساخت و با ایجاد دسترسی منصفانه و شفاف خرید خودرو به جای برگزاری لاتاری، الزام فروشنده به تعهدات قانونی خود نظیر تحویل به موقع خودرو، با حذف دلالان، زمینه ساز تحول ساختاری این صنعت و ایجاد درآمد مستقیم برای تولیدکننده، سهامدار و خریداران شده که در صورت افزایش عرضه منظم دو خودروساز و تنوع پذیری و روش مند کردن واردات خودرو و عرضه آن در بورس کالا اتفاقات خوشایندی در ایجاد تعادل قیمت منصفانه اتفاق خواهد افتاد.

اسماعیلی گفت: بازار سرمایه برخلاف بازارهای سفته بازی موازی یک بازار مولد است و با توجه به جاماندگی این بازار نسبت به بازارهای موازی قطعا در بلندمدت شاهد سبقت این بازار از بازارهای سفته بازی خواهیم بود که می تواند بهترین مامن برای سرمایه گذاران در این شرایط ایجاد انتظارات تورمی بالا باشد. لذا بهتر است تصمیم سازان اقتصادی کشور از هر تصمیم احساسی و خلق الساعه که بوی بازگشت به اقتصاد دستوری از آن به مشام می‌رسد خودداری کنند که در غیر این صورت شاهد خروج سرمایه از بازارهای مولد به سمت سفته‌بازی و ایجاد بحران های بزرگتر ارزی در کشور خواهیم بود.

انتهای پیام/ 

نظر شما