بازگشت یکساله سرمایه گذاری ۲.۷ میلیارد دلاری ایرانی ترین پالایشگاه پارس جنوبی

۱۴۰۱/۱۲/۱۳ - ۱۳:۴۸:۵۶
کد خبر: ۱۴۴۴۱۹۲
بازگشت یکساله سرمایه گذاری ۲.۷ میلیارد دلاری ایرانی ترین پالایشگاه پارس جنوبی
پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی، ایرانی‌ترین پالایشگاه که تجهیزات آن از توان سازندگان داخل کشور تامین شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا، از افتخاراتی که در کارنامه کشور سالیان سال خواهد ماند، بهره‌برداری از فاز 14 پارس جنوبی است. این فاز با تکیه بر توان داخل و مهندسین ایرانی ساخته شده و نشان می‌دهد که مهندسان و دانشمندان ایرانی قادر به انجام بزرگترین کارها هستند، اگر به آن‌ها توجه شود و امکانات در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی، ایرانی‌ترین پالایشگاه در کشور

در همین راستا جواد اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم اظهار کرد: امروز پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی با ظرفیت دریافت روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز خام به بهره‌برداری رسید که ظرفیت فرآورش آن روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب است و این رقم به ظرفیت پالایشی گاز کشور اضافه می‌شود.

وی افزود: افزون بر این، با راه‌اندازی این پالایشگاه روزانه بیش از ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، سالانه نزدیک به یک تن گاز مایع (ال‌پی‌جی)، یک میلیون تن گاز اتان و روزانه ۴۰۰ تن گوگرد تولید خواهد شد.

وزیر نفت تأکید کرد: پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی، ایرانی‌ترین پالایشگاه در کشور است و تجهیزات آن از توان سازندگان داخل کشور و از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شده است.

پالایشگاه

اوجی تصریح کرد: با راه‌اندازی این پروژه، ظرفیت پالایشی کشور ۵۰ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد که کمک شایانی به بحث تأمین انرژی در داخل کشور خواهد بود.

وی حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در این پروژه را ۲.۷ میلیارد دلار اعلام و بیان کرد: بر اساس محاسبات کارشناسی، درآمد یک سال محصولات تولیدی در این پالایشگاه، نزدیک به ۳ میلیارد دلار خواهد بود.

تامین گاز کشور، اولویت فاز 14

همچنین محمدمهدی توسلی‌پور مجری فاز ۱۴ پارس‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، درباره وضعیت تکمیل پروژه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی اظهار داشت: در مقطع فعلی سه ردیف پالایشگاه کاملا راه‌اندازی شده یعنی کار ظرفیت پالایشی ۴۲ میلیون متر مکعب در روز گاز غنی بصورت کامل تمام شده و در مدار تولید قرار داشته و بهره‌بردار نیز عملیات تعمیر، نگهداری و بهره‌برداری را انجام می‌دهد.

مجری فاز ۱۴ پارس‌جنوبی افزود: ما فازهای مشابهی در سال‌های گذشته داشتیم که نسبت به وضعیت فعلی این پالایشگاه عقب‌تر بودند اما افتتاح شدند، عمده فازهای قبلی که افتتاح شدند معمولا در پیشرفت ۹۲ درصد بودند، درحالیکه این پالایشگاه بیش از ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

پالایشگاه

توسلی‌پور در ادامه با اشاره به منابع اعتباری پروژه بیان داشت: بخشی از منابع در اختیار پروژه از صندوق توسعه ملی و بخشی نیز از منابع داخلی شرکت ملی نفت تامین شد، در بخش پالایشگاه خشکی ۲.۵ میلیار دلار ارزش قراردادی در بخش مهندسی، تامین متریال و عملیات اجرایی بود، در کل باضافه بخش فراساحل شامل فعالیت‌های بخش حفاری، ساخت سکوی دریایی، خطوط انتقال گاز ترش به خشکی، ۵.۲ میلیارد دلار ارزش قراردادی این طرح بوده است.

وی گفت: یکی از رسالت‌های اصلی پالایشگاه‌های کشور تامین گاز و خوراک مورد نیاز صنایع و مصارف خانگی است، ما با اولویت قرار دادن بخش فراساحل و تکمیل ۳ ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه و استفاده از ظرفیت‌های پالایشی پالایشگاه‌های مجاور توانستیم کمک شایانی در تامین گاز مورد نیاز کشور داشته باشیم.

با این حال باید گفت، اعتماد به متخصصان ایرانی، همیشه نتیجه بخش بوده که نتیجه آن رشد و نمو کشور است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز