از محرمانگی برای نمایندگان تا شفافیت مالی ۱۱۲۴ شرکت برای عموم مردم

۱۴۰۲/۰۱/۱۹ - ۱۹:۱۲:۵۹
کد خبر: ۱۴۵۷۸۳۱
از محرمانگی برای نمایندگان تا شفافیت مالی ۱۱۲۴ شرکت برای عموم مردم
وزارت اقتصاد اعلام کرد: در حالی که تا سال ۱۳۹۸ حتی نمایندگان مجلس هم به صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی دسترسی نداشتند، اما اکنون صورت‌های مالی ۱۱۲۴ شرکت دولتی در سامانه کدال در دسترس عموم است که گامی بلند در مسیر شفافیت ارزیابی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا، انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی گامی مهم در جهت شفافیت بود که وعده شفافیت صورت‌های مالی بیش از یک هزار شرکت در سال گذشته مطرح شد و در نخستین روزهای سال جاری این وعده به طور کامل محقق شد و حالا صورت‌های مالی ۱۱۲۴ شرکت دولتی به صورت شفافی و در سامانه کدال در دسترس عموم قرار دارد.

شرکت‌های دولتی حدود ۶۰ درصد از بودجه‌ دولت را شامل می‌شوند که البته علت بالا بودن سهم شرکت‌های دولتی از بودجه کل کشور، درآمدزا بودن این شرکت‌ها است که از درآمد خود ارتزاق می‌کنند و درآمدهای آنها در بودجه عمومی کشور نیز لحاظ می‌شود. با این حال تا سال ۱۳۹۸ حتی نمایندگان مجلس هم در کمیسیون تلفیق بودجه به صورت‌های مالی این شرکت‌ها و جزئیات عملکرد مالی آنها دسترسی نداشتند و بدون همین دسترسی، بودجه شرکت‌های دولتی را تصویب و بررسی می‌کردند. در سال ۱۳۹۸ بودجه شرکت‌های دولتی به دست نمایندگان مجلس رسید، اما از سال ۱۴۰۰ برای عموم مردم صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی منتشر شد.

وزارت اقتصاد در سال ۱۴۰۰ تمام صورت‌های مالی مربوط به سال ۹۸ و ۹۹ حسابرسی شده شرکت‌های که در دسترس مجموعه وزارت اقتصاد بود یعنی ۱۹۸ مورد را منتشر کرد.

سال گذشته نیز در دو نوبت یک بار در مهرماه و بار دیگر در دی ماه صورت‌های مالی شرکت‌های حسابرسی شده شرکت‌های دولتی در سامانه کدال منتشر شد؛ در نوبت اول ۳۹۶ شرکت و در نوبت دوم ۲۰۷ شرکت یعنی مجموعه صورت‌های مالی ۶۰۳ شرکت غیر بورسی در سال گذشته منتشر شد که با احتساب ۴۰۰ صورت مالی شرکت‌های بورسی که ملزم به انتشار در کدال هستند، بیش از هزار شرکت دولتی و تحت کنترل دولت صورت‌های مالی شفافی در کدال داشتند.

بر اساس این گزارش ۱۵ فروردین ماه جاری به این تعداد صورت‌های مالی ۵۲۱ شرکت‌های دولتی در سامانه کدال منتشر شد. از ۵۲۱ صورت مالی منتشر شده، ۱۸۷ مورد مربوط به نهادها و موسسات عمومی غیردولتی، ۴۲ مورد از آن‌ها زیر مجموعه‌ تأمین اجتماعی، ۴۴ مورد زیر مجموعه‌ صندوق بازنشستگی کشوری، ۲۷ مورد زیر نظر بنیاد شهید و ۷۴ مورد نیز زیر نظر صندوق بازنشستگی صنعت نفت است. ۲۳۲ مورد از این ۵۲۱ صورت مالی مربوط به شرکت‌های زیر مجموعه‌ بانک‌های دولتی و ۱۴ مورد زیر نظر سازمان‌های مناطق آزاد است. ۵۹ مورد نیز زیر مجموعه‌ شرکت‌های دولتی هستند.

​انتهای پیام/
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز