برگزاری نمایشگاه نفت گاز و پتروشیمی با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی/ ۱۶۰ میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری صنعت نفت

۱۴۰۲/۰۲/۲۷ - ۱۴:۰۸:۵۰
کد خبر: ۱۴۷۴۲۹۱
برگزاری نمایشگاه نفت گاز و پتروشیمی با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی/ ۱۶۰ میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری صنعت نفت
وزیر نفت گفت: در این نمایشگاه ۱۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۰۰ شرکت خارجی حضور دارند که رشد شرکت‌های داخلی ۳۵ درصد بوده و رشد شرکت های خارجی نیز ۱۰۰ درصد بوده است.

به گزارش خبرگزاری برنا، جواد اوجی در افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه، بین المللی نفت، گاز پتروشیمی گفت: این نمایشگاه زمینه تعامل فعالیت تمام فعالین صنعت نفت را فراهم کرده است و در خاورمیانه صاحب حرف است

وزیر نفت ادامه داد: این نمایشگاه با وجود تحریم ها هر ساله بهتر از گذشته برگزار می‌شود و حضور خارجی ها نشانگر دیپلماسی انرژی موفق دولت سیزدهم بوده است.

وی افزود: در این نمایشگاه ۱۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۰۰ شرکت خارجی حضور دارند که رشد شرکت‌های داخلی ۳۵ درصد بوده و رشد شرکت های خارجی نیز ۱۰۰ درصد بوده است. 

اوجی ادامه داد: حضور آقای نواک وزیر انرژی روسیه در این نمایشگاه نشان دهنده عمق روابط بین ایران و روسیه است.  

وی افزود: شعار امسال نمایشگاه نفت، تولید فناورانه و مصرف بهینه می‌باشد که از بیانات مقام معظم رهبری برداشت شده است. در این شعار، تولید، فناوری و بهینه سازی مصرف از اصول است.

وزیر نفت ادامه داد: کشور ایران بالاترین سطح ذخایر نفت و گاز جهان را دارد ظرفیت تولید ۳ میلیون بشکه نفت خام، ۲.۴ میلیون بشکه ظرفیت پالایشگاهی و ۹۵ میلیون تن ظرفیت پتروشیمی است. 

وی ادامه داد : در یک سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار طرح های نیمه تمام را به اتمام رسانده‌ایم که مهم‌ترین آن پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی و فاز دو پالایشگاه آبادان است. پالایشگاه گازی هویزه که طرح جمع آوری گازهای مشعل به میزان ۲۵۰ میلیون فوت مکعب را اجرایی می‌کند.

اوجی گفت؛ در تمام بخش های صنعت نفت خودکفا هستیم و صادرات نفت ‌ و میعانات گازی از زمان استقرار دولت سیزدهم دو برابر شد.

وی افزود : سال ۱۴۰۲ میز ۱۵ میلیارد دلار در حوزه نفت و گاز نیز به سرانجام خواهد رسید که مهم‌ترین آن‌ها فاز ۱۱ پارس جنوبی که آخرین فاز پارس جنوبی است که تا سه ماه دیگر افتتاح می‌شود. ۱۲ طرح پتروشیمی در حوزه پروپیلن و اولین نیز افتتاح خواهد شد. به علاوه افتتاح پالایشگاه آدیش جنوبی، کیفی سنجی پالایشگاه شیراز و تقویت خطوط انتقال گاز از دیگر پروژه ها خواهد بود.

وزیر نفت افزود: ۱۶۰ میلیارد دلار در حوزه بالا دست و پایین دست نفت در کشور فرصت سرمایه گذاری وجود دارد. شایان ذکر است که نسبت تولید به ذخیره نفت و گاز در کشور عقب است و با شدن انرژی بالا سبب شده عدم النفع‌های بسیاری نصیب کشور شود.

وی گفت: بهینه سازی و لزوم توجه به ناترازی انرژی سبب شده، سالانه حدود ۸۰ میلیارد دلار یارانه انرژی در کشور پرداخت شود.

اوجی ادامه داد: تنها ۶ درصد گاز تولیدی کشور صادر می‌شود و از این ۶ درصد ۶ میلیون دلار عایدی به کشور رسیده و از میزان درآمدهای حاصل از فروش گاز داخل کشور بیشتر است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز