گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه در مصاحبه شبکه خبر:

روند مجدد صعود شاخص بورس آغاز شده است

۱۳۹۶/۰۹/۰۶ - ۱۵:۲۶:۱۱
کد خبر: ۶۴۲۱۶۰
روند مجدد صعود شاخص بورس آغاز شده است
روح الله حسینی مقدم معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران، بهروز خدارحمی کارشناس بورس و عبدالمجید دهقان کارشناس بورس به عنوان میهمان شبکه خبر به رشد بازار سرمایه تاکید کردند

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا به نقل از سنا ؛ روح الله حسینی مقدم، معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران گفت: کاهش نرخ سکه، نرخ ارز و سود بانکی سه عامل اثرگذار از جمله عوامل تقویت بازار سرمایه است که در صورت افزایش تعداد عرضه و تقاضا، ورود و خروج و حفظ نقدشوندگی این رشد پایدار خواهد بود.

در ابتدای  روح الله حسینی مقدم گفت: رشد بورس طی ماه های اخیر با کیفیت ترین رشد در چند سال اخیر بوده است. این دوره بیش از 16 درصد رشد را تجربه کرده که علت آن سودآوری شرکت ها است  و باعث تغییرات مثبت بر شاخص شده است.

وی افزود: با بیان اینکه از ابتدای سال شاهد رشد 16 درصدی بوده ایم، گفت: در مقایسه سال های  96 و 95 به طور متوسط 35 درصد عملکرد شرکت ها در شش ماهه سال 96 نسبت به شش ماهه سال 95 بهتر بوده است. روح الله حسینی مقدم معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران افزود: نرخ ارز یک متغیر اثر گذار در بازار سرمایه است و بخش قابل توجهی از شرکت ها صادرات محورند و برخی واردات محور که بالا و پایین رفتن نرخ ارز در بازار تاثیر گذار است.

مردم به دنبال بازارهای بدون سودگری هستند

بهروز خدارحمی کارشناس بازار سرمایه نیز گفت: مجموعه اصلاحات اقتصادی در چند سال گذشته که در بخش شبکه بانکی و موسسات رخ داده این را نشان می دهد که سرمایه گذاران به سمت بازاری می روند که نشانی از سوداگری ندارد.

این کارشناس بورسی ادامه داد: از ابتدای سال روند داد و ستد در بازار سرمایه به سمت تحلیل در حرکت است و در نتیجه اکنون سهام و صنایعی پیشرو هستند که وضعیت بنیادی خوبی دارند. مجموع اتفاقاتی که افتاده است این امید و نوید را می دهد که بازار از هوشمندی برخوردار شده و روند پایدار رو به رشدی را شاهد باشیم.

وی افزود: این دوره جزو دورانی است که سرمایه گذاران سهامی را انتخاب کرده اند که شایسته رشد هستند. صنایعی که فرصت های رشد بهتری داشته اند مورد توجه بیشتر بودند و صرف نظر از کوچک و بزرگ بودن، فرصت بهبود دارند.

حسینی مقدم در ادامه گفت: در رشد اخیر بازار سرمایه گروه فلزات اساسی و سپس فراورده های نفتی تاثیر بیشتری داشته اند. در سایر صنعت ها رشدی معادل این صنایع نداشته ایم.

سپس ولی نادی قمی کارشناس بورس با بیان اینکه خیلی از کارشناسان نیز پیش بینی کرده بودند که در شش ماهه دوم سال رونق در بازار سرمایه داشته باشیم، گفت: قیمت نفت، مس و سهام در جهان افزایش یافته و تحت تاثیر بازار های جهانی بازار سهام و صنایع وابسته به قیمت های جهانی پیش افتاده اند. این شرایط می تواند مقدمه ای در تحول اقتصادی باشد  که خوشبینی به توسعه بازار سرمایه را به دنبال دارد.

اصلاح دستورالعمل نحوه توقف و بازگشایی گامی مؤثر

عبدالمجید دهقان، کارشناس بورس نیز  گفت: قیمت های جهانی و نرخ ارز از دلایل اصلی رشد بازار سرمایه بوده است. همچنین کاهش نرخ سود بانکی از سوی بانک مرکزی که موجب شد سرمایه ها به سمت بازار سرمایه حرکت کند نیز عامل تاثیرگذار بوده است. همه به دنبال پایداری و ثبات در بازار بورس و سرمایه هستیم.

به گفته وی ضروری است برای تداوم این رشد، بازار در شرایط رقابتی باشد. در عین حال، افزایش تعداد عرضه کننده و متقاضی و ورود و خروج در رونق بورس تاثیر اساسی دارد.

در ادامه حسینی مقدم به اقدامات مثبت انجام شده طی ماه های اخیر اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین رسالت های سازمان بورس تغییرات دستورالعمل نقدشوندگی بود و اصلاح دستور العمل نحوه توقف و بازگشایی نمادها گام جدیدی در رونق بازار و افزایش نقدشوندگی محسوب می شود.  

خدارحمی نیز در پاسخ گفت: حتی اخبار خوب در تغییر و در راستای نقد شوندگی تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه داشته و حفظ نقدشوندگی برای مشارکت کنندگان اثر خوبی خواهد داشت.

حسینی مقدم در ادامه گفت: ما به عنوان متولیان بازار سرمایه لوایحی برای اصلاح قانون بازار آماده کرده ایم، از صنایع حمایت می کنیم و همچنین با بازارهای بین المللی و همسایگان ایران ارتباط بیشتری نسبت به گذشته داریم و ضروری است شرکت ها نیز با استانداردهای بین المللی کار کنند تا در سطح بین المللی نیز شاهد رشد بهتر و رونق بیشتر بازار سرمایه باشیم.

دهقان کارشناس بورس در ادامه گفت: زمانی که مستقیما سرمایه های خرد را به سمت بازار سرمایه هدایت کنیم دلالان حذف می شوند اما وقتی به فضای بانکداری می بریم مشکلات بیشتر خواهد شد، بنابراین با تقویت بازار سرمایه و شفافیت بیشتر، روند توسعه این بازار تسهیل می شود.

خدارحمی حافظه بلندمدت بازار سرمایه و توان پیش بینی سرمایه گذاران از وضعیت آینده بازار سرمایه را دو ویژگی مهم دانست و ادامه داد: اخبار مثبتی همچون افزایش نقدشوندگی، کوتاه شدن توقف و بازگشایی نمادها و اخباری از این دست تاثیر مثبت بر بازار سرمایه داشت و آن را از سایر بازارهای رقیب متمایز کرده و اکنون روند صعودی شروع شده است.

عبدالمجید دهقان، کارشناس بورس ضمن آنکه به سرمایه گذاران توصیه کرد از فضای شایعه دوری کنند و با اتکا به تحلیل و دید بلند مدت داد و ستد کنند، گفت: اقتصاد کشور پول محور است و شفافیت بیشتر بازار سرمایه هدایت گر سرمایه به بورس خواهد بود.

 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز