مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی:

فار نخست بندر چابهار یکشنبه با حضور رئیس جمهور افتتاح می شود/ ظرفیت بندر چابهار به ۸.۵ میلیون تن رسید

۱۳۹۶/۰۹/۰۹ - ۱۵:۳۱:۱۸
کد خبر: ۶۴۳۴۵۱
فار نخست  بندر چابهار یکشنبه با حضور رئیس جمهور افتتاح می شود/ ظرفیت بندر چابهار به ۸.۵ میلیون تن رسید
مدیر عامل سازمان بنادر ودریا نوردی با بیان اینکه بندر چابهار روز یکشنبه آینده رسما افتتاح می شود، گفت: ظرفیت تخلیه و بارگیری 8.5 میلیون تن کالا، بندر چابهار را به هاب کالاهای ترانزیتی در منطقه تبدیل می کند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی در نشست خبری امروز، با اشاره به این‌که فاز یک توسعه بندر شهید بهشتی چابهار یکشنبه هفته آینده با حضور رییس جمهوری و مقامات 13 کشور منطقه به بهره‌برداری رسمی می‌رسد، گفت:با این افتتاح این فاز از پروژه توسعه بندر چابهار ظرفیت این بندر با رشد سه برابری به 8.5 میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.

راستاد در ادامه افزود: بندر چابهار یکی از  مناطق مهم و راهبردی برای ترانزیت محسوب می شود.این بندر میتواند حلقه واسط بین کشورهای جنوب شرق آسیا  و شرق  آفریقا و کشورهای آسیای میانه و افغانستان.مزیتی که بندر به لحاظ جغرافیایی دارد، می تواند آن را به یک هاب ترانزیتی تبدیل کند.  از این رو  می توان این پروژه را یکی از پروژه های بسیار مهم و راهبردی کشور در توسعه زیرساخت های حمل و نقل دریایی محسوب کرد. 

 معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: به واسطه اهمیتی که این پروژه دارد تاکنون مقامات  سیزده کشور، اعم از وزیر، معاون وزیر و سفرا برای حضور در مراسم افتتاح بندر اعلام آمادگی کرده اند. علاوه  بر آن مقامات محلی نیز در این مراسم حضور پررنگ خواهند داشت.

وی در ادامه افزود: مزایا و منافع توسعه بندرچابهار تنها محدود به حمل و نقل و تجارت  دریایی نیستبلکه میتواند موتور محرک توسعه اقتصادی در جنوب شرق کشور محسوب شود. فعالیت بندری می تواند با ایجاد فعالیت های لجستیکی و شکل گیری مراکز توزیع کالا  ایجاد اشتغال قابل توجهی را داشته باشد.

راستاد در ادامه گفت: یکی از مزیت های مهمی که پیرامون  بندر چابهار وجود دارد این است که  در مجاورت منطقه آزاد تجاری قرار دارد و با توجه به وجود امکانات و تسهیلاتی قانونی که در این منطقه وجود دارد می تواند به زیر ساخت های حمل و نقل دریایی این منطقه کمک کند.

 مدیر عامل سازمان بنادر و کشتیرانی در خصوص مشخصات این پروژه گفت: قبل از این پروژه محدودیتی که داشتیم. همانطور که می دانید در  حدود 4 ماه در سال بادهای وسیع  در منطقه چابهار  باعث می شد  که ما فاقد  حوچه آرامش برای  مدیریت عملیات دریایی و ورود و خروج کشتی ها باشیم. بنابر این یکی از مهمترین بخش های توسعه بندر چابهار در مرحله اول ایجاد موج شکنی بود که بتواند حوضچه آرامش برای انجام عملیات بندری در طول سال را فراهم کند. این  مهم با احداث 1470 متر انجام شد.

 وی در ادامه افزود: مسئله دیگر توجه به توسعه پایدار بود. بندرچابهار یک بندر دوستدار محیط زیست است.مسئله زیست محیطی در توسعه بندر چابهار مورد توجه قرار گرفت. در مرحله اول اجرای  عملیات چابهار که بستر مرجانی وجود داشت.در این زمینه در بستر بخشی از فاز اول توسعه 32 هزار کلونی مرجان‌های دریایی به نقاط مناسبی برای زندگی منتقل شد و 2 سال نیز عملیات پایش برای موفقیت آمیز بودن این اقدام در حافظت از محیط زیست به عمل آمد.

راستاد در ادامه افزود:برای آن‌که بتوانیم اراضی را به محوطه بندر الحاق کنیم  بالغ بر 5 کیلومتر دایک حفاظتی احداث شد.  با استفاده از  15.8 میلیون تن مترمکعب لایروبی که در بستر دریا انجام شد حدود230هکتار  استحصال اراضی داشتیم.یعنی اماکنی را در مجاورت دریا  و بندر ایجاد کردیم که به عنوان بارانداز از آنها استفاده شود. همچنین 1700 متر اسکله برای کاربری کشتی های کانتینری و چند منظوره  احداث شده است  بندری که تمام شاخص های مهم و زیرساخت های لازم را برای  واردات ،صادرات و ترانزیت و ترانشیت  کالا را فراهم کرده ایم.

 وی در ادامه با اشاره بیان این مطلب که « چند کشتی حامل گندم از هندوستان به مقصد افغانستان به صورت آزمایشی در بندر چابهار پهلوگیری کرده اند» گفت:تا کنون 3 کشتی  حامل گندم ترانزیتی به صورت کانتینریزه از مبدا هندوستان به مقصد افغانستان در بندر تخلیه بار داشته اند. خوشبختانه این بندر توانسته با زیرساخت ها و امکاناتی که در اختیار دارد سرویس مناسب  تخلیه را انجام دهد و توانسته جایگاه خود را به عنوان یک بندر موفق تثبیت کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی در ادامه افزود: اگر از جنبه های  دیگر به موضوع توسعه بندر  بنگریم خواهیم دید که ما به تنها به توسعه خود بندر اکتفا نکرده ایم.  در پس کرانه  بندر فضایی به  وسعت 450 هکتار  به عنوان اراضی توسعه ای پیش بینی شده است که  به عنوان فعالیت های توسعه ای، ارزش افزوده ای و  مراکز لجستیکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه افزود: طبعاً رویکردی که برای توسعه بندرچابهار روند ورود و خروج و تخلیه بار کشتی و بار گیری کالا نبوده، بلکه معرفی مزیت رقباتی و جایگاه آن  برای جذب کشتی های سایر کشورها و  همچنین توسعه ترانزیت هم  مد نظر بوده است .

راستاد با اشاره به اپراتوری شرکتهای داخلی و خارجی در این بندر اظهار داشت: با توجه به سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری شرکت هندی در این بندر برای تامین تجهیزات مورد نیاز بندری با این شرکت در حال مذاکره هستیم تا عملیات اپراتوری خود را با شریک ایرانی در این بندر آغاز کند و خوشبختانه این شرکت هندی اعلام آمادگی کرده است.
وی درباره مطالبات پیمانکار در طرح توسعه بندر چابهار افزود: خوشبختانه در این طرح بزرگ بندری همکاری خوبی بین پیمانکار و کارفرما وجود دارد و آخرین صورت وضعیت مالی نیز در حال پرداخت است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
وی گفت: برای تامین تجهیزات بندر چابهار 403 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی توسط شرکت آریا بنادر ایرانیان از این صندوق تسهیلات دریافت شده و تاکنون بخش زیادی از تجهیزات استراتژیک بندری وارد چابهار شده است.
وی با اشاره به عملکرد فعالیت های بندری بنادر تجاری کشور اظهار داشت: تا پایان آبانماه سال جاری در مجموع 98 میلیون و 146هزار و 613 تن کالای نفتی و غیر نفتی از بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 4.1درصد افزایش یافته است.
مدیر عامل سازمان بنادر ودریا نوردی در خصوص حمل و نقل کانتینری بنادر کشور گفت: در این مدت یک میلیون و 973هزار و 856 کانتینر از بنادر کشور تخلیه و یا بارگیری شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 21.9درصد رشد داشته است.
وی بر توسعه عملیات بانکرینگ(سوخت رسانی به کشتی ها) در بنادر کشور تاکید کرد و افزود: سازمان بنادر و دریا نوردی از هرگونه عملیات بانکرینگ در بنادر و آبراهه ها حمایت می کند و در این زمینه تاکنون مذاکرات زیادی با وزارت نفت برای راه اندازای بانکرینگ در بنادر انجام شده است.
راستاد با اشاره به مزیت های توسعه بندر چابهار در محور شرق کشور افزود: پیش بینی می شود تا افق 2030 ظرفیت بندر چابهار با افتتاح فازهای دیگر سالایانه به 80میلیون تن افزایش یابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: برای رونق کسب و کار در بندر چابهار مشوق های مهمی را پیش بینی کرده ایم تا برای صاحبان کالا در خطوط کشتیرانی در جهان انگیزه خوبی بوجود آید و 30درصد تخفیف در تعرفه بندری از آن جمله است.
وی در خصوص اهمیت اتصال شبکه ریلی کشور به بندر چابهار اظهار داشت: اتصال بنادر کشور به شبکه ریلی یکی از مهمترین برنامه های سازمان بنادر است و اتصال خط آهن زاهدان و چابهار یکی از مهمترین پروژه های ریلی در این منطقه محسوب می شود.
وی با اشاره به برگزاری اجلاس اخیر سازمان بین المللی دریانوریIMO در لندن گفت: در این اجلاس که سه شنبه گذشته در لندن برگزار شد، نمایندگان 170 کشور عضو این سازمان حضور داشتند و ایران نسبت به انتخابات شورای IMO اعتراض خود را ارائه کرد زیرا در این انتخابات باید قابلیت های دریایی حمل و نقل دریایی کشورها مد نظر قرار گیرد و در این انتخابات نباید مسائل سیاسی وارد شود و با مراجعه نمایندگان سایر کشورها به هیات ایرانی مشخص شد که این خواسته بسیاری از اعضای IMO است.

 

نظر شما