بنا به اعلام رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور؛

بازسازی روستاها باید بر اساس اقلیم و معماری روستایی انجام شود

۱۳۹۶/۰۹/۱۹ - ۱۰:۴۳:۳۳
کد خبر: ۶۴۷۳۳۸
بازسازی روستاها باید بر اساس اقلیم و معماری روستایی انجام شود
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور در بازدید از منطقه زلزله‌زده "هجدک" کرمان گفت:هیچ علاقه‌ای به اینکه شکل روستاها شهری شود؛ نداریم.در بازسازی‌ها باید به مسائل اقلیمی و معماری روستاها نیز توجه شود
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا به نقل از روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی استان کرمان، محمد شکرچی‌زاده ،رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور با اشاره به اینکه در بازسازی روستاها باید به اقلیم و معماری روستایی توجه شود گفت: شتاب زلزله هجدک کرمان حدود ۱۸ صدم شتاب ثقل بود که تا حد تعیین شده مبنای طرح آیین نامه فاصله زیادی دارد.

وی اظهار‌ داشت: منطقه هجدک کرمان جمعه گذشته زلزله سخت و شدیدی را تجربه کرده که خسارات وارد شده کمتر از آنچه بود که ما انتظار داشتیم.

شکرچی زاده با اشاره به اینکه امروز به همراه رئیس و اعضای کمیسیون عمران از مناطق زلزله‌زده در کرمان بازدید داشتیم، گفت: بیش از ۶۰۰ نفر در زلزله سال ۸۳ در همین منطقه کشته شدند که کار مقاوم‌سازی و باز‌سازی در دستور کار قرار گرفته است و امروز شاهد نتایج خوب آن هستیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه مرکز تحقیقات راه، شبکه شتاب‌نگاری کشور را برعهده دارد، افزود: گزارش شتاب زلزله ۶.۱ ریشتری روز جمعه کرمان آماده شده و به استاندار و مسئولان استان کرمان و کشور ارسال شده است.

وی خاطر‌نشان کرد: در آن گزارش اعلام کردیم که شتاب این زلزله حدود ۱۸ صدم شتاب ثقل هست و ما طراحی‌های خودمان را معمولا برای ۳ دهم تا ۳۵ صدم شتاب ثقل انجام می‌دهیم و شتاب این زلزله هنوز تا حد اصلی شتاب مبنای طرح آیین نامه فاصله دارد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود:قاعدتا ساختمانهایی که در این منطقه براساس آیین نامه ۲۸۰۰ مقررات ملی ساختمان ساخته شده اند،می بایست در برابر این زلزله دوام آورده باشند،که خوشبختانه مقاوم بوده اند.

شکرچی‌زاده با بیان اینکه باید مسیر بازسازی روستاها را ادامه دهیم و هرچقدر در آن شتاب کنیم در کاهش تلفات زلزله موثر است تاکید کرد: مسئله مهمی که در باز‌سازی روستاها حائز اهمیت است، مسئله معماری روستا و حفظ فرهنگ مردم است.

وی با اشاره به اینکه هیچ علاقه‌ای به اینکه شکل روستاها شهری شود؛ نداریم، افزود: در بازسازی‌ها باید به مسائل اقلیمی و معماری روستاها نیز توجه شود و صرفا به ایمنی مردم نگاه نشود.

این مقام مسئول با بیان اینکه مدیرت بحران استان کرمان در زمان وقوع زلزله، خوب عمل کرده و خسارات ناچیزی داشته‌ایم گفت: آماربرداری از میزان خسارات انجام شده و آوار‌برداری نیز در حال انجام است و ساخت و سازها به‌زودی آغاز می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز