وزیر صنعت، معدن و تجارت در پنجاهمین سالگرد تاسیس کشتیرانی:

توسعه ساخت داخل صنایع دریایی از سیاست‌های دولت دوازدهم است/ ایران را به مرکز توزیع کالای منطقه‌ای تبدیل می کنیم

۱۳۹۶/۰۹/۲۰ - ۰۹:۵۲:۳۸
کد خبر: ۶۴۷۷۷۴
توسعه ساخت داخل صنایع دریایی از سیاست‌های دولت دوازدهم است/ ایران را به مرکز توزیع کالای منطقه‌ای تبدیل می کنیم
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:یکی از سیاست‌های دولت دوازدهم توسعه ساخت داخل صنایع دریایی با حمایت شرکت‌های کشتی رانی داخل کشور است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا به نقل از  شاتا، محمد شریعتمداری در جشن پنجاهمین سالگرد تاسیس کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به پیشینه همکاری خود با شرکت ملی کشتیرانی ایرانی که به سال‌های۶۷و ۶۸ بازمی‌گردد، افزود: وظیفه بود در این روز باشکوه ورود شرکت بزرگ و جهانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به دومین پنجاه سال عمرش، در این جمع حاضر شوم تا از خدمات پنجاه ساله این شرکت به اقتصاد ایران، منطقه و جهان تشکر کنم.

وی با اشاره به قدمت و پیشینه کشتیرانی و دریانوردی در تاریخ پر افتخار ایران، یادآور شد: قدیمی ترین سند دریانوردی مهری گلی در منطقه چغامیش دزفول است که تاریخ این تمدن به ۶ هزار سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد و یک کشتی و سرنشینان آن را در کنار یک سردار ایرانی نشان می‌دهد. همچنین نقش پاسارگاد و پرچم هلالی در این مهر، نمایانگر توانایی ایرانیان و فرمانروایی بر هفت دریا است.

شریعتمداری با طرح اینکه آب‌های خلیج همیشگی فارس، دریای عمان و اقیانوس هند پهنه وسیع دریاتوردی ایرانیان بوده است، گفت: در سروده‌های فردوسی قدمت دریانوردی ایرانیان را می توان دریافت کرد، که در آن از جمشید پادشاه پیشدادی به عنوان نخستین انسانی که هنر غواصی و صنعت کشتی سازی و دریانوری را آموزش داد، نام برده شده است. همچنین دانشمندان ایرانی در دوران پادشاهی جمشید موفق به اختراع کشتی و فنون دریایی شدند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت از نبردناوهای ایرانی دوران هخامنش به عنوان بزرگترین کشتی های زمان خود یاد کرد و ادامه داد: این نبردناوها هم صلح را برقرار می کردند و هم جلوی تعرضات دشمنان را می گرفتند. از سوی دیگر نیروی دریایی ایران در دوران ساسانیان در اوج قدرت بر پهنه‌های دریای پارس و اقیانوس هند بود و زیربنای دریانوردی در تمدن اسلامی را در این بخش می‌توان جستجو کرد.

شریعتمداری سهم متفکران و اندیشمندان ایرانی در ایجاد ابزارهای دریایی را ارزشمند توصیف کرد و افزود: به گفته برخی تاریخ نویسان اسطرلاب که حرکت کره زمین و ستارگان را می سنجد و جهت‌یابی می کند، ابتدا در ایران ساخته شد که ساخت این اسطرلاب با استفاده از آلیاژهای مس در آن دوران در نوع خود بی نظیر بود.

وی فانوس دریایی را دارای پیشینه ای تاریخی در ایران دانست و گفت: ایرانیان ساختمان‌های بلندی بنا کرده بودند که بر بالای آن‌ها آتشگاه‌هایی وجود داشت و با لهیب این آتشگاه‌ها مسیر حرکت را نشان می‌دادند و کشتی‌ها را هدایت می کردند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سرامدی ایرانیان در حوزه پزشکی دریانوردی نیز یادآور شد: در کتب معتبر پزشکی از ربان طبری و علی ابن ربان طبری که در سفرهای دریایی بیماری‌های سرنشینان کشتی‌ها را درمان می کردند و بعدها در ری و در کنار محمد بن زکریای رازی ساکن شدند، نام برده شده است.

شریعتمداری با تأکید دوباره بر پیشینه درخشان ایران در کشتیرانی، کشتی سازی، صنایع دریایی و حرکت‌های تجاری در حوزه دریا، تصریح کرد: تا پیش از ۵۰ سال پیش که شرکت کشتیرانی ایران تاسیس شد با وجود همه پتانسیل‌ها از این پیشینه تاریخی دور ماندیم تا اینکه متفکران در اوایل دهه ۴۰ به فکر تاسیس شرکت کشتیرانی افتادند و کشتی‌های اقیانوس پیمای این شرکت پس از پیروزی انقلاب شکوهنمد اسلامی از یکصد فروند عبور کرد.

وی حضور کشتیرانی در دوران هشت ساله دفاع مقدس را پرافتخار دانست و گفت: در دوران جنگ کشتیرانان مانند سربازان جبهه‌های جنگ، در معرض خطرات و برخوردهای دشمن متجاوز قرار داشتند، در دوران تحریم های ظالمانه نیز با تمام توان در خدمت اقتصاد و مردم بودند که وظیفه داریم از این شرکت که رابطه ای بی بدیل با تجارت و توسعه اقتصادی دارد، تشکر و قدردانی کنیم.

 

شریعتمداری با طرح این سئوال که با وجود این پیشینه تاریخی و همه پتانسیل‌های موجود چرا سهم ناوگان ملی ناچیز است، افزود: با همه پتانسیل‌ها مانند قرار گرفتن در مسیر جاده ارزشمند ابریشم، اتصال به دریای خزر، عمان و خلیج فارس، امکان انتقال ریلی برای حمل و نقل اما در جایگاه واقعی خود در حوزه حمل و نقل دریایی نیستیم که دولت باید برای این موضوع فکری کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه در دولت دوازدهم باید تلاش شود این جایگاه واقعی احیا شود، تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز در دیداری که داشتیم به عقب ماندگی‌های تاریخی در حوزه صنایع دریایی اشاره کرد، باید بررسی شود که سهم هماهنگی سیاست‌های حمل و نقل ریلی و دریایی و همچنین نگهداری و مدیریت بنادر از نظر مقررات و فضای حاکم به چه اندازه است و در دولت دوازدهم با ایجاد یک انسجام در سیاستگذاری این بخش ها، تلاش کنیم این جایگاه ملی را دوباره احیا کنیم.

 

شریعتمداری با اعلام اینکه تا کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ایران نخواهند، ایران به کشتی سازی قدر در دنیا بدل نمی‌شود، افزود: اگر این اراده اتفاق بیفتند در صنایع دریایی می‌توانیم قدم‌های ارزشمند و خوبی برداریم.

وی یکی از مهمترین برنامه های دولت دوازدهم را توسعه ساخت داخل صنایع دریایی دانست و گفت: یکی از سیاست‌های دولت دوازدهم توسعه ساخت داخل صنایع دریایی با حمایت شرکت‌های کشتی رانی داخل کشور است. می‌توانیم با بکارگیری ظرفیت‌های موجود به یک مرکز توزیع کالای بین المللی تبدیل شویم و به این جایگاه برسیم.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز