مرتضی اکبری خبرداد؛

اعطای تسهیلات اشتغالزایی در اولویت بانک مهر ایران

۱۳۹۶/۰۹/۲۱ - ۰۹:۴۹:۵۳
کد خبر: ۶۴۸۳۰۹
اعطای تسهیلات اشتغالزایی در اولویت بانک مهر ایران
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: تغییر استراتژی از وام‌های مصرفی به سمت تسهیلات اشتغال‌زایی در اولویت برنامه‌های آینده این بانک قرار گرفته است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، مرتضی اکبری در آیین بزرگداشت دهمین سالروز تاسیس بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اظهارداشت: ایران اسلامی در سند چشم انداز ۱۴۰۴ به عنوان کشوری برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت، تأمین اجتماعی، فرصتهای برابر و توزیع مناسب درآمد تصویر شده است. برای دستیابی به چنین ایده الی، بی تردید نظام بانکی کشور در کنار سایر نهادهای مسئول، به عنوان یکی از ارکان تأثیرگذار به شمار می رود.

وی افزود: در این میان بانک قرض الحسنه مهر ایران به عنوان نخستین و بزرگ ترین بانک قرض الحسنه در کشور و باتوجه به رسالت و ویژگیهای خاص خود نظیر رویکرد اجتماعی، بدون ربابودن، تخصیص صحیح منابع قرض الحسنه، سهولت اعطای تسهیلات به نیازمندان واقعی و افزایش اشتغال زایی می تواند نقش موثرتری را در حوزه تأمین مالی خرد و افزایش کارآیی اقتصادی جامعه ایفا کند.

اکبری ادامه داد: بانک قرض الحسنه مهر ایران با سرمایه اولیه ۱۵ هزار میلیارد ریال با مشارکت بانک‌های بزرگ دولتی وقت در ۲۲ آذرماه سال ۱۳۸۶ با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد و با گسترش و توزیع موزون شعب خود در سراسر کشور آغاز به کار کرد و هم اکنون با بیش از ۵۳۰ شعبه فعال و نزدیک به ۳ هزار پرسنل جوان، متعهد، و متخصص در سراسر کشور فعالیت می‌کند.

مدیرعامل مهر ایران تصریح کرد: این بانک توانسته طی یک دهه فعالیت بیش از پنج میلیون سپرده گذار جذب و بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال به حدود سه میلیون نفر تسهیلات اعطا کند که سهم هشت ماهه سالجاری ۵۴۰۰ میلیارد ریال برای ۵۰۰ هزار نفر بوده است.

وی بیان داشت: در حال حاضر منابع قرض‌الحسنه  بانک بالغ بر ۹۰ هزار میلیارد ریال است که نسبت به ابتدای سال بیش از۵۰ درصد رشد داشته است. به عبارت دیگر بانک توانسته در سال جاری بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال منابع جدید قرض الحسنه جذب کند که در نوع خود بی نظیر است به طوریکه پیش‌بینی می شود تا انتهای سال این رشد به ۷۰ درصد برسد که برگ زرینی بر یک دهه فعالیت بانک خواهد بود.

اکبری اظهارداشت: از افتخارات دیگر بانک این بوده است که در تمام سال‌های فعالیت خود، پس از کسر ۱۰ درصد سپرده قانونی، تمام منابع قرض الحسنه گردآوری شده را به اعطای تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد ۴ درصد و کمتر اختصاص داده. بطوریکه مانده تسهیلات قرض الحسنه بانک در پایان آبان ماه سال جاری حدود ۸۰ هزار میلیارد ریال است. در حوزه اعطای تسهیلات کمک هزینه ازدواج نیز در ۱۰ سال گذشته مبلغ ۱۱ هزار میلیارد ریال به ۲۵۰ هزار نفر پرداخت شده که خود گویای اهمیت این حوزه در این بانک است.

مدیرعامل بانک مهر ایران تصریح کرد: نسبت مطالبات غیر جاری از ابتدای فعالیت بانک، همواره حدوداً یک درصد بوده که این مهم نشان‌دهنده یکی از بهترین عملکرد ها در نظام بانکی کشور است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به توضیحات فوق بعد از یک دهه فعالیت ارزشمند بانک مهر ایران، می‌توانیم ادعا کنیم تأثیرات ارزنده ای در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه داشته ایم که علاوه بر افزایش توان اقتصادی مردم، موجب  افزایش اعتماد به یکدیگر در فضای جامعه و تقویت حس تعاون و همکاری و توسعه فرهنگ قرض الحسنه شده است.

اکبری گفت: امروز بانک قرض الحسنه مهر ایران با سرلوحه قراردادن منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های کلی اشتغال و اولویت‌های ۱۸ گانه ابلاغی رئیس جمهور به وزیر اقتصاد، در چندین سال گذشته تلاش کرده با استفاده از طراحی مدل‌های کسب و کار تسهیلات خرد، طرح‌های متنوعی را در زمینه های ازدواج، اشتغال و کارآفرینی، تحصیل، درمان و توانمندسازی اجتماعی طراحی و اجرا کند.

وی ادامه داد: در این راستا طرح‌هایی نظیر پیوند مهر ایران، طرح رویش باور، طرح تداوم مهر، طرح سفیران سلامت، طرح انگیزش مهر و طرح بانکداری اجتماعی تماما در راستای سوق دادن جامعه هدف بانک برای انجام برنامه ریزی مالی کوتاه مدت و بلند مدت مشتریان برای رفع نیازهای مرتبط خود و دیگران است.

اکبری با بیان اینکه بانک قرض الحسنه مهر ایران در حوزه مسؤولیت اجتماعی نیز برنامه‌هایی را با چشم انداز "تلاش برای توسعه رفاه اجتماعی و دستیابی به جامعه توسعه یافته" اجرا کرده است. گفت: با هدف افزایش توان اقتصادی و توانمندسازی اقشارمختلف جامعه چند رویکرد را در اولویت برنامه های آینده خود قرار داده است که از جمله آن تغییر استراتژی بانک از وام های مصرفی به سمت تسهیلات اشتغال زایی، توسعه طرح های تسهیلاتی قرض الحسنه در پاسخ به نیازهای اساسی مردم در زمینه هایی همچون ازدواج، اشتغال، تحصیل و درمان، توسعه و مشارکت در برنامه های مسئولیت اجتماعی همچون برنامه های آموزشی دانش آموزان مناطق محروم، برنامه های زیست محیطی و اشتغال مددجویان سازمان های حمایتی، گسترش خدمت رسانی به روستاها و مناطق پُرجمعیت بر اساس اعزام نیرو در قالب تفاهمنامه و ایجاد شعب سیار و استفاده از سایر روش‌های تامین مالی از جمله انتشار اوراق قرض‌الحسنه اجتماعی، اوراق وقف و صدور کارت‌های اعتباری مبتنی برتسهیلات قرض الحسنه است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز