رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد؛

راه اندازی سامانه جامع نظارت بازار سرمایه/ به روز رسانی سامانه معاملات پس از ۱۰ سال

۱۳۹۶/۰۹/۲۷ - ۱۲:۲۰:۳۴
کد خبر: ۶۵۰۹۶۸
راه اندازی سامانه جامع نظارت بازار سرمایه/ به روز رسانی سامانه معاملات پس از ۱۰ سال
رییس سازمان بورس واوراق بهادار گفت:افزایش صادرات شرکت‌های بورسی، اعطای تسهیلات به بنگاه‌ها و تقویت سود آوری، از جمله عوامل رکورد شکنی شاخص بورس بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا؛ شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، در نشست خبری صبح امروز در خصوص اقدامات 17 ماه اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: یکی از اقدامات بازار سرمایه، سامانه معاملات بوده که بعد از ١٠ سال به روزرسانی شد و از شنبه  هفته جاری معاملات به روز شده انجام می‌شوند.

وی در ادامه افزود: به کمک وزارت اقتصاد، برای کاهش بدهی ها در بازار،  سامانه جامع نظارت بازار سرمایه راه اندازی و به روز رسانی شده است. فروش در بازار سهام و سکه، پذیرش کالا‌های کشاورزی در بورس کالا، اصلاح ساز و کار مواد اولیه در بازار سرمایه، موجب شفافیت عرضه‌های اولیه شده است.

محمدی تاکید کرد: اصلاح دستورالعمل‌های مرتبط با توقف و بازگشایی نماد‌ها انجام شده است  و در حال حاضر معاملات به بهترین نحو انجام می شود.

وی ضمن بیان این موضوع که تقویت مکانیزم صندوق‌های با درآمد ثابت و عملکرد این صندوق‌ها از ٩٠ درصد به ٧٠ درصد رسیده که باید به ٥٠ درصد برسد افزود: ممنوعیت تنظیم نرخ از سوی صندوق ها، ممنوعیت صدور یونیت‌های صندوق‌ها در شعب بانک‌ها ازجمله اقدامات صورت گرفته برای مدیرت کار صندوق ها است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اهمیت راه اندازی سامانه رصد معاملات بورس گفت:  سامانه رصد برای زمان سنجی معاملات، برقراری سامانه، ریسک عدم ایفای تعهدات، برای سرمایه گذاران و حد اعتباری برای کارگزارن راه اندازی شده است.

محمدی بیان کرد: کاهش کارمزد‌های معاملات جهت افزایش نقدینگی در بازار سرمایه صورت گرفته که در این راستا هزینه‌ها از جمله کارمزد کارگزاران و بازار سرمایه با مصوبه شورای عالی بورس کاهش یافته است.

وی به بحث کاهش محدودیت‌ها در سبدگردان‌ها که با برطرف کردن آن موجب رونق اقدامات این مجموعه می شود اشاره کرد و گفت: برای کنترل فعالیت این مجموعه، تعداد مجوز‌های کارگزاری‌ها از ٢٣ به ٨ مجوز رسیده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: افشای صورت‌های مالی بیش از ٢٣١ نهاد‌ غیر دولتی  به کمک مجلس شورای اسلامی صورت گرفت که به دنبال افزایش این اقدامات هستیم.

محمدی گفت: کاهش زمان صلاحیت مدیران و افزایش نقدینگی در راستای سیال‌تر شدن فعالیت‌ها در بازار سرمایه از سایر اقدامات سازمان بورس در ١٧ ماهه اخیر بوده است.

وی در توضیح اهمیت صندوق‌های تثبیت بازار سرمایه گفت:صندوق‌های تثبیت بازار سرمایه به جهت کمک به معاملات بازار ایجاد شده و در چارچوب آیین نامه انجام وظیفه می‌کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با  بیان این موضوع که سایت تنویه قوانین و مقررات بازار سرمایه در جهت بهبود معاملات بازار راه اندازی شده افزود: پیگیر عضویت در Isco هستیم و امیدواریم عضویت ما از حالت ناظر به دائم تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد:افشای اطلاعات واقعی در معاملات بازار سرمایه از اهمیت بالایی برخوردار است و در این راستا با سایت‌های تحلیلی خلاف قانون بازار سرمایه و افراد و معامله گران متخلف برخورد جدی می شود .

محمدی به سرمایه گذاران تذکر داد و گفت: باید به تحلیل‌های بنیادی در معاملات بازار توجه ویژه‌ای شود و پیشینه سهام و صنعت موجود در بورس به طور دقیق بررسی و از طرفی ریسک سهام‌های بازار در اولویت معاملات سهامداران قرارگیرد.

محمدی افزود: باید شرکت‌هایی که قراردادی کار می‌کنند تحلیل قرار داد‌ها را در دستور کار قرار دهند و تشکیل سبد سهام به تک سهم مورد توجه ویژه قرار گیرد و از مشاوران امین، راست گفتار و غیر ذی نفع در تحلیل معاملات استفاده شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار  علت رشد شاخص ها در چند ماه اخیر را تحولات داخلی و بین المللی از جمله افزایش قیمت نفت، افزایش بهای فلزات اساسی در دنیا نام برد یاد آور شد که:  اعمال قانون نرخ صندوق‌ها به نرخ اوراق کمک کرده و افزایش صادرات شرکت‌های بورسی، اعطای تسهیلات به بنگاه‌ها و تقویت سود آوری، از جمله عوامل رکورد شکنی شاخص بورس بوده است.

محمدی در خصوص گروه‌هایی که بیشترین تاثیر را در رشد شاخص داشته اند گفت: گروه فلزات اساسی ٣٧٦٤ واحد، گروه پتروشیمی با رشد ٣٦٨٦ واحد، گروه نفتی ٢٨٠١ واحد، استخراج کانه‌های فلزی ١٧١٩ واحد و گروه مخابرات ١٠٩٣ واحد رشد بیشترین تاثیر مثبت را بر رکورد شکنی شاخص بورس داشته اند.

وی تاکید کرد: گروه هایی چون فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، صنایع پتروشیمی، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، نفت و گاز پارسیان، معدن و صنعتی گل گهر و... تاثیر بیش از ٥٠٠ واحدی بر رشد شاخص داشته اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز