گمرک ایران خبرداد؛

کنترل هوشمند یک میلیون و ۲۰۰ هزار کانتینر در سالجاری با سامانه جامع گمرکی

۱۳۹۶/۱۰/۰۸ - ۱۲:۰۶:۴۵
کد خبر: ۶۵۵۸۱۴
کنترل هوشمند یک میلیون و ۲۰۰ هزار کانتینر در سالجاری با سامانه جامع گمرکی
گمرک ایران اعلام کرد که کنترل هوشمند بیش از یک میلیون و 200 هزار کانتینر ورودی در بخش واردات و ترانزیت به کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در سالجاری انجام شده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا ،گمرک ایران اعلام کرد کنترل هوشمند بیش از 1200000  کانتینر ورودی در بخش واردات و ترانزیت به کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در سالجاری انجام شده وحتی یک کانتینر قاچاق هم از گمرکات ترخیص شده است.

بر اساس اطلاعات موجود در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک ، در مجموع در مدت یاد شده ارزش کالاهای وارداتی 3900 شرکت تولیدی و تجاری معتبر بیش از یک میلیون دلار بوده است و این شرکت ها در مجموع 93 درصد از کل ارزش واردات کشور را به خود اختصاص داده اند . از این فهرست 3900 عددی سهم شرکت هایی که دارای پروانه بهره برداری بوده و به عنوان برندهای معتبر تولیدی در کشور فعالیت دارند 89/3 درصد و سهم بازرگانان و افراد شناخته شده و معتبر 7/1 درصد بوده است .

در این فهرست شرکت های فعال در صنعت خودرو در رتبه های نخست قرار دارند . پس از این شرکت ها به ترتیب شرکت های بنام و شناخته شده فعال در حوزه تامین کالاهای اساسی ، نهاده های دامی ، پالایشگاهی و پتروشیمی ، فولاد ، دارو و صنایع غذایی دیده می شوند .

 

این گزارش می افزاید ؛ در مجموع در 9 ماهه سالجاری شرکت های تولیدی ، بازرگانی و افراد حقیقی فعال در واردات کالا به تعداد 17 هزار و 550 عدد بوده اند .

 

گمرک ایران میانگین اظهارنامه های وارداتی ، صادراتی و ترانزیتی را در طول هر هفته 26 هزار فقره اعلام و تاکید کرد: کنترل تمامی این اظهار نامه ها با کمک سامانه های هوشمند در گمرک کاملا الکترونیکی انجام می شود .

 

یکی از مهمترین ویژگی های سامانه های هوشمند گمرک ، ثبت جزئی ترین اطلاعات اظهارنامه ها در هر مرحله از فرآیند تشریفات گمرکی در کارتابل های الکترونیکی و بایگانی دیجیتال اسناد است که این تجهیزات امکان کنترل فرآیند تشریفات گمرکی بعد و در حین انجام تشریفات کالا را فراهم نموده و تمامی دستگاه های کنترلی و نظارتی درون سازمانی و برون سازمانی می توانند لحظه به لحظه فرآیندهای گمرکی را در هر شرایط زمانی و مکانی کنترل نمایند .

همچنین ثبت هوشمند اطلاعات ترخیص کالا این امکان را در گمرک فراهم نموده تا رسیدگی به تخلفات احتمالی پس از ترخیص به راحتی امکان پذیر شود ، در صورتیکه قبل از الکترونیکی شدن گمرک امکان رصد اطلاعات فرآیند تشریفات گمرکی کالاها به آسانی میسر نبوده و با وجود روش های دستی و کاغذی عملا کنترل های پس از ترخیص امکان پذیر نبوده است .

در ادامه تلاش ها و برنامه های گمرک ایران برای ارتقای کارکرد سامانه های الکترونیکی در گمرک از ابتدای سالجاری هوشمند سازی تمامی اطلاعات کالاهای وارداتی با هدف مبارزه با تخلفات  با موفقیت کلید خورد و با الکترونیکی شدن اطلاعات بارنامه ، فاکتور خرید ، عدل بندی و منشا ارز ، تطبیق اطلاعات کاملا هوشمند سازی شد و  سامانه جامع گمرکی هم اکنون این قابلیت را پیدا کرده است که به طور کامل در زنجیره ورود اطلاعات ترخیص ، داده ها را تطبیق و به صورت خودکار هر گونه تخلف احتمالی را شناسایی کند .‌

هم اکنون اطلاعات کالاهایی که به کشور وارد می شود به صورت هوشمند با بارنامه الکترونیک ، مانیفست الکترونیک ، فاکتور الکترونیک ، عدل بندی الکترونیک ، اظهار الکترونیک ، گواهی مبدا ، قبض انبار الکترونیک و مجوزهای الکترونیکی سازمان های همکار گمرک تطبیق و در صورت هر گونه مغایرت سامانه جامع گمرکی به صورت خودکار  از ادامه مراحل انجام تشریفات گمرکی جلوگیری می کند .

گمرک ایران برای مبارزه با تخلفات احتمالی پس از بررسی پرونده هایی که جعل اسناد یا کم اظهاری و یا تخلفات تعرفه ای در گذشته اتفاق افتاده بود ؛ قابلیت ها و توانمندی های سامانه جامع گمرکی را ارتقا داده و اطلاعات اظهاری صاحب کالا یا نماینده قانونی وی را با اطلاعات بارنامه ، مانیفست ، بیمه ، ثبت سفارش ، قبض انبار ، مجوزهای سازمان های همکار ، گواهی مبدا ، فاکتور خرید ، عدل بندی ، نظر ارزیاب و کارشناس به صورت هوشمند و کاملا الکترونیکی در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی تطبیق می دهد و در صورت هر گونه مغایرت در هر مرحله روند تشریفات گمرکی به صورت خودکار قفل می شود .

این گزارش می افزاید ؛ گمرک ایران صرفا در خصوص کالاهایی مسئولیت دارد که تشریفات گمرکی این کالاها از طریق گمرکات انجام و برای این کالاها پس از اظهار در گمرکات پته الکترونیکی صادر شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز