معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت:

مذاکرات نفتی شتاب بیشتری گرفت

۱۳۹۶/۱۰/۲۶ - ۱۴:۴۹:۱۴
کد خبر: ۶۶۳۵۶۹
مذاکرات نفتی شتاب بیشتری گرفت
معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: گشایش‌های برجام در صنعت نفت سبب شد که ما بتوانیم از همه ظرفیت خودمان برای توسعه، تولید و صادرات استفاده کنیم و مذاکرات خود را افزایش دهیم.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، به نقل از شاتا، «امیرحسین زمانی نیا» معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت در دومین سالروز امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)  که به سبب آن بلافاصله همه تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران از هشت سال قبل آن برچیده شد، گفت: گشایش‌های برجام در صنعت نفت سبب شد که ما بتوانیم از همه ظرفیت خودمان برای توسعه، تولید و صادرات استفاده کنیم و هیچ مانع به خصوصی در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان این که صادرات نفت خام و میعانات گازی در سه ماه سوم سال ۱۳۹۶ به طور میانگین به حدود ۲ میلیون و ۵۵۹ هزار بشکه در روز رسیده است، تصریح کرد: پس از اجرای برجام، این روند به طور طبیعی ادامه یافته است.

به گفته معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی، روند ثبات صادرات نفت خام و میعانات گازی که پس از اجرای برجام از حدود یک میلیون بشکه در روز در یک دوره چندماهه به بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسیده، حفظ شده است.

زمانی نیا یادآور شد: میزان صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال ۱۳۹۰، ۲ میلیون و ۴۸۷ هزار بشکه در روز، در  سال ۱۳۹۱، یک میلیون و ۳۶۱ هزار بشکه در روز و در سال ۱۳۹۲، یک میلیون و ۲۸۴ هزار بشکه در روز و قبل از اجرای برجام در سال ۱۳۹۴، یک میلیون و ۳۹۸ هزار بشکه در روز بوده است. 

زمانی نیا با بیان این که واردات تجهیزات کلیدی صنعت نفت و گاز کشور پس از اجرای برجام تسهیل شده و در حال انجام است، تصریح کرد: بر اساس گزارش دریافتی از مدیریت پشتیبانی ساخت و تامین کالای نفت، اعتبار اسنادی قرارداد «ساخت و تامین کالا همراه با انتقال فناوری و دانش فنی ساخت لوله‌های مغزی CRA به داخل کشور» که خردادماه امسال میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم اسپانیایی-ایرانی امضا شد، با دریافت ضمانتنامه بانکی معتبر از اعضای کنسرسیوم، عملیاتی شده است.

وی همچنین درباره تاثیر برجام بر شرکت ملی نفتکش ایران در دومین سال اجرای آن اظهار کرد: تجدید عضویت در انجمن دریایی بین‌المللی شرکت‌های نفتی (OCIMF)، برخوردار بودن ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران از پوشش کلوپ‌های IGA، امکان خرید قطعات یدکی و تعمیرات کشتی به‌طور مستقیم از فروشندگان اروپایی و آسیایی و... برخی از دستاوردهای برجام در این بخش بوده است.

حق انتخاب؛ نتیجه برجام

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با بیان که برجام سبب رقابت شرکت‌های بزرگ خارجی برای حضور در پروژه‌های صنعت نفت ایران شده است، گفت: این وضع به ایران برای انتخاب شریکانش حق انتخاب می‌دهد تا بهترین شرکت را با هزینه کمتر، کیفیت کار بهتر و سهم بیشتر شرکت‌های خصوصی ایران در پروژه‎ها انتخاب کند.

معاون وزیر نفت با بیان این که در چهار ماه آینده باید کارهای بزرگی انجام شود، بر ضرورت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت تاکید کرد و افزود: سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ و اروپایی در صنعت نفت ایران سبب خواهد شد تا اروپا سیاست مستقل خود را در قبال آمریکا تقویت کند.

زمانی‌نیا با بیان این‌که شرکت‌های بزرگ اروپایی، چینی و روسی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران هستند، ادامه داد: مذاکرات با شرکت‌های خارجی سرعت خوبی گرفته است.

وی از فرصت تمدید چهار ماهه برجام به‌عنوان فرصتی طلایی برای تسریع مذاکرات یاد کرد و درباره این که آیا ترامپ پس از سپری شدن دوره چهار ماهه، برجام را تمدید خواهد کرد، افزود: این که آن را تمدید کند یا نکند  به دیپلماسی ما با اروپا، چین، ژاپن و روسیه بستگی دارد.

معاون امور بین‎الملل و بازرگانی وزیر نفت بر انعطاف طرف‌های مذاکره در برجام تاکید کرد و گفت: معتقدم ترامپ در شرایطی قرار خواهد گرفت که به امضای برجام پس از پایان دوره چهار ماهه مجبور خواهد بود.

۲۶ دی‌ماه سال ۱۳۹۴ یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ایران همه تعهدهای خود را تحت برجام اجرایی کرده و اجرای آنها مورد تأیید آژانس است.

کمی بعد در ساعت اولیه روز ۲۷ دی‌ماه ۱۳۹۴ (۱۷ ژانویهٔ ۲۰۱۶)، بیانیه اجرایی شدن برجام و لغو همه تحریم‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا و همه قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، از سوی فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرائت شد.

با قرائت این بیانیه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اجرایی شد که به موجب آن بلافاصله همه تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران از هشت سال قبل آن برچیده شد.

نظر شما