سخنگوی وزارت امور خارجه:

آمریکا می خواهد کاری کند خود ایران برجام را ترک کند/ ‎برخی فقط نقاط ضعف برجام را می بینند

۱۳۹۶/۱۰/۳۰ - ۰۶:۰۳:۴۷
کد خبر: ۶۶۴۵۰۷
آمریکا می خواهد کاری کند خود ایران برجام را ترک کند/ ‎برخی فقط نقاط ضعف برجام را می بینند
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آمریکایی ها می خواهند کاری کنند خود ایران برجام را ترک کند و با هزینه ایران سیاست های خود را پیش ببرند و خوشبختانه با خردی که در جامعه ایرانی هست این سیاست ها تاکنون شکست خورده است.

«بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت امور خارجه، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا با اشاره به دستاوردهای اقتصادی برجام گفت: اگر نگاهی دقیق به برجام داشته باشیم، خواهیم دید دستاوردهای آن بسیار است اما در مورد آنها کمتر صحبت شده است.

‎او ضمن تاکید بر اینکه بیشتر  سعی می شود نقاط ضعف و کمبودهای برجام یا هر آن چه که نیست و نبوده است را به برجام نسبت دهند، گفت: در حوزه حمل و نقل دریایی با مشکل  اساسی مواجه بودیم، کشتی های ایران در هیچ بندری نمی توانستند توقف کنند و پهلو  بگیرند و یا اصولا امکان بیمه آنها هم وجود نداشت و کاملا خطوط کشتیرانی ایران در تحریم کامل بود، در حالی که پس از برجام مشکلات بیمه‌ای حل شد و کشتی ها به راحتی در بندرها پهلو می گیرند. در حوزه حمل و نقل هوایی کشور توانست به قراردادهای جدیدی دست یابد و تعدادی هواپیما خریداری کرده و از امکانات کشورهای دیگر در این حوزه استفاده شود.

‎سخنگوی وزارت امور خارجه تشریح کرد: در حوزه مسائل بانکی وضعیت مطلوبی که مورد دلخواه ما باشد، فراهم نشده است. عمده مشکل ما بانک های بزرگی هستند که در سطح جهان فعالیت می کنند و حجم کاری آنها با بانک های آمریکایی بسیار گسترده است که همکاری این بانک ها با ایران می تواند برایشان مشکل ساز شود اما در سطح بانک های کوچک و متوسط توانستیم تا حدی مشکلات مان را حل کنیم.

‎او اضافه کرد: در سطح بانک های بزرگ مشکلاتی وجود دارد و از طرفی تخطی های آمریکا از برجام و جنگ روانی علیه ایران باعث شده نتوانیم از مزایای برجام  آن گونه که قرار بود و انتظار می رفت استفاده کنیم. آمریکا حدود یک سال است بطور مکرر و به عمد برنامه خروج از برجام را مطرح می‌کند تا هیچ کشوری نتواند  با اعتماد به آینده در ایران سرمایه گزاری کند.

قاسمی تصریح کرد: دستاوردهای برجام در حوزه اقتصادی بسیار است اما به علت فضای نامطلوبی که آمریکا به ویژه دولت ترامپ، پس از برجام علیه ایران ایجاد کرد و همچنین برخی از کشورهای معاند منطقه، این فضای روانی منفی علیه جمهوری اسلامی ایران تشدید شده و مانع برخی همکاری ها به ویژه در حوزه اقتصادی می شود، ولی اگر به آن چه امروز در حوزه های مختلف صنعتی، کشاورزی، دارویی، فناوری، حتی فناوری هسته ای صلح آمیز، امور بانکی و مالی و حضور بنگاه های اقتصادی خارجی توجه و با گذشته مقایسه شود تفاوت ها و دستاورد های برجام دیده خواهد شد.

وی ادامه داد: هدف آمریکا و برخی کشورهای کوچک و نگران منطقه آن است که اجازه ندهند ایران از مزایای برجام استفاده کند. آنان قدرت ایران و توانایی مردم ایران را در دوران تحریم دیدند و حالا نگران دوران پس از تحریم هستند که ایران بتواند با گام های بلندتری در جایگاه رفیع تری قرار بگیرد و بی شک آنان در این مرحله باز شکست خواهند خورد. آنان ده ها دلار و بیشتر هزینه می کنند که ایران یک دلار سود نبرد ولی نمی توانند به این بازی  ادامه دهند.

قاسمی افزود: آنان می خواهند کاری کنند خود ایران برجام را ترک کند و با هزینه ایران سیاست های خود را پیش ببرند و خوشبختانه با خردی که در جامعه ایرانی هست این سیاست ها تاکنون شکست خورده است. قطعا برخی از مشکلات موجود در اقتصاد ایران هم ربطی به برجام ندارد و این مشکلات راهکارهای خاص خود را دارد. ما باید توان کشور را در مدیریت، برنامه ریزی، همبستگی ملی و افزایش بهره وری و تولید ملی بالا بریم.

‎سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان بیان کرد: متاسفانه برخی از  کشورهای معاند منطقه در بانک ها و شرکت های بزرگ اروپایی سهامدار هستند و از میزان سهم و اختیارات خود استفاده می کنند تا این شرکت ها و بانک‌ها با ایران همکاری نکنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز