کارشناس بازار سرمایه:

چشم انداز مثبتی از بیت کوین دیده نمی‌شود/ بیت کوین‌ها مقررات درستی ندارند و بانک مرکزی را دور می‌زنند/ بیت کوین با نظم دهی و قانون‌گذاری مشکل جدی دارد

۱۳۹۶/۱۱/۰۲ - ۰۷:۱۲:۳۸
کد خبر: ۶۶۴۶۸۰
چشم انداز مثبتی از بیت کوین دیده نمی‌شود/ بیت کوین‌ها مقررات درستی ندارند و بانک مرکزی را دور می‌زنند/ بیت کوین با نظم دهی و قانون‌گذاری مشکل جدی دارد
کارشناس بازار سرمایه گفت: رمز ارزها (بیت کوین) در نقش خود بانک مرکزی را دور می زنند و نسبت به تعیین مقررات بسیار مقاوم هستند.

«بهروز خدارحمی»، کارشناس بازار سرمایه، در گفت گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، درباره وضعیت سرمایه گذاری ارزهای دیجیتالی (بیت کوین) در بازار امروز جهان گفت: ارزهای رمز پایه، که بیت کوین یکی از آنها است، مردم برای سرمایه گذاری در آن تحقیق نمی کنند و دارای ریسک بالایی است.

این کارشناس درباره نگرانی های به وجود آمده از بیت‌ کوین گفت: جمهوری اسلامی ایران باید بیشتر نگران سرمایه گذاری این ارزهای دیجیتالی باشد، برای اینکه عمده خریدها از صرافی های بین المللی انجام می شود. این ارز رمزها یا رمز ارزهایی که یکی از آن بیت کوین است، به دلیل این که از لحاظ تکنولوژی و فناوری مقداری جلوتر از زمان و توجه به نهادهای ناظر، بانک ها و دولت های مرکزی هستند، مقررات درستی برای آن ها تصویب نشده است.

خدارحمی درباره موفقیت های ارزهای دیجیتالی تصریح کرد: به نظر من بیت کوین اصلا موفقیتی نداشته است. رمز ارزها در نقش خود بانک مرکزی را دور می زنند و نسبت به تعیین مقررات بسیار مقاوم هستند.

او در ادامه گفت: پس از اینکه دولت ها متوجه شدند، سهم این بیت کوین و بقیه ارزهای دیجیتالی در دنیا افزایش یافته است، در چند ماه گذشته توجه شان نسبت به آن ها جلب شده و برای کنترل، درج مقررات و قانون گذاری در خصوص ارزهای دیجیتالی برنامه ریزی می کنند.

او اضافه کرد: یکی از شعارهای این ارزها این بود که ما قرار است،  شما را از بانک های مرکزی رها کنیم و کاری خواهیم کرد که آزادانه بتوانید، مراودات پولی داشته باشید. فکر می کردند که با این ارزهای دیجیتالی دیگر مردم را از ندادن مالیات رها خواهند کرد.

او در ادامه اظهار کرد: در چند ماه گذشته کشورها کار گروهی تشکیل دادند و بررسی این موضوع خبر خوبی برای بیت کوین تلقی نشد. اگر دولت‌ها روی ارزهای دیجیتالی (بیت کوین) حساسیت بیشتری داشته باشند و قرار بر این باشد که روی آن ها مقررات گذاری شود، ارزهای دیجیتالی مجبوبیت خود را از دست می دهند. در روزهای گذشته خبرهای منفی از این بازار به گوش رسید. ما با یک پارادوکس و استدلال ناهمسازی در این خصوص مواجه هستیم. از یک طرف محبوبیت این ارزها برای است که دولت ها در آنها ورود پیدا نکنند و مردم بتوانند دولت ها را دور بزنند. طبیعی است که این ارزها نظام اقتصادی و پولی را تخریب می کند. دولت ها نمی توانند ببینند که یک ارزی نظام اقتصادی و  پولی آنها را زیر سوال ببرد.

این کارشناس بیان کرد: همه اخباری که از کنترل ارزهای دیجیتالی به گوش می رسد، این است که در بخش «احراز هویت»، شفافیت بیشتری ایجاد کند.

او اضافه کرد: در کشور ما اثر مخرب تری ارزهای دیجیتال  دارد و آن شایعاتی است که در جامعه وجود دارد. به مردم اعلام شده که از طریق بیت کوین می توانید تحریم ها را دور بزنید و مراودات با کشورهایی که تعاملات تجاری ندارید، داشته باشید که همه این موارد در اقتصاد مخرب خواهد بود.

خدارحمی تاکید کرد: افرادی که در این حوزه معامله انجام می دهند، اگر به صرافی‌ها اعلام کنند ملیت شان ایرانی است، اجازه مراودات به آنها داده نخواهد شد. این افراد عموما سعی می‌کنند هویت خود را پنهان کنند که این کار روز به روز سخت تر می شود. عموم افراnی که در این حوزه سرمایه گذاری کرده اند، نمی دانند هیچ مرجعی وجود ندارد تا به شکایت آنها رسیدگی کند.

او در ادامه تاکید کرد: نکته بسیار مهمی که به صورت خاص برای بیت کوین وجود دارد، این است که هیچ اسم رمز ارزی، برای بیت کوین تعریف نشده است. بیت کوین در تعریف خود اعلام کرده، من قرار است جایگزین ارزی، قرار گیرم که شما استفاده می کنید. به جای این که دلار، یورو، ریال یا حتی از طریق لیر خرید‌های خود را انجام دهید، می توانید از بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتالی و یا مجازی استفاده کنید.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در یک سال گذشته استقبال خوبی از بیت کوین شده است. این موضوع باعث شده هزینه جابه جایی پول یا همان تراکنش های بیت کوین بالا برود که عملا در معاملات خود نمی توانند از آن استفاده کنند. برای مثال، شما  به فست فود می روید که غذایی خرید کنید، هزینه آن 5 دلار است اما در صورت خرید با بیت کوین تراکنش آن چند برابر غذای شما خواهد شد.

بهروز خدارحمی درباره سوء استفاده از بیت کوین اظهار کرد: بیت کوین رسالت اولیه خود را از دست داده است. در حاضر در دنیا به بیت کوین به عنوان ابزاری برای سرمایه گذاری توجه می کنند. نوعی دلالی راه افتاده که ارزهای دیجیتالی را ظرف چند ماه با 2 تا 3 برابر قیمت به فروش برسانند. افراد باید هم جنبه های مثبت نوسان و هم منفی آن را در نظر بگیرند. کاملا مشخص است که در یک ماهه اخیر قیمت بیت کوین تا مرز 20 هزار دلار  رسید اما با تلاطم شدید قیمت در چند روز اخیر با کاهش فراوان به 9 هزار دلار رسید. افراد اگر در این زمینه آگاهی نداشته باشند، آسیب های جدی برایشان به وجود خواهد آمد.

او درباره آینده بازار بیت کوین در پایان گفت: آینده بازار بیت کوین نه تنها در ایران بلکه کشورهای دیگر در جهان به سمت نظم دهی و قانون گذاری حرکت خواهد کرد. اما بیت کوین با نظم دهی و قانون گذاری مشکل جدی دارد به این علت که این ارزهای دیجیتالی فقط در فضایی که آزاد باشد می‌توانند نقش پویایی داشته باشند. من در حال حاضر چشم انداز مثبتی برای این ارزها پیش بینی نمی‌کنم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز